با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

آیا رژیم قبل بارداری لازم است؟

متخصص تغذیه «Bridget Swinney»
آیا رژیم قبل بارداری لازم است؟
بله، شانس شما برای داشتن یک بارداری سالم بیشتر است اگر نزدیک به وزن ایده آل خود باشید. اضافه وزن می‌تواند منجر به چرخه قاعدگی غیر طبیعی و در نتیجه منجر به ناباروری شود. زنان دارای اضافه وزن نیز بیشتر احتمال دارد که به عوارض بارداری مانند فشار خون بالا و دیابت دچار شوند و بارداری سخت‌تری داشته باشند.

آیا رژیم قبل بارداری لازم است؟
بهتر است از برنامه‌های رژیم غذایی عمومی که شامل برخی از مواد غذایی خاص و یا گروه‌های غذایی (مثل کربوهیدرات) نمی‌شود اجتناب کنیم. رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات کم برای بسیاری از مردم موثر است اما رژیم‌های غذایی که در آن مصرف شیر، محصولات لبنی، میوه، و سبزیجات قطع می‌شود، می‌تواند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم بدنتان که برای حفظ یک بارداری سالم به آنها نیاز دارید را به غارت ببرد.
یک رژیم غذایی بهتر آن است که روی کربوهیدرات‌های خوب مانند نان غلات، پاستا و برنج قهوه‌ای متمرکز شده باشد. همچنین شامل مقدار زیادی از پروتئین بدون چربی (مانند ماهی، مرغ)، و میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر باشد. غلات سبوس دار در رژیم غذایی می‌تواند به شما احساس سیری کامل بدهد ، همان کاری که نوشیدن مقدار زیادی آب انجام می‌دهد.
یک متخصص تغذیه می‌تواند یک رژیم غذایی مخصوص شما را برایتان طراحی کند.
در اینجا چند دستورالعمل را برایتان آورده‌ایم که لازم است وقتی می‌خواهید به وزن ایده آلتان قبل از بارداری برسید به خاطر داشته باشید:
– به آنچه که می‌خورید توجه کنید. رژیم غذایی روزانه شما باید شامل: پنج وعده یا بیشتر (از جمله حداقل سه غلات سبوس دار)، میوه و سبزیجات (مطمئن شوید که شامل انواع سبزیجات، مثل سبزیجات سبز تیره و نشاسته، و میوه‌های سرشار از ویتامین C، و همچنین دانه‌های خشک و حبوبات باشد) ۵ تا ۶ اونس پروتئین بدون چربی از انواع منابع (ماهی، حبوبات، مرغ، گوشت، تخم مرغ، آجیل)، سه وعده یا بیشتر لبنیات یا غذاهای غنی از کلسیم (شیر، پنیر، ماست) ۶ قاشق چای خوری از چربی‌های گیاهی اضافه شده از روغن کانولا یا روغن زیتون، و یا محصولات ساخته شده با این روغن ها. (سعی کنید از چربی ترانس، چربی مضر موجود در بسیاری از غذاهای سرخ شده و فست فود اجتناب کنید.)
-فعال باشید! ورزش، ماهیچه‌های شما را سفت می‌کند، قدرت می‌بخشد، و به بدنتان برای سوزاندن کالری بیشتر، حتی زمانی که شما در خواب هستید، کمک می‌کند. ورزش همچنین استخوان‌هایتان را قوی می‌کند وبه شما اطمینان می‌دهد که از دست دادن وزنتان باعث از دست دادن بافت عضلانیتان نشده است.
-۶۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در بیشتر روزهای هفته داشته باشید، حتی اگر مجبور به تقسیم آن زمان به چند جلسه باشید. فعالیت‌هایی که دوست دارید انتخاب کنید ، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، باغبانی و… به یاد داشته باشید که یک بار که برای از دست دادن وزنتان، ورزش می‌کنید، لازم است برای پایین نگه داشتن وزنتان به ورزش همچنان ادامه دهید.
– سعی کنید حدود ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم در هفته وزن کم کنید. از دست دادن مقدار بیشتری وزن در هفته به این معناست که آب بدنتان را از دست می‌دهید و بافت‌های عضله را به جای چربی می‌سوزانید.
– به یاد داشته باشید که اگر یک رژیم غذایی به نظرتان بسیار خوب می‌رسد، حتما خوب است. با یک برنامه غذایی منطقی و ورزش منظم برای رسیدن به یک وزن ایده آل پیش بروید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.