با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

باورهای غلط مصرف برخی مواد غذایی

چی بخوریم و چی نخوریم!؟

 

طبق نظر صاحب نظران مصرف پروتئین چه گیاهی باشد و چه جانوری به تنهایی موثر نبوده و مصرف برنج و یا نان در کنار این پروتئین‌ها توصیه می‌شود. در صورتی که این دو ماده باهم ترکیب بشوند می‌توانند وظیفه خود که عبارت است از: ترمیم بافت، تولید ترشحات داخلی، تامین رشد و… را انجام دهند. مصرف تنها پروتئین باعث می‌شود تا پروتئین صرف تولید انرژی شود، یا به عبارت دیگر متالیزه شده و تولید انرژی می‌کند. بنابراین مصرف پروتئین و نشاسته در کنار هم توصیه می‌شود. در ادامه می‌توانید خواص و ویژگی ترکیب مواد مختلف باهم را مطالعه بفرمائید.

 

اکنون به ترکیبات غذایی درست و باورهای غلط مصرف برخی مواد غذایی می‌پردازیم که متاسفانه بسیار رایج می‌باشد:

 

ترکیب مقدار کمی پروتئین جانوری با پروتئین گیاهی

ترکیب مقدار مختصری از پروتئین جانوری با پروتئین گیاهی باعث افزایش کاربردی پروتئین گیاهی در بدن می‌شود. به طور مثال اگر همراه عدسی و یا لوبیا چیتی که از دسته پروتئین‌‍‌‌های گیاهی هستند مقدار کمی کشک یا تخم مرغ که جزء پروتئین جانوری محسوب می‌شوند، استفاده کنید باعث افزایش کارآمد پروتئین‌های گیاهی در بدن می‌شود.

 

میل کردن دوغ و ماست همراه ماهی

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر همراه ماهی لبنیات به خصوص ماست و دوغ مصرف کنند دچار نفخ و ناراحتی گوارشی می‌شوند. اما باید گفت واکنش دستگاه گوارش افراد مختلف فرق می‌کند، یکسری از افراد با مصرف دوغ و ماست در کنار ماهی دچار اسهال می‌شوند و دستگاه گوارش بعضی دیگر از افراد هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. بنابراین هر شخص باید طبق عادت دستگاه گوارشی خود نوع تغذیه‌اش را انتخاب کند.

 

استفاده چایی بعد از غذا

چایی یک نوشیدنی بسیار خوبی است البته چنانچه در مصرف آن افراط نشود. چایی دارای پلی فنل است که برای سلامتی افراد بسیار مفید است اما چایی دارای تانن نیز می‌باشد که مصرف چایی با فاصله کم بعد از غذا باعث می‌شود، تانن موجود در چایی با آهن غذا ترکیب شده و تانات آهن را بوجود آورند که به دلیل غیر قابل جذب بودن، باعث دفع آهن از بدن می‌شود.

 

خوردن نوشیدنی‌های گازدار به همراه غذا

یک باور نادرست دربین افراد به وجود آمده است که خیال می‌کنند با مصرف نوشابه گازدار به همراه غذا باعث کمک به هضم غذا می‌شود. ولی این یک باور نادرست است و نه تنها به هضم غذا کمک نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات غیر قابل جبران می‌شود، بنابراین از نوشیدن نوشابه‌های گازدار به همراه غذا جدا خودداری فرمائید.

 

خوردن مایعات بدون گاز همراه غذا

مصرف مایعات در حین بلعیدن غذا موجب کاهش شیره‌های گوارشی بر روی غذا شده و در نتیجه موجب اختلال در هضم و دفع مواد مغذی از روده می‌شود.

 

استفاده از ترکیب دو نوع پروتئین گیاهی

مصرف دو نوع از پروتئین‌های گیاهی باعث افزایش کارایی می‌شود. مثلا اگر غلات و حبوبات را باهم مصرف کنیم ارزش بیولوژیکی پروتئین آن‌ها بسیار بالا می‌رود، پس استفاده از ترکیب دو نوع پروتئین گیاهی توصیه می‌شود.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.