با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

بهترین زمان برای نوشیدن شیر

نوشیدن شیر
آیا می‌دانید بدترین و یا بهترین زمان برای نوشیدن شیر چه موقعی است؟ گروه‌های مختلف سنی چه مقدار باید شیر بنوشند؟ هر لیوان شیر چند کالری دارد؟ در این مطلب ما به این سوالات پاسخ داده‌ایم.
افرادی که با خوردن شیر مشکل ندارند و نفخ و یا دلدرد نمی‌گیرند، بهترین زمان برای نوشیدن شیر قبل از خواب است، به این دلیل که وقتی شما خواب هستید، بدنتان کلسیم و پروتئین مورد نیاز خود را از شیر دریافت می‌کند. حتما تا حالا شنیده‌اید که گفته‌اند برای داشتن خوابی آرام بهتر است قبل از خواب ۱ لیوان شیر بنوشید. این گفته به این دلیل است که شیر به دلیل وجود ماده‌ای به نام تریپتوفان، به شما کمک می‌کند، خوابی آرام و راحت داشته باشید. علاوه بر توصیه به خوردن شیر قبل از خواب، خوردن ۱ لیوان شیر در هنگام صبحانه نیز بسیار مفید است.  زیرا اولا وعده صبحانه کمترین میزان آهن را دارد. همانطور که می‌دانید آهن برای بدن ضروری است و شیر به دلیل داشتن کلسیم مانع جذب آهن غذا می‌شود. بنابراین بهترین زمان خوردن شیر، صبح است. ثانیا باعث می‌شود عصبانیت و بی‌حوصلگی از شما دور شود و همچنین در اول صبح شما را سرحال می‌کند و از بی‌حالی در می‌آورد. همچنن مصرف شیر در صبح یادگیری و یادآوری مسائل را در طول روز برایتان آسان‌تر می‌کند.

 

بدترین زمان برای نوشیدن شیر چه زمانی است؟

بدترین زمان در وعده نهار است. زیرا اولا جلوی اشتها را به خصوص در کودکان می‌گیرد و ثانیا جذب آهن و روی محصولات گوشتی را که برای بدن مهم هستند کاهش می‌دهد.

 

مصرف شیر برای افراد سالمند به چه صورت باشد؟

افراد سالمند اغلب به پوکی استخوان و یا آرتروز مبتلا هستند. به همین دلیل در طب سنتی هم آمده است که این افراد بهتر است شیر را به همراه دارچین بنوشند. زیرا دارچین علاوه بر اینکه سردی شیر را می‌گیرد، جذب مواد مغذی شیر را نیز افزایش می‌دهد. همچنین در مورد سالمندان توصیه شده است که اگر می‌توانند شیر را با میوه‌های تازه مصرف کنند. زیرا میوه‌ها حاوی ویتامین C هستند و این ویتامین به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می‌کند.

فواید نوشیدن شیر

کالری ۱ لیوان شیر چقدر است؟

اگر هر لیوان شیر را ۲۴۰ گرم در نظر بگیریم، ۱ لیوان شیر فاقد چربی دارای ۹۰ کالری، ۱ لیوان شیر کم چرب ۱۲۰ کالری و ۱ لیوان شیر پرچرب ۱۵۰ کالری دارد. جالب است بدانید هنگامی که شیر از گاو و یا گوسفند و یا شتر و بز دوشیده می‌شود به طور طبیعی، ۳٫۵ درصد چربی دارد.
شیرهایی که درصد چربیشان بیشتر از ۲٫۵ باشد پرچرب و کمتر از آن باشد کم چرب محسوب می‌شوند. شیر خامه گرفته نیز به نوعی از شیر گفته می‌شود که بین ۰٫۱ تا ۰٫۵ درصد چربی داشته باشند. در این میان بهتر است برای مصرف روزانه از شیر خامه گرفته استفاده کنید زیرا کلسترول ندارد. کودکان و ورزشکاران بهتر است از شیرهایی با درصد چربی ۲٫۵ استفاده کنند. افرادی هم که در طول روز به اندازه کافی تحرک دارند، می‌توانند از شیر ۱٫۵ درصد استفاده کتتد.

 

در طول روز بهتر است چند لیوان شیر بنوشیم؟

کودکان زیر ۷ سال: ۱٫۵ تا ۲ لیوان شیر در طول روز
پسرها در سن بلوغ: ۳ لیوان شیر در طول روز
دخترها در سن بلوغ: ۲٫۵ لیوان شیر در طول روز
افراد بالغ و سالمند: ۲ لیوان شیر در روز
خانم‌های باردار و یا شیرده: ۳٫۵ تا ۴ لیوان شیر در طول روز (خانم‌هایی که طعم و بوی شیر در دوران بارداری برایشان خوشایند نیست، می‌توانند به جای آن از شیر خشک استفاده کنند)
نکته: برای این که کودکتان به خوردن شیر عادت کند و تشویق شود، می‌تواند سهمیه شیر او در طول روز را که ۲ لیوان کامل است، به ۴ نصف لیوان تقسیم کند و در زمان‌های مختلفی در طول روز که بهتر است در میان‌وعده‌ها باشد به او بدهید. خانم‌هایی که شیر را در سوپ کودکشان اضافه می‌کنند، این کار به شرط اینکه شیر زیاد در سوپ نجوشد مانعی ندارد و جزو واحد شیر محسوب می‌شود.

کودک در حال نوشیدن شیر

برخی از فواید نوشیدن شیر و یا مصرف فرآورده‌های آن:

-افزایش طول عمر
-افزایش بازده جسمی و فکری
-بیماری‌های عفونی و یا استخوانی را کاهش می‌دهند.
-باعث رشد بهتر کودکان و نوجوانان می‌شود.
-سن از کارافتادگی را کاهش می‌دهد.

[تعداد: 4    میانگین: 3/5]
تاریخ: ۹ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.