با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

توقف خرو پف به طور طبیعی (بخش ۱)

خرو پف ممکن است چیزی باشد که در تلویزیون و فیلم‌ها دیده باشید و از آن جوک ساخته باشید و به آن بخندید اما اگر شما با کسی که خرو پف می‌کند در یک اتاق خوابیده باشید، درک خواهید کرد که این مساله خنده داری نیست. خرو پف می‌تواند خواب را هم برای فرد خرو پف کننده و هم برای هم اتاقی‌اش تلخ و آزاردهنده کند. برخی از انواع شدید آن با مراجعه به پزشک درمان می‌شود اما خوشبختانه موارد خفیف با انجام تمریناتی بهبود می‌یابد. در ادامه به راهکارهای توقف خرو پف به طور طبیعی (بخش ۱):تغییر عادت‌های خواب خواهیم پرداخت.

 

توقف خرو پف به طور طبیعی (بخش 1)

۱- به پهلو بخوابید

در بزرگسالان خرو پف معمولا هنگامی رخ می‌دهد که بافت پشت سقف دهان و قسمت فوقانی گلو هنگام خواب فروپاشی می‌کند، جریان هوا در ریه‌ها محدود شده و با هر نفس سر و صدای بلند ناشی از خروپف ایجاد می‌شود. برای مبارزه با خرو پف سعی کنید به پهلو بخوابید. این راه ساده گاهی به تنهایی برای جلوگیری از خرو پف کافی است.

 

۲- برنامه زمانی منظمی برای خواب داشته باشید

برای برخی از افراد خرو پف ناشی از تغییر زمان خواب یا نداشتن یک زمان بندی منظم برای خواب است. ساعت‌ها کارکردن سخت و طولانی قبل از خواب، نداشتن استراحت شبانه و نداشتن خواب کافی در یک بازه زمانی طولانی است. وقتی بدن فرصتی برای خواب پیدا می‌کند، یک خواب سنگین و بلند مدت طلب می‌کند. در طی این خواب شدید، عضلات در پشت گلو شل‌تر از حالت معمول خود می‌شوند که باعث خروپف بیشتر می‌شوند.
برای جلوگیری از این حالت سعی کنید هر شب در زمان معینی به خواب بروید. اگرچه میزان نیاز خواب در بدن‌ها با هم متفاوت است اما اکثر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند. این مقدار در کودکان و نوجوانان تا حدودی بیشتر است.

 

۳- کمی زیر سر خود را هنگام خواب بلند کنید

گاهی متوقف کردن خروپف به آسانی خرید یک بالش بزرگ‌تر است. با چند سانتیمتر بلند کردن سر در هنگام خواب می‌توانید راه هوای تنفس خود را باز کنید و خروپف کمتری کنید. سعی کنید از یک بالش دیگر استفاده کنید. یک بالش ضخیم‌تر بخرید یا بالش خود را دولا کنید تا از این طریق از شر خرو پف خلاص شوید.

 

۴- هوای اتاق خواب خود را از مواد محرک، آزاد نگه دارید

غشاء گلو می‌تواند با تنفس گرد و غبار، گرده گل‌ها، پشم و دیگر ذرات موجود در هوا به خصوص اگر شما به این چیزها آلرژی داشته باشید، تحریک شود. این تحریک می‌تواند به تورم غشاء گلو و خروپف بیشتر منجر شود. خوشبختانه از بین بردن این مواد محرک راهی ساده است که با تمیز نگه داشتن اتاق خواب و تخت خود می‌توانید آنها را از بین ببرید. چند نکته توجه است:
– هر هفته پوشش رویی بالش‌ها و لحاف‌ها را بشویید. اگر به گرده آلرژی دارید آنها را در خشک کن خشک کنید و روی طناب رخت آویزان نکنید.
– هر ۶ ماه بالش‌های قدیمی را با جدید عوض کنید.
– مرتب سطح اتاق و همه جا را تمیز کنید.
– حیوانات خانگی خود را دور از تخت خود نگه دارید.
– اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید ممکن است بخواهید یک مرطوب کننده را در تخت خود راه اندازی کنید. گلوهای حساس ممکن است از تنفس آب و هوای خشک در طول شب اذیت شوند، حتی اگر اتاق عاری از مواد تحریک کننده باشد.

 

۵- سعی کنید بینی خود را قبل از خواب تمیز کنید

اگر سینوس‌های شما مسدود است بدن شما ممکن است بیشتر به تنفس دهانی تکیه کند و این باعث خروپف بیشتر خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید عادت کنید به اینکه سینوس‌های خود را قبل از خواب پاکسازی کنید. یکی از راه‌های آسان برای این کار این است که چند دقیقه قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. آب گرم و هوای گرم و مرطوب سینوس‌های شما را تحریک و باز می‌کند. راه‌های دیگری هم هستند که شاید شما مایل به استفاده از آنها باشید:
– دستگاه مایعی پاکسازی بینی
– نوار بینی
– ضد احتقان (فقط هنگامی که بیمار هستید مورد استفاده قرار گیرد)
– یا از داروخانه استریل آب نمک تهیه کنید یا در خانه خودتان آن را تهیه کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را به آب گرم اضافه کنید (زیاد نمک اضافه نکنید زیرا ممکن است غشاء بینی را بسوزاند).
– قبل از خواب، سر خود را به چپ و راست کج کنید تا آب نمک به تمام زمینه‌های سینوستان از طریق سوراخ‌های بینی برسد.
– اگر از راه حل خودتان استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از سوراخ‌های بینی را با قاشق چایخوری ببندید و از یک سوراخ آب نمک را بالا بکشید و از سوراخ دیگر خارج کنید.
– هنگامی که راه حل را امتحان کردید متوجه خواهید شد که حفره‌های سینوستان باز و تنفس برایتان آسان‌تر می‌شود. باقیمانده آب نمک گلویتان را پاکسازی کرده و حفره گلو را بازتر می‌کند.

 

۶- مراقب آپنه (دوره تعلیق تنفس خارجی) خواب باشید

معمولا خروپف آزاردهنده است اما به طور جدی خطرناک نیست. با این حال خرو پف می‌تواند نشانه ای از یک وضعیت تهدید کننده به نام آپنه خواب باشد. آپنه خواب که بیشتر در افراد چاق وجود دارد یک وضعیت است که در آن راه تنفس مسدود شده و بدن به اندازه کافی هوا دریافت نمی کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد خواب ناگهان قطع شده خستگی شدید رخ داده و صدای خروپف بسیار بلند می‌شود. از آنجایی که آپنه خواب می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات را افزایش دهد، اگر علایم زیر را دارید، آن را بسیار جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید:
– خروپف با صدای بسیار بلند در طول خواب
– بیدار شدن از خواب با احساس خفگی
– خستگی مفرط حتی بعد از استراحت کامل شبانه خواب بیقرار
– سردرد در صبح
– به خواب رفتن در زمان‌های نامناسب
– کاهش نشاط، کاهش میل جنسی و تغییرات خلق و خو

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.