با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

توقف خرو پف به طور طبیعی (بخش ۳)

در ادامه موضوع توقف خرو پف به طور طبیعی به بخش سوم آن با موضوع انجام دادن ورزش‌ها و تمرینات ضد خروپف می‌پردازیم:

توقف خرو پف به طور طبیعی (بخش 3)

۱- ورزش‌های زبانی را امتحان کنید

هر چند که ممکن است بعید به نظر برسد اما چه باور کنید یا نکنید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که ورزش‌های قوی کننده دهان و گلو می‌تواند میزان خروپف را کاهش دهد. با قوی کردن این ماهیچه‌ها امکان مسدود شدن راه هوایی در طول خواب کمتر وجود دارد. برای شروع یک ورزش زبانی ساده را طبق مراحل زیر تمرین کنید:
– زبان خود را تا آخرین حد ممکن از دهانتان خارج کنید. به آرامی آن را به طرفین حرکت داده و گوشه‌های دهانتان را لمس کنید.
– زبان خود را به بالای دهان خود بدون چرخش حرکت دهید.
– حرکات فوق را برای مدت ۱۵ ثانیه تکرار کنید. و این ورزش‌ها را چند بار در در روز برای چند دقیقه انجام دهید.

 

۲- تمرین جویدن را برای فک خود انجام دهید

ورزش دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از خروپف انجام دهید، تقویت عضلات فک است. اگرچه راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، اما ایده اصلی این است که بدون اینکه چیزی در دهانتان است شروع به جویدن کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:
– دهان خود را تا حد ممکن باز کرده و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.
– دهان خود را بسته و اجازه دهید برای چند ثانیه استراحت کند.
– این عمل را چند بار در روز به مدت چند دقیقه تکرار کنید.

 

۳- روی عضلات گلوی خود کار کنید

تقویت عضلات گلو می‌تواند از سقوط (افتادن) کام نرم روی پشت زبان جلوگیری کند. یکی از ورزش‌های آسان گلو این است که با صدای بلند و واضح، آوا‌های زیر را تکرار کرده و در بین حروف صدادار استراحت کوتاه کنید.
آ. . آ. . . آ. . . . آ. . . آ. . . ای. . . ای. . . ای. . . ای . . . ای. . . و بقیه صداها. اگر از انجام این کار جلوی دیگران خجالت می‌کشید، می‌توانید در زمان رانندگی به محل کار این کار را انجام دهید.

 

۴- روش دیگر آواز خواندن است

یکی از بهترین تمرینات گلو این است که به سادگی شروع به خواندن کنید. این کار نه تنها به کاهش خروپف کمک می‌کند بلکه کیفیت خوابتان را نیز بالا می‌برد. می‌توانید در ماشین خود آواز بخوانید. تقریبا هر آوازی که می‌خوانید به تقویت عضلات گلویتان کمک می‌کند.

۵- نواختن نی و فلوت

البته برای حرفه ای‌ها، ولی سعی کنید اگر بلد نیستید، نواختن آزار دهنده نباشید و در جای خلوت این کار را انجام دهید.

۶- بدانید که کی با دکتر مشورت کنید

این معقول به نظر می‌رسد که خروپف را با روش‌های ساده درمان کنیم اما همه خروپف‌ها با روش‌های طبیعی درمان نمی‌شوند. دکتر شما ممکن است لوازم دهانی و روش‌های دیگر را برای شما تجویز کند. در صورت اتفاق موارد زیر حتما به دکتر مراجعه کنید:
– اگر این روش‌ها کار نمی‌کنند در نظر داشته باشید که همه انواع خروپف نمی‌توانند به سادگی درمان شوند.
– اگر دچار آپنه خواب شده باشید که در این صورت دکتر دستگاه‌هایی مانند CPAP تجویز کرده و یا حتی ممکن است که نیاز به عمل جراحی داشته باشید.
– اگر در طول روز مدام احساس خستگی می‌کنید، در اینصورت قبل از اینکه دچار حادثه، از دست دادن شغل و یا افت تحصیلی شوید به دکتر مراجعه کنید.
– بسیاری از این روش‌های طبیعی ممکن است مفید باشد و جواب دهد اما زمان زیادی می‌برد. یک پزشک حرفه‌ای می‌تواند طول دوره درمان را کاهش دهد و خیلی زود بهبود پیدا کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.