با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

داشتن یک سخنرانی خوب و بدون اضطراب

ارتباط خوب کلید موفقیت است. چه در حال صحبت کردن در مقابل یک جمعیت زیاد هستید، چه در برابر یک دوست. اگر می‌خواهید بدانید چطور خوب و با اطمینان صحبت کنید، باید به خودتان ایمان بیاورید ، آرام و با دقت سخن بگویید و به سخنانتان اعتقاد قوی داشته باشید. برای داشتن یک سخنرانی خوب و بدون اضطراب، این نکات را با ما تمرین کنید:

 

قدم اول: با اطمینان صحبت کردن

با اطمینان صحبت کردن

 

۱- سخنان خود را با اعتقاد کامل بیان کنید

قبل از شروع به صحبت مطمئن شوید که آیا به آنچه که می‌گویید اعتقاد دارید یا خیر. درباره هر مطلبی متکبرانه صحبت نکنید و به جای اینکه منتظر تایید دیگران باشید خودتان نشان دهید که به گفته‌هایتان باور دارید.
– بستگی به این دارد که چطور گفته‌هایتان را عنوان کنید. صحبت خود را با جملاتی مثل : «من فکر می‌کنم که….» یا «اما شاید…» آغاز نکنید زیرا نشان می‌دهد خودتان هم به حرف‌هایتان مطمئن نیستید.

 

۲- ارتباط چشمی برقرار کنید

این نشانه ادب شماست. همچنین برقراری ارتباط چشمی به دیگران کمک می‌کند که به حرف‌های شما با دقت بیشتری گوش دهند. سعی کنید در جمعیت پیش رویتان روی چند چهره دوستانه تمرکز بیشتری کنید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. اگر به زمین نگاه کنید، مضطرب و بدون اعتماد به نفس به نظر می‌رسید و اگر به اطراف نگاه کنید، پریشان و بی‌قرار دیده می‌شوید و مردم فکر می‌کنند به دنبال کار دیگری، برای انجام دادن هستید.
– مستقیم به چشمان مخاطبان خود نگاه کنید. می‌توانید برای عوض کردن جای پای خود برای یک یا دو بار نگاهتان را از آنها بردارید اما به طور کلی به چشمان مخاطبین خود تمرکز کنید.
– ممکن است در بین جمعیت به چهره‌ای برخورد کنید که صحبت‌هایتان را متوجه نشود و یا گیج شده باشد و پیش خودتان فکر کنید شاید حرف‌هایتان به اندازه کافی واضح نباشند اما بخاطر یک نفر از مسیر صحبتتان خارج نشوید.
– اگر جمعیت آنقدر زیاد است که امکان ارتباط چشمی برایتان دشوار است، فقط با تعداد کمی از مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید.

 

۳- هر روز خودتان را تحسین کنید

این کار اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد و این در هنگام صحبت بسیار مهم است. هرچقدر اعتماد به نفستان بیشتر باشد، مردم افکار شما را جدی‌تر خواهند گرفت. لازم نیست حتما آدم خارق العاده‌ای باشید تا خودتان را ستایش کنید. کافی است به یاد بیاورید که چه تلاش‌ها و کارهایی انجام داده‌اید. رو به روی آینه بایستید و حداقل ۳ مورد از ویژگی‌های خوب شخصیتتان را عنوان کنید.
– اگر در وجودتان چیزی برای تحسین و ستایش نیافتید، لازم است که روی اعتماد به نفس خود کار کنید. برای بالا بردن اعتماد به نفستان، روی چیزهایی که در آنها خوب هستید، تمرکز کنید و با افرادی که به شما اهمیت می‌دهند و حس خوبی در شما راجع به خودتان ایجاد می‌کنند، وقت بگذرانید.

 

۴- از متد‌های میانبر برای بهتر صحبت کردن استفاده کنید

فرصت‌هایی هستند که شما مجبور خواهید بود گاهی جلوی دیگران نقش بازی کنید. ممکن است وحشتناک به نظر برسد اما فواید سخنرانی خوبتان، ترس‌هایتان را از بین می‌برد. برای تبدیل شدن به یک سخنران بهتر از استراتژی‌های زیر پیروی کنید:
– برنامه مناسب بریزید.
– تمرین کنید.
– با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید.
– به حرکات بدن خود توجه کنید.
– مثبت فکر کنید و سخن بگویید.
– به اعصاب خودتان مسلط باشید.
– به سخنرانی‌های ضبط شده خود نگاه کنید. این کار باعث می‌شود هر بار بیشتر پیشرفت کنید.
– برای سخنرانی‌تان سناریو بسازید. به این ترتیب وقتی لحظه موعود فرا رسید، سناریوی خود را به یاد آورید.

 

۵- با محل سخنرانی آشنا شوید

قبل از رسیدن مخاطبان در سالن سخنرانی قدم بزنید و با آن آشنا شوید و طرز گرفتن میکروفون و موارد دیگر را تمرین کنید. بررسی محل سخنرانی به شما کمک می‌کند که حس ایستادن رو به روی جمعیت، شلوغی جمعیت و حس قدم زدن روی سن را تجربه کرده و اعصابتان را آرام خواهد کرد.
– بهتر است که کم کم با چیزهایی که مواجه خواهید شد رو به رو شوید تا اینکه یک مرتبه غافلگیر نشوید. و در روز اجرا تلنگری به اعتماد به نفس خود بزنید.
– اگر می‌خواهید بیشتر سالن را بررسی کنید، روز قبل از سخنرانی به محل رفته و جوانب را بررسی کنید.

 

۶- موفقیت را تجسم کنید

خودتان را در حین سخنرانی تجسم کنید. صدایتان رسا و واضح و سرشار از اعتماد به نفس است. تشویق حضار را تجسم کنید. این کار اعتماد به نفستان را افزایش خواهد داد. چشمانتان را بسته و بهترین و موفق‌ترین سخنرانیتان را تجسم کنید. و یا اگر در مورد یک محیط اجتماعی کوچکتر نگران هستید، تمجید دوستانتان را با کلمات خود در ذهن بیاورید. تصویرسازی سناریو می‌تواند کمک زیادی به موفقیتتان کند.

 

۷- مخاطبان خود را بشناسید

شناختن کسانی که قرار است با آنها سخن بگویید کمک زیادی به افزایش اعتماد به نفس شما خواهد کرد. اگر مخاطبانتان زیاد هستند، مهم است که بدانید آنها از کجا آمده اند، چند سال سن دارند و دانش عمومی آنها چه وجه مشترکی با صحبت‌هایتان دارد. این می‌تواند به شما کمک کند که کلماتتان را آماده کنید. اگر در برابر تعداد انگشت شماری از مردم صحبت می‌کنید، سعی کنید بیشتر درباره آنها اطلاعات جمع آوری کنید. باور‌های سیاسیشان، حس شوخ طبعیشان می‌تواند به شما کمک کند که چه بگویید.
– یکی از دلایلی که باعث نگرانی افراد هنگام سخنرانی آنها می‌شود این است که ترس از ناشناخته‌ها دارند، بنابراین بهتر است تا جایی که ممکن است اطلاعات جمع آوری کنید.

 

۸- زبان بدن (حرکات بدنی) با اعتماد به نفسی داشته باشید

زبان بدن به شما کمک می‌کند که خودتان را نشان دهید و اعتماد به نفس داشته باشید. اگر می‌خواهید که حرکات بدنی خوبی داشته باشید به نکات زیر توجه کنید:
– ژست مناسبی در هنگام سخنرانی بگیرید.
– از خمیدن اجتناب کنید.
– با دست‌های خود بازی نکنید.
– بیش از حد در اطرافتان قدم نزنید.
– به جای نگاه کردن به زمین به رو به رو نگاه کنید.
– صورت و بدن خود را در آرامش نگه دارید.

 

۹- موضوع مورد بحث خود را خوب بشناسید

موضوعی را که به آن علاقه‌مندید، انتخاب کنید. درباره آن بیشتر بدانید. وقتی اطلاعات زیادی درباره موضوع سخنرانی خود داشته باشید، اعتماد به نفستان زیاد می‌شود. اگر شب قبل از سخنرانی متنتان را آماده کرده باشید و نگران سوال‌هایی که حین سخنرانی از شما پرسیده خواهد شد و شما جوابش را نمی‌دانید، باشید قطعا اعتماد به نفستان کاهش خواهد یافت.
با یکی از دوستانتان تمرین کنید و از او بخواهید درباره متنتان از شما سوالاتی بپرسد و شما را برای سوالات احتمالی آماده کند.

 

قدم دوم:‌ خوب صحبت کردن

خوب صحبت کردن

۱- بلند صحبت کنید تا همه بتوانند صدایتان را بشنوند

نیازی به داد زدن نیست! در حدی بلند صحبت کنید که مخاطبان از شما نخواهند که دوباره تکرار کنید. آرام و آهسته صحبت کردن این را به مخاطبین القا می‌کند که شما فردی خجالتی و فاقد اعتماد به نفس هستید و مایل نیستید همه صدایتان را بشنوند.
اگر آرام صحبت کنید نه تنها دیگران قادر به شنیدن صدایتان نیستند بلکه یک رفتار مطیعانه را به تصویر خواهید کشید که دقیقا متضاد اعتماد به نفس است.
از طرف دیگر چنان بلند سخن نگویید. کلمات باید به تنهایی مخاطبانتان را جذب کنند نه با صدای بلند.

 

۲- دایره لغات خود را گسترش دهید

هر چه بیشتر لغت بدانید دایره لغاتتان گسترش خواهد یافت. به زودی معنی بیشتر کلمات و عبارات را متوجه خواهید شد و از آنها در سخنرانی‌های خود استفاده خواهید کرد. اگر واقعا می‌خواهید خوب صحبت کنید، داشتن دایره گسترده کلمات برایتان ضروری است.
– خیلی لازم نیست که کلمات قلمبه سلمبه حفظ کنید. تعداد محدودی لغات فانتزی یاد بگیرید و با اضافه کردن آنها به سخنرانیتان آن را جذابتر کنید.
– یک دفترچه لغت داشته باشید و لغت‌هایتان را هنگامی که می‌خوانید و معنی آنها را یاد می‌گیرید در آن یادداشت کنید.

 

۳- از به کار بردن بیش از حد اصطلاحات عامیانه بپرهیزید

اگر می‌خواهید سخنران خوبی باشید، نمی‌توانید زیاد از اصطلاحات عامیانه و عبارت‌های غیر جدی استفاده کنید. مسلم است که اگر مخاطبانتان جوان و با انرژی باشند، نباید بیش از اندازه رسمی و عصا قورت داده باشید اما نمی‌توانید از اصطلاحات عامیانه در فرهنگتان که در کوچه و خیابان شنیده می‌شوند استفاده کنید.
– مسلم است که در صحبت با دوستان استفاده از این کلمات و عبارات منعی ندارد اما برای مخاطبان بالغتان از این کلمات پرهیز کنید.

 

۴- از درنگ و مکث کردن نترسید

برخی از مردم مکث بین سخنرانی را نشانه ضعف می‌دانند اما این کاملا اشتباه است. مکث برای روی هم ریختن فکرتان و تصمیم گرفتن برای اینکه چه می‌خواهید بعد از آن بگویید لازم است. مکث کردن از تند و بی هدف صحبت کردن بهتر است و ممکن است چیزی بگویید که بلافاصله از گفتن آن پشیمان شوید. درنگ و فکر بین جملات امری است طبیعی.
– اگر بین صحبت‌هایتان زیاد از واژه‌های صداداری مانند «آم» «ام»«اه» استفاده می‌کنید زیاد نگران نباشید این کلمات تنها یک راه طبیعی برای چیدن کلمات در ذهن است. اگر احساس می‌کنید بیش از اندازه از این کلمات استفاده می‌کنید، تعداد دفعات آنها را کاهش دهید اما نیاز به حذف کامل آنها ندارید.

 

۵- تنها مواقعی که لازم است از اشاره و حرکات استفاده کنید

اشاره و حرکات یک راه خوب برای رساندن مفموم جملاتتان و تاکید کردن بر آنها است. اما بیش از اندازه از دستانتان و حرکاتتان برای رساندن مفهوم استفاده نکنید. مخاطبان فکر می‌کنند که برای جبران نداشتن کلمه برای رساندن مفهومتان از این حرکات استفاده می‌کنید. دستانتان را در اطرافتان قرار دهید و فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید.

 

۶- مختصر و مفید سخن بگویید

یکی دیگر از قسمت‌های یک سخنرانی خوب این است که بدانید چه چیزهایی را نباید بگویید. شاید تصور کنید که برای اثبات یک عقیده لازم است ۱۰ مثال آورده شود اما شاید فقط نیاز باشد یک یا دو مثال بزنید. نظر شما بیشتر تاثیرگذار خواهد بود، چون به جای ردیف کردن کلمات زیاد بهترین نکته را برای گفتن انتخاب کرده اید . بهتر است در هنگام صحبت با دوستانتان نیز از پریشان صحبت کردن پرهیز کنید.
– متن سخنرانیتان را روی یک برگه یادداشت کنید و بلند بخوانید این کار به شما کمک می‌کند که جملات تکراری را حذف کنید.

 

۷-نکات اصلی خود را تکرار کنید

شاید تصور کنید، گفتن تنها یک بار نکته اصلی سخنرانیتان کافی باشد و مخاطبان منظور اصلی سخنرانیتان را درک خواهند کرد. اشتباه فکر می‌کنید. اگر چند نکته اصلی دارید که می‌خواهید عنوان کنید چه سخنران تعداد زیادی از مردم باشید چه در حال بحث با یک دوست نکات اصلیتان را چندبار تکرار کنید. شاید این کار منظورتان را بهتر بیان کند.
– مانند نوشتن یک مقاله در آخر هر پاراگراف نکته اصلی آن را تکرار می‌کنید. سخنرانی هم فرق چندانی با مقاله ندارد.

 

قدم سوم: سطح سخنرانی خود را بالا ببرید

سطح سخنرانی خود را بالا ببرید

۱- یک ترفند آرامش بخش، داشته باشید

سخنرانی خود را با مخاطب شروع کنید. این کار به شما زمان و آرامش اعصاب می‌دهد. مکث کرده لبخند بزنید و قبل از هرچیز تا ۳ بشمارید. انرژی عصبی را به شور و شوق تبدیل کنید. هر چیزی که حالتان را بهتر می‌کند انجام دهید. شاید نوشیدن یک فنجان چای نعنایی قبل از صحبت ترفند خوبی باشد یا شاید نوشیدن آب هر ۵ دقیقه.

 

۲- تمرین، تمرین، تمرین

با تمام تجهیزاتی که می‌خواهید استفاده کنید، تمرین کنید. در صورت لزوم تجدید نظر کنید. تمرین کنید، مکث کنید و نفس بکشید. با یک زمان سنج تمرین کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید طبیعی‌تر و بهتر موقع سخنرانی به نظر می‌رسید و هرچه احساس بهتری داشته باشید، می‌دانید که چه بگویید و اعتماد به نفستان زیاد می‌شود.

 

۳- عذرخواهی نکنید

اگر بین سخنرانی دستپاچه و عصبی شدید و اشتباهی کردید توجه مخاطبان را به این مساله با عذرخواهی کردن جلب نکنید. فقط به سخنرانیتان ادامه دهید. گفتن«پوزش می‌خواهم دوستان، فقط کمی عصبی شدم» یا «اوه، دستپاچه شدم» فقط اوضاع را وخیم‌تر و بدتر می‌کند. همه ممکن است اشتباه کنند و نیازی به عذرخواهی شما نیست.

 

۴- بر روی رسالت خود تمرکز کنید

حواستان را به اضطراب خود ندهید و آن را روی پیام و شنونده خود متمرکز کنید. مهمترین چیز رساندن منظور و پیامتان به مخاطبانتان است. اگر کمتر روی خودتان تمرکز کنید بیشتر دچار تشویش می‌شوید، فقط پیامتان را منتقل کنید، این کار فشار زیادی را از روی شما بر می‌دارد. قبل از شروع سخنرانی به خودتان یادآوری کنید که این پیام آنقدر مهم است که مجبور به انتقال آن هستید و چرا انتقال آن برایتان مهم است. فکر کردن به این مساله از نگرانی شما کاسته و از فکر کردن به اینکه آیا تند صحبت می‌کنید یا عرق می‌کنید، جلوگیری می‌کند.

 

۵- تجربه کسب کنید

به طور عمده سخنرانی شما بیانگر خود شماست. تجربه اعتماد به نفس به وجود می‌آورد که کلید سخنرانی موثر است. سعی کنید تجربه خود را از طریق بیشتر صحبت کردن با دوستانتان یا صحبت کردن در مکان‌های عمومی و با غریبه‌ها بیشتر کنید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید، در آن ماهرتر می‌شوید. مانند هر مهارت دیگر.

 

۶- متوجه باشید که مردم موفقیت شما را می‌خواهند

شنوندگان می‌خواهند شما سرگرم کننده و آموزنده باشید. قبل از شروع سخنرانیتان مثبت فکر کنید و به این بیندیشید که هیچ یک از شنوندگانتان نمی‌خواهند شما دچار اشتباه شوید یا متن سخنرانیتان را فراموش کنید. همه بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند و شما نیز باید همین را برای خودتان بخواهید. صحبت کردن می‌تواند ترسناک باشد چه در برابر یک استادیوم یا در کلاستان بخواهید سخنرانی کنید و همه از شما می‌خواهند که موفق شوید و تمام تلاشتان را بکنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۷ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.