با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

راه‌های مقابله با علائم یائسگی در زنان

راه‌های مقابله با علائم یائسگی در زنان

آیا شما هم در دوران یائسگی هستید و دچار تغییرات خلق و خو می‌شوید؟ آیا ناگهان نیمه‌های شب از شدت عرق و گرما از خواب بر می‌خیزید؟ آیا مرتب دچار سردرد می‌شوید؟ تمام این علائم مربوط به دوران یائسگی در زنان است. اما نگران نباشید ما راه‌های مقابله با علائم یائسگی در زنان را به شما می‌گوییم:

 

در یائسگی گر گرفتگی را کاهش دهید

با تهیه کردن دفتر یادداشتی هر بار که دچار گرگرفتگی می‌شوید آن را ثبت کنید. دقت کنید تا ببینید که علت این گرگرفتگی‌ها چیست؟ علل یائسگی می‌تواند کافئین، الکل، دمای بالا، استرس و غیره باشد. خانم‌های یائسه هنگامی که به گرگفتگی شدید دچار می‌شوند، باید تنفس خود را عمیق و آهسته کنند. به این صورت که از بینی دم عمیق و از دهان باز دم عمیق بکشند. اگر درجه گرگرفتگی شدیدتر بود باید با پزشک مشورت کنند.

 

کیفیت خوابتان را بالا ببرید

یوگا، تای چای و مدیتیشن به داشتن یک خواب خوب کمک می‌کنند. ورزش‌های اینچنینی در دوران یائسگی بسیار مؤثر است. ۳ ساعت قبل از خواب ورزش نکنید. از مصرف نوشیدنی الکلی قبل از خواب پرهیز کنید زیرا شما را در طول شب بیدار می‌کند. به جای نوشیدنی الکلی قبل از خواب ۱ لیوان شیر گرم بنوشید تا خواب آرامی داشته باشید. زیرا شیر ماده‌ای دارد که باعث آرام‌سازی شما می‌شود. در صورت مؤثر نبودن این اقدامات بهتر است از رختخواب خارج شوید و کمی کتاب بخوانید تا خوابتان ببرد. اگر این اقدامات را انجام دادید و همچنان دچار این مشکل هستید به پزشک مراجعه کنید.

 

از ریزش موهایتان جلوگیری کنید

ریزش مو یکی دیگر از عوارض یائسگی در زنان است .خانم‌ها در دوران یائسگی موهایشان دچار ریزش شده و کم پشت می‌شوند. در عوض در جاهایی که قبلا اثری از مو نبود مو ظاهر می‌شوند. مانند گردن، چانه و … برای مراقبت از موهای سرتان در هنگام خرید محصولات رنگ مو دقت کنید تا مواد شیمیایی ناملایمی نداشته باشد. نباید زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید. زیرا پوستتان خشک می‌شود. در صورت رویش موی زاید در صورتان به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

تعریق‌های شبانه را کاهش دهید

خانم‌ها در دوران یائسگی در طول شب دچار گر گرفتگی می‌شوند که این گر گرفتگی ۳ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. در این حالت شما خیس عرق شده و از خواب بر می‌خیزید. اگر می‌توانید برای خنک کردن خود کارهای زیر را انجام دهید:

از لباس‌های نازک و نخی به جای لباس خواب کلفت یا پلاستیکی استفاد کنید. اگر می‌توانید ۱ کیسه نخود یخ‌زده زیر بالش خود قرار دهید. در طول شب بالش را بر گردانید و صورت خود را روی سمت خنک آن قرار دهید. در اتاق خواب خود از پنکه یا هواکش برای جریان هوا استفاده کنید.

 

به بدن خود کمک کنید

در خانم‌های یائسه تغییرات هورمونی منجر به خشکی واژن می‌شود و در نتیجه رابطه جنسی دردناک می‌شود. امروزه محصولات زیادی برای کمک به شما از این جهت وجود دارند. برای مثال لوبریکانت‌های واژنی بر پایه آب یا مرطوب کننده واژن گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه پزشک تهیه کنید. همچنین در صورت مراجعه به پزشک می‌توانید از پزشک خود بخواهید حلقه یا کرم واژن یا داروهایی برای خشکی واژن و دشواری رابطه جنسی برای شما تجویز کند. فراموش نکنید داشتن رابطه جنسی در این دوران به بهبود جریان خون و سلامت واژن کمک می‌کند.

 

میل جنسی خود را افزایش دهید

داشتن رابطه جنسی در درمان و جلوگیری از یائسگی مؤثر است. بنابر این سعی کنید زمان بیشتری را برای رابطه جنسی اختصاص دهید. علاوه بر تغییرات هورمونی، عوامل دیگری نیز تأثیر گذار هستند. با پزشک خود راجع به مشکلاتی که در این دوران دارید صحبت کنید. این مشکلات می‌توانند مشکلات خواب، مشکلات مثانه، احساس افسردگی یا استرس باشند.

 

به کاهش نوسان خلق کمک کنید

در دوران یائسگی درست مانند دوران پیش از قاعدگی خانم‌ها دچار تغییرات خلقی، انرژی منفی، گریه و … می‌شوند و این امری طبیعی است. اگر جزو آن دسته از زنان بودید که معمولا پیش از قاعدگی دچار این حالت می‌شدید، باید بدانید که به دلیل تغییرات هورمونی، در این دوران دچار نوسان خلقی حتی شدیدتر از گذشته خواهید شد. یوگا و تای چای از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانند برایتان مفید باشند. پس سعی کنید از این فعالیت‌ها استفاده کنید و بهره ببرید. گاهی برای تغییرات خلقی در خانم‌های یائسه معمولا قرص ضدبارداری با دوز پایین، داروهای ضد افسردگی تجویز می‌شود.

 

سعی کنید سردرد را از خود دور کنید

خانم‌هایی که مبتلا به میگرن هستند، در دوران یائسگی ممکن است، میگرن شدت پیدا کند. کسانی هم هستند که ممکن است در دوران یائسگی برای اولین بار در زندگی مبتلا به میگرن شوند. با تهیه دفتر یادداشتی برای خود هربار که سردرد می‌گیرید، محرک سردرد خود را پیدا کنید و آن را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. همچنین قید کنید که آیا سردردتان با گر گرفتگی همراه است و یا خیر. اگر الگوی ثابتی برای سردرد خود پیدا کنید، می‌توانید از رخ دادن آن جلوگیری کنید. به طور مثال اگر گرسنه هستید و دچار سردرد می‌شوید سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد اما کم‌حجم‌تر کنید. اگر فکر می‌کنید نداشتن خواب کافی دلیل سردرد شماست و نتوانستید در طول شب به اندازه کافی بخوابید سعی کنید در طول روز چرت بزنید. درمان‌های متفاوتی برای درمان سردرد وجود دارد که می‌توانند از میگرن جلوگیری کنند، از شدت و دفعات آن بکاهند. در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

جوش در دوراه یائسگی

می‌دانیم که انتظار شما این است که تنها نوجوانان و جوانان دچار جوش شوند نه شما که در دهه ۵۰ زندگی خود هستید؛ اما اشتباه می‌کنید. آکنه در دوران یائسگی نیز اتفاق می‌افتد. بهتر است به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.