با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

روش‌هایی برای جلوگیری از اشتهای کاذب

جلوگیری از اشتهای کاذب

پرخوری و اشتهای کاذب یکی از دشمنان سلامتی و تناسب اندام است و کنترل آن برای تناسب اندام بسیار ضرورت دارد. کسانی که دچار اشتهای کاذب و پرخوری هستند، اکثر وقت‌ها بدون اینکه گشنه باشند شروع به غذا خوردن می‌کنند. در واقع به خوردن چیزی عادت کرده‌اند. و این کار را از روی بی حوصلگی انجام می‌دهند. خیلی وقت‌ها که حوصله‌شان سر می‌رود سراغ یخچال می‌روند، چیزی بر می‌دارند و شروع به خوردنش می‌کنند. افراد مضطرب هم برای از بین بردن اشتهایشان به خوردن پناه می‌برند و به این صورت سعی در آرام کردن خود دارند. اگر شما هم در یکی از این دسته افراد قرار دارید و به دنبال راه رهایی از آن و روش‌هایی برای جلوگیری از اشتهای کاذب و پرخوری خود هستید، بخش سلامت وبسایت چیدنی روش‌هایی برای جلوگیری از اشتهای کاذب را ارائه داده است که پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را خوانده و از آن‌ها استفاده کنید:
– در مواقعی که احساس کردید هوس خوراکی و یا غذایی کردید سعی کنید ابتدا حواس خود را با روش‌هایی پرت کنید. به یاد داشته باشید که این هوس تنها یک هوس است و از روی گرسنگی شما نیست. شاید اگر بدانید که هوس خوردن تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد بیشتر و راحت‌تر سعی در کنترل آن داشته باشید. اگر موفق شوید ۱۰ دقیقه به اصطلاح دندان روی جگرتان بگذارید و در برابر هوس خوردن مقاومت کنید کمک زیادی به خودتان و سلامتی و تناسب اندامتان کرده‌اید.
– سعی کنید برای کنترل اشتها غذاهایی که دوست دارید و می‌دانید شاید با دیدنشان نتوانید جلوی خودتان را بگیرید، دور از دید خود نگه دارید و کمتر با آن‌ها رو به رو شوید. به عنوان مثال شما بستنی بسیار دوست دارید. و می‌دانید اگر در فریزر را باز کنید و بستنی‌ها را ببینید کنترل اشتهای کاذب خود را از دست بدهید، برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید فریزر را از بستنی پر نکنید! اگر در بیرون از خانه کار می‌کنید و گاهی مجبور می‌شوید از فست فودها و غذاهای پر کالری بیرون استفاده کنید، سعی کنید هر روز مقداری غذای سالم از خانه با خود ببرید تا مجبور به استفاده از غذای چرب بیرون نشوید. در جشنی هستید و هوس خوردن یک برش از کیک کرده‌اید. روزی که قرار است به جشن بروید سعی کنید غذاهای کم کالری‌تری مصرف کنید تا برای کالری‌های کیک خوشمزه جشن جا داشته باشید.
– یکی دیگر از راه‌های کنترل اشتها خوردن روزانه گردو و بادام زمینی و بادام است. فقط حواستان باشد در خوردن آن‌ها نیز زیاده‌روی نکنید. نوشیدن آب هم بسیار موثر است. وقت‌هایی که هوس خوردن چیزی کردید و یا گرسنه بودید غذاهایی بخورید که زودتر حجم معده‌تان را پر کنند. مانند سیب زمینی آبپز و یا ماکارونی و یا برای تنقلات ذرت و ژله و انگور میل کنید.
– برای افراد مضطربی که عادت کرده‌اند در مواقع استرس غذا بخورند، توصیه می‌کنیم دست از این کار بردارند و برای کاهش استرس خود، در هنگام استرس به جای ذخیره کردن صدها کالری بیهوده، چند نفس عمیق بکشند و مدیتیشن کنند و یا به قدم زدن در بیرون بپردازد و یا هر کاری که فکر می‌کنند با انجام دادن آن به ارامش می‌رسید. برخی از افراد در هنگام خستگی پرخوری می‌کنند. برای جلوگیری از این کار سعی کنید با داشتن ۲۰ دقیقه خواب نیمروزی خستگیتان را از بین ببرید.
– اگر جزء آن دسته از افراد هستید که برای از بین بردن بوی بد دهانتان شروع به خوردن می‌کنند ما یک راه ساده‌تر پیشنهاد می‌کنیم! برای این کار می‌توانید چند بار در روز دهان خود را با استفاده از دهانشویه تمیز کرده از بوی بد دهان خود جلوگیری کنید.
– آیا تمایل به خوردن بستنی شور دارید؟ آیا اگر پفک و چیپس خیس به شما تعارف کنند آن را می‌خورید؟ پس دست به کار شوید و با بدمزه کردن غذاهای مورد علاقه‌تان کاری کنید آن‌ها از چشمانتان بیفتند!
– شاید تعجب کنید اما نور نیز در میزان خوردنتان تاثیر گذار است. در محیطی تاریک غذا نخورید و سعی کنید مکانی که در آن غذا می‌خورید کاملا روشن باشد تا متوجه آنچه که می‌خورید بشوید. اگر عادت به روشن کردن شمع در هنگام غذا خوردن دارید که چه بهتر، علاوه بر نور عطر و بوی شمع نیز جلوی اشتهایتان را می‌گیرد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.