با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

روش‌های افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسملاغری و تناسب اندام یکی از دغدغه‌های اکثر افراد شده است. بسیارند افرادی که از اندام خود راضی نیستند. در این مقاله راه و روش‌های افزایش متابولیسم بدن برای رسیدن به اندام دلخواهتان را به شما معرفی خواهیم کرد. امیدواریم که برایتان مفید باشد و هر چه زودتر به اندام دلخواه خود برسید. لازم است ابتدا تعریفی مختصر از سوخت و ساز بدن و یا متابولیسم ارائه دهیم:

“متابولیسم به مجموعه عملکردهای بیوشیمیایی بدن انسان گفته می‌شود. هر چه متابولیسم بدن افزایش یابد، بدن با سرعت و کارایی بیشتری به هضم و جذب غذاها و همچنین سوزاندن چربی‌ها می‌پردازد.”

 

برویم سراغ روش‌های افزایش متابولیسم بدن:

۱- خوردن صبحانه را هرگز فراموش نکنید

خوردن صبحانه در اول صبح متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. چنانچه قبل از ساعت ۱۰ صبح و همچنین بعد از ظهر چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان کاهش می‌یابد. بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. خوردن صبحانه در سوخت و ساز بدن شما همانقدر تأثیر دارد که هیزم برای آتش. همانطور که هیزم آتش را شعله‌ورتر می‌کند، خوردن صبحانه نیز سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

 

۲- تعداد وعده‌های غذایی خود را در طول روز بیشتر کنید (البته وعده‌هایتان باید کم‌حجم‌تر شوند)

به طور مثال به جای اینکه در طول روز ۳ وعده غذایی بخورید از حجم وعده‌های غذایی خود کم کنید و آن را به  ۴ تا ۶ وعده غذایی در طول روز افزایش دهید. فواصل بین وعده‌ها بهتر است ۲ تا ۳ ساعت باشد. حواستان باشد مقدار حجم غذای روزانه خود را با افزایش وعده‌های غذایی بیشتر نکنید. اگر شما در چندین وعده غذای خود را با حجم کمتر مصرف کنید، متابولیسم بدن شما افزایش می‌یابد.

 

۳- غذاهای کم‌کالری مصرف کنید

از استفاده از داروهای افزایش‌دهنده متابولیسم بدن خودداری کنید. به جای استفاده از این داروها از مواد غذایی که کالری کمی دارند و مواد غذایی چربی‌سوز استفاده کنید. سبزیجات، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار  نمونه‌ای از این مواد هستند.

 

۴- ورزش کنید

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. مشغله و این دست بهانه‌ها هم قابل قبول نیست! اگر وقت کافی برای ورزش ندارید، می‌توانید هر روزی مقداری از مسیر خانه تا محل کار و برعکس را پیاده بروید. می‌توانید به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها بالا بروید. به جای تاکسی سوار شدن یا استفاده از ماشین شخصی، پیاده روی کنید. روزانه حداقل ۱ ساعت ورزش و یا پیاده‌روی داشته باشید. با این کارها شما انرژی بدن خود را می‌سوزانید. پول خود را برای خرید داروهای قلابی هدر ندهید، به جای این کار کمی به خود زحمت دهید و هفته‌ای ۳ تا ۴ دفعه و هر دفعه  ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. این یکی از بهترین راه‌های افزایش متابولیسم بدن است.

 

۵- هرگز معده خود را خالی نگذارید و گرسنه نمانید

اگر از رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنید که در آن‌ها گرسنگی شدید می‌کشید، همین حالا رژیم غذایی خود را کنار بگذارید. این رژیم‌ها نه تنها به نفع شما نیستند بلکه کلی هم عوارض دارند. علاوه بر این گرسنگی متابولیسم بدنتان را به سرعت کاهش می‌دهد. هرگز ۵ یا ۶ ساعت معده خود را بیم وعده‌های غذایی خالی نگذارید.

 

۶- برنامه غذایی منظمی برای خود تنظیم کنید

وعده‌های غذایی خود را با فواصل زمانی ثابت و معینی مصرف کنید. هرگز وعده‌های غذایی خود را چه صبحانه چه نهار و چه شام حذف نکنید. البته شام را بهتر است زودتر بخورید. در یک وعده غذایی کمتر از آن مقدار مشخص شده غذا نخورید، این کار شما را گرسنه باقی خواهد گذاشت و مجبورتان خواهد کرد که برای رفع گرسنگی خود از تنقلات با کالری بالا  و با ارزش غذایی پایین استفاده کنید و نتیجه‌اش چیزی جز افزایش وزن شما نخواهد بود.

 

۷- خوردن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز ضروری است

اگر به مقدار کافی آب بنوشید، دستگاه گوارش بدن شما به خوبی کار خود را انجام خواهد داد و هضم و جذب مواد غذایی در بدنتان راحت‌تر انجام خواهد پذیرفت. بنابراین دچار یبوست و یا سایر اختلالات گوارشی نخواهید شد. همچنین نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز پوستتان را شاداب می‌کند. کسانی که رژیم غذایی می‌گیرند، سعی کنند حتما زیاد آب بنوشند؛ زیرا پوست صورت ممکن است در طول رژیم غذایی طراوت خود را از دست بدهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.