با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

روش های تشویق یک دوست

در این مقاله به سه دسته از روش های تشویق یک دوست می‌پردازیم: تشویق یک دوست هنگام تغییر زندگی سختش، تشویق یک دوست هنگام مقابله با افسردگی، تشویق یک دوست هنگام کاهش وزن
وقتی دوستتان رابطه اش با اطرافیانش خراب شده است یا وقتی که دچار افسردگی شده است یا در تلاش برای کاهش وزن است شما می‌خواهید کنارش باشید و دلداری‌اش دهید.

 

۱- تشویق یک دوست در هنگام دشواری‌ها

تشویق یک دوست هنگام تغییر زندگی دشوار

۱- تماس داشته باشید
وقتی می‌فهمید یک نفر در بحران است چه طلاق یا بیماری یا مرگ عزیزان باشد در اسرع وقت با او در تماس باشید. مردم در چنین شرایط دشواری تمایل به انزوا دارند.
– اگر دوست شما از شما دور است یا در کشوری دیگریست با او تماس تلفنی برقرار کنید یا برایش ایمل بفرستید.
– مجبور نیستید بگویید که می‌دانید او چه شرایط سختی را پشت سر گذاشته است. فقط در کنارش باشید، حالشان را بپرسید. حمایت شما برای کسی که در حال مبارزه با زندگیست یک مزیت بزرگ است.
۲- بدون قضاوت به حرف‌هایشان گوش دهید. مطمئنا شما هم نظراتی درباره حرف‌هایش دارید اما همیشه لازم نیست که نصیحتتان را عنوان کنید.
– روی دوستتان متمرکز شوید و به عنوان کسی که می‌تواند به او اعتماد کند در کنارش باشید. اینگونه حالش بهتر می‌شود.
– اگر در شرایط مشابه دوستتان قرار گیرید، مجبورید از تجربه‌های گذشته برای مشاوره استفاده کنید.
– از آنها سوال کنید که نصیحت شما را می‌خواهند یا نه و اگر بعد از صحبتتان تغییری ایجاد نشد، تعجب نکنید.
۳- کمک‌های عملی ارائه دهید. به جای نصیحت کردن، شما می‌توانید به او در عمل کمک کنید. و این کار یک تفاوت بزرگ برای کسی که در یک وضعیت دشوار است ایجاد می‌کند. به طور مثال خریدشان را انجام دهید. خانه شان را تمیز کنید و…
۴- اجازه دهید دوستتان با احساساتش در خلوتش کنار بیاید. احساسات در شرایط سخت زندگی دارای نوسان می‌شود. ممکن است یک روز دوستتان خوب باشد و روز دیگر حالش دوباره بد شود.
– هرگز از عباراتی مانند: «به نظر خوب می‌رسیدی، چه اتفاقی افتاده است؟، بس نیست از بس غصه خوردی؟» بپرهیزید.
– آمادگی مواجه شدن با احساساتشان را داشته باشید. مطمئنا مواجه شدن با همچین مساله‌ای از کسی که دوستش دارید آسان نیست اما مطمئن باشید آنها با ابراز احساساتشان به شما احساس راحتی می‌کنند.
۵٫ یک دوست پشتیبان باشید. مطمئن شوید که دوستتان می‌داند که شما برای کمک و حمایت از او آنجا هستید. داشتن چند دوست حمایتگر بهتر است زیرا در اینصورت حمایت فقط روی دوش شما نیست.
– به دوستتان بفهمانید که مزاحم شما نیست. به او بگویید هر زمانی که احساس ناراحتی کردی با من تماس بگیر. من می‌خواهم به تو در کنار آمدن با این مشکل کمک کنم.
– این مساله مخصوصا زمانی که دوستتان از همسرش جدا شده است بسیار مهم است.
۶- وقتی کسی شرایط زندگی برایش دشوار است کارهای اساسی زندگی را از یاد می‌برد. به همین خاطر است که تمایلی به خوردن ندارند. به شکل ظاهرشان توجه نمی کنند و دوست ندارند خانه را ترک کنند.
-به آنها یاد آوری کنید که حمام و ورزش کنند. بهترین راه این است که از آنها بخواهید با شما به پیاده روی بیایند. یا آنها را به یک فنجان قهوه بیرون از خانه دعوت کنید. به این ترتیب کمی در بهبود ظاهرشان تلاش خواهند کرد.
– برای ترغیب کردن آنها به خوردن، برایشان غذا ببرید تا خودشان مجبور نباشند پخت و پز کنند و یا بعد از خوردن ظرف بشویند. می‌توانید آنها را به یک رستوران ببرید تا غذایشان را در بیرون بخورند و یا از خانه غذا سفارش دهید.
۷- در حالی که بسیاری از مردم نیت خیری دارند وقتی که برای کمک به شخص بحران زده می‌روند اما آنها را در کمک خود غوطه‌ور می‌کنند و قدرت را از آنها می‌گیرند.
– گزینه پیشنهاد دهید. فقط آنها را برای شام بیرون نبرید. از آنها سوال کنید که کجا و چه زمانی دوست دارد شام بخورد. به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند. حتی تصمیم‌های کوچک نیز می‌تواند قدرتشان را برگرداند.
– پول زیادی برای آنها خرج نکنید. خرج کردن پول زیاد برای آنها به آنها این احساس را می‌دهد که شما را دارند و نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند.
۸- مواظب خودتان باشید. هنگامی که یک بحران در زندگی دوستتان رخ می‌دهد همه احساسات را به سوی شما می‌کشاند. مخصوصا اگر بحرانی که آنها در آن هستند را قبلا تجربه کرده باشید.
– مرز تعیین کنید. گرچه می‌خواهید به دوستتان کمک کنید که بر مشکلاتش غلبه کند اما مراقب باشید زندگی خودتان تحت الشعاع قرار نگیرد.
۹- پیگیری‌هایتان را ادامه دهید. مردم تمایل دارند که بلافاصله بعد از اتفاقات ناگوار سنگ تمام بگذارند اما بعد از مدت کوتاهی بیخیال می‌شوند. سعی کنید جز آن دسته از افراد نباشید. در دوستتان این احساس را ایجاد کنید که هر زمان که بخواهند می‌توانند با شما تماس بگیرند. و شما نیز مرتب حالشان را بپرسید.

 

۲- تشویق یک دوست هنگام مقابله با افسردگی

تشویق یک دوست هنگام مقابله با افسردگی

۱٫ علایم افسردگی را تشخیص دهید. اگر یکی از دوستانتان دچار افسردگی شد نیاز به توجه نزدیک دارد تا بدتر نشود
– آیا مدام از خود غم و اضطراب نشان می‌دهند؟ آیا احساس نا امیدی و بدبینی می‌کنند؟ (هیچ چیز بهتر نخواهد شد. زندگی وحشتناک است!)
– آیا پر از احساس گناه، درماندگی و تنهایی هستند؟ آیا مدام خسته و بی انرژی هستند؟ آیا در تمرکز، به خاطر سپردن چیزها و تصمیم گیری مشکل دارند؟
– آیا متوجه بی خوابی و یا خوابیدن بیش از حدشان شده اید؟ آیا مقدار قابل توجهی وزن کم یا زیادکرده اند؟ آیا بیقرار و زود رنج هستند؟
– آیا از مرگ و خودکشی صحبت می‌کنند؟
۲- افسردگی آنها را شخصی برداشت نکنید. وقتی کسی افسرده است به دلیل افسردگی‌اش سخت با دیگران ارتباط احساسی برقرار می‌کنند.
– یک فرد افسرده ممکن است با گفتن چیزی شما را رنج دهد. به یاد داشته باشید که این افسردگیش است که این چیزها را می‌گوید نه خود آن شخص!
– این به این معنی نیست که که می‌توانند از شما سوء استفاده کنند. اگر دوست شما دارد از شما سوء استفاده می‌کند و بد رفتار می‌کند نیاز به یک روان درمان دارد.
– به آنها اطمینان دهید که تا زمانی که آنها قصد صدمه زدن به شما را داشته باشند نمی‌توانید به آنها کمک کنید.
۳- افسردگی را دست کم نگیرید. افسردگی اغلب، به عدم تعادل شیمیایی در مغز ارتباط دارد. از یک ناراحت بودن ساده خیلی پیشرفته تر است. می‌تواند به شخص افسرده احساس پوچی و نا امیدی دهد.
– هرگز به شخص افسرده جملاتی از قبیل :«اگر یوگا انجام دهی وزن کم کنی یا بیشتر بیرون بروی حالت بهتر می‌شود.» این جملات باعث می‌شود آنها به شما اعتماد نکنند. حالشان بدتر شود و بیشتر احساس گناه کنند.
۴- با کارهای کوچک به آنها کمک کنید. انجام هر کاری برای فرد افسرده دشوار است. مانند تمیز کردن خانه، شستن ظرف‌ها و رفتن سر کار.
– افراد افسرده بیشتر انرژی خود را صرف مبارزه با اختلالات روانی خود می‌کنند بنابراین انرژی دیگری برای انجام کارهای خانه برایشان باقی نمی‌ماند.
– گاهی اوقات برایشان شام بیاورید و یا به آنها پیشنهاد دهید خانه‌شان را تمیز کنید.
– شنونده دلسوزی باشید. افسردگی مساله‌ای نیست که به راحتی بتوانید حلش کنید. گوش دادن به حرف‌های فرد افسرده می‌تواند از نصیحت کردن آنها بسیار موثرتر باشد.
– صحبت‌های خود را با جملاتی از قبیل: «این اواخر نگرانت بودم» و یا «حس کرده بودم که این اواخر حالت زیاد خوب نبود» سر صحبت را باز کنید.
– اگر برایشان سخت است که احساساتشان را بیان کنید با پرسیدن سوالاتی به آنها کمک کنید. مانند: «آیا اتفاقی باعث شده که این حالت در شما به وجود بیاید؟» و یا «از کی دچار این حالت شدی؟»
– گفتن بعضی جملات خوب از قبیل«تو تنها نیستی من در کنارتم» و یا «برایم مهم هستی و می‌خواهم در این شرایط سخت کمکت کنم» و یا «تو و زندگیت برایم بسیار مهم هستید» به آنها آرامش می‌دهد.
۷- به یاد داشته باشید که روان درمان آنها نیستید. حتی اگر یک درمانگر هستید نباید روی دوستتان کار کنید، مخصوصا بیرون از ساعات کاریتان. بودن در کنار آنها و گوش دادن به حرف‌هایشان به این معنی نیست که مسئولیت درمان روانی آنها را نیز بر عهده بگیرید.
– اگر دوستتان نیمه‌های شب با شما تماس می‌گیرد، وقتی شما نیاز به خواب دارید، یا درباره خودکشی صحبت می‌کند، نیاز دارند با روانپزشک صحبت کنند نه شما.
۸- دوستتان را تشویق کنید که به فکر کمک و درمان حرفه‎ای باشد. هر چند می‌توانید به دوستتان دلگرمی و حمایت دهید اما کمک لازم وحرفه‌ای را نمی‌توانید به او بکنید. شاید قبولش برایتان دشوار باشد اما اگر دوستتان برایتان مهم است باید قبول کنید.
– از او بپرسید که آیا تا به حال اقدام به درمان حرفه اقدام کرده است؟
– یک منبع خوب برای کمک و درمان به او پیشنهاد دهید.
۹- افسردگی می‌تواند بیاید و برود. افسردگی چیزی نیست که یکبار اتفاق بیفتد و بامصرف مقدار کمی دارو برای همیشه از بین برود. می‌تواند یک مبارزه مادام العمر باشد حتی اگر دوستتان درمان دارویی مناسب داشته باشد.
– آنها را به حال خودشان نگذارید. افسردگی می‌تواند فرد را تنها و منزوی کرده و به او احساس دیوانگی بدهد. داشتن افرادی برای حمایتشان می‌تواند برای آنها بسیار متفاوت باشد.
۱۰- مرزهای خود را تعیین کنید. البته که دوستتان برایتان مهم است و شما مایلید هر کاری برای بهتر شدن حالش انجام دهید اما نمی‌توانید توجه به خودتان را هنگام حمایت از او از دست بدهید.
– مطمئن شوید مراقب خودتان نیز هستید. زمانی را برای استراحت خود و بودن با افرادی که افسرده نیستند اختصاص دهید.
– به یاد داشته باشید که اگر یک رابطه متقابل با دوستتان ندارید، این رابطه می‌تواند یکطرفه و سوء استفاده گرایانه باشد. خودتان را در همچین وضعیتی قرار ندهید.

 

۳- تشویق دوستی که در حال کاهش وزن است

تشویق دوستی که در حال کاهش وزن است

۱- به آنها نگویید که نیاز دارند وزنشان را کم کنند. شما فقط اختیار خودتان را دارید و گفتن این حرف به دوستتان بی ادبی است و ممکن است رابطه دوستیتان را به خطر اندازد. مردم برای خودشان تصمیم می‌گیرند و مهم است که اجازه داشته باشند که تصمیماتی که برایشان نیاز است بگیرند.
– حتی اگر اضافه وزن برایشان مشکل سلامتی ممکن است ایجاد کند باز این قضیه صادق است.
۲- یک بخش فعال برنامه تغییر وزنشان باشید. وقتی شخصی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرد نیاز به حمایت دوستانش دارد. اگر تمایل دارند که کاهش وزنشان را با شما در میان بگذارند، هر اطلاعاتی که می‌توانید راجع به رژیم و ورزش به آنها بدهید.
– با آنها ورزش کنید. از آنها بخواهید که هرروز عصر به پیاده روی بروید. با آنها به باشگاه بروید و تشویقشان کنید.
– از غذاهای رژیمیشان بخورید تا در انتخاب غذا احساس تنهایی نکنند.
۳- بر روی آنچه که درست انجام می‌دهند تمرکز کنید. این وظیفه شما نیست که بر چگونگی انجام آن نظارت کنید مگر زمانی که خودشان از شما در خواست کنند. بر روی آنچه که می‌خورند تمرکز نکنید. شما پلیس رژیم آنها نیستید. شما برای حمایت و تشویقشان کنارشان هستید نه برای مجبور کردنشان به انجام کاری.
– در پیروزی‌های کوچک تحسینشان کنید.
– از انتقاد کردن هنگامی که کاری را اشتباه انجام می‌دهند بپرهیزید. اگر غذای زیاد خوردند یا در ورزششان کم کاری کردند، وظیفه شما نیست که به آنها تذکر دهید.
۴- برای پیروزی‌هایشان جشن بگیرید. وقتی مقداری وزن کم می‌کنند یا وقتی که تمرین‌های ورزشی‌شان را پیشرفته‌تر می‌کنند برایشان جشن بگیرید. مراقب باشید در جشن‌هایتان غذاهای زیاد و چاق کننده نباشد.
– آنها را برای تماشای یک فیلم به بیرون ببرید و یا کتابی که دوستش دارد را برایش بخرید.
۵- دوستتان برایتان مهم باشد نه رژیم غذایی‌اش. وقتی با او صحبت می‌کنید، روی رژیم غذاییش تمرکز نکنید. به جای آن از حالش بپرسید. از تحصیلات و کارش.
– به یاد داشته باشید چه موفق به کاهش وزن شود و چه شکست بخورد به هر حال او دوست شماست. زندگیش نباید بر پایه کاهش وزن و اضافه وزنش باشد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۳ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.