با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

رژیم مناسب برای افزایش باروری آقایان

در این مطلب قصد داریم رژیم مناسب برای افزایش باروری آقایان را بررسی کنیم.

تغییرات رژیمی برای افزایش باروری آقایان
تغذیه تاثیری مستقیم بر توانایی اسپرم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی بد و نوشیدن الکل به طور منظم، به عنوان مثال، می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم را کاهش دهد و باروری را مشکل‌تر کند. از آنجا که ناباروری تقریبا به همان اندازه که به زنان مربوط می‌شود مسئله مردان نیز هست، حدود یک سوم از مشکلات باروری می‌تواند مربوط به مردان باشد. داشتن تغذیه سالم می‌تواند شانس‌تان را برای داشتن یک کودک سالم افزایش دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که پدرهایی که مصرف کنندگان سنگین نوشیدنی‌های الکلی هستند، بیشتر درمعرض خطر آسیب رساندن به اسپرم خود هستند. اگر شما نوشیدنی مصرف می‌کنید، بیش از یک یا دو نوشیدنی در روز نخورید.
اینکه آیا نوشیدن قهوه برای بارداریتان مضر است یا به آن کمک می‌کند هنوز کامل مشخص نیست. مطمئن‌ترین کار این است که بیش از یک تا دو فنجان در روز قهوه ننوشید.

 

کدام مواد مغذی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

رژیم غذایی شما باید به اندازه همسرتان متعادل، متنوع، و مغذی باشد. بر اساس جامعه پزشکی باروری آمریکا، تحقیقات نشان می‌دهد که یک داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی از ماهی، سبزیجات و غلات سبوس دار اسپرم را فعال‌تر می کند. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی با چربی‌های ترانس ممکن است تعداد اسپرم در مایع منی را کاهش دهد.

 

چند توصیه مفید برای پدران آینده:

– مقدار زیاد از غذاهای سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان بخورید. این مواد مغذی به جلوگیری از نقص و عیب اسپرم و افزایش تحرک (جنبش) کمک می‌کند. هر شیشه حاوی ۸ اونس آب پرتقال، حدود ۱۲۴ میلی گرم ویتامین C دارد. حداقل ۹۰ میلی گرم در روز آب پرتقال بنوشید. اگر شما سیگار می‌کشید این مقدار را افزایش دهید (حداقل ۱۲۵ میلی گرم).
– به اندازه کافی روی دریافت کنید. کمبود روی می‌تواند باعث انبوه اسپرم با هم شود و منجر به ناباروری شود. منابع زیادی برای کمک به شما برای دریافت ۱۱ میلی گرم نیاز روزانه روی وجود دارد از جمله: صدف خوراکی (۱۶ میلی گرم در صدف متوسط)، فیله گوشت گاو بدون چربی اضافی (۴٫۸ میلی گرم در هر ۳ اونس مصرف)، لوبیا پخته (۳٫۵ میلی گرم به ازای هر ۱ فنجان) ، و گوشت مرغ تیره (۲٫۳۸ میلی گرم در هر ۳ اونس مصرف).
– اسید فولیک مصرف کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مردان با سطوح پایین ویتامین B در تولید اسپرم سالم مشکل دارند. شما ممکن است قادر به گرفتن حداقل روزانه ۴۰۰ میکروگرم از غلات غنی شده صبحانه، سبزیجات برگ دار، حبوبات، و آب پرتقال باشید اما مصرف اسید فولیک یا یک مکمل مولتی ویتامین برای اطمینان بیشتر ضرر ندارد.
– هر روز یک قرص مولتی ویتامین بخورید. یک قرص هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم نیست، اما یک مولتی ویتامین می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که شما در حال گرفتن مواد مغذی که بدنتان با آنها نیاز دارند هستید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.