با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

شهرت روزافزون صابر ابر

خلاصه‌ای از مصاحبه صابر ابر با مجله سینما ۲۴

شهرت روزافزون صابر ابرصابر ابر بازیگر جوان متولد ۱۸ خرداد ۱۳۶۳  که در سال‌های اخیر در عرصه سینما و تلویزیون خوش درخشید، درباره ده سال حضور سینمایی می‌گوید. شهرت روزافزون صابر ابر و درخشش در کارهای اخیرش او را به یک بازیگر موفق در عرصه سینما تبدیل کرده است. او که از سال ۱۳۸۴ وارد سینما شد تا آخرین کارهایش نمایش کالیگولا و اکران قندون جهیزیه چه مسیری را طی کرده است، شاید شنیدن حرف‌های او برای علاقه‌مندان به این عرصه جذاب باشد برای هنرجویانی که دوست دارند صابر ابر شوند.

 

به نظر می‌آید رابطه‌ات با مطبوعات و رسانه چندان خوب نیست؛ یا بهش مشکوکی یا اذیت شده‌ای. منظورم روابط عمومی به آن معناست که خیلی از بازیگران و هنرمندان با اهالی رسانه دارند. اگر درست حدس زده‌ام دلیلش چیست؟
این به نظرم اسمش روابط عمومی نیست، چون روابط عمومی یک موضوع دوطرفه است. یک اتفاق تعاملی است. واقعیتش این است که در این سال‌ها چیزی که از آن پرهیز کرده‌ام مصاحبه است. به نظرم مصاحبه به این معنا که گزارشی را از وضعیت یک بازیگر یا سینماگر بدهیم که دارد چه کاری انجام می‌دهد، تعریف درستی نیست. برای گفت و گو کردن باید دلیلی وجود داشته باشد، چون گزارش حال ما که در حال اتفاق افتادن است؛ این که بخواهم در مورد چه می‌کنیم و چه می‌شود و اینها حرف بزنم، برایم جذاب نبوده است. از آنجا که خیلی روی این قضیه وسواس داشته‌ام شاید این جور تداعی شده که سخت گیرم.

 

خاطره بدی از گفت و گوهای گذشته داری؟
چند باری که مصاحبه کره‌ام، در مقابل توقع و انرژی و وقتی که برایش صرف کرده‌ام، اتفاق خوبی نیفتاده است؛ با توجه به این که همیشه خواسته‌ام که مصاحبه را قبل از انتشار بخوانم و تنظیم و ویرایش آن را ببینم. دلیلش زمان بندی اشتباه مطبوعات ماست؛ مثلا بارها شده ازم یادداشت خواسته‌اند برای یک فیلم، به فاصله دو روز!

 

دو روز که خیلی خوب است!
[می‌خندد] آره، تازه دو روز عالی است! بعضی وقت‌ها می‌گویند همین امروز به ما یادداشت بدهید درباره فلان فیلم یا موضوع.

 

الان که یادداشت تلفنی هم مد شده؛ پشت تلفن بگو تا ما بنویسیم!
خب این دیگر نوشته من نیست، یادداشت کس دیگری است. به خاطر همین چیزها مقداری در این زمینه سختگیر شده‌ام. الان چون داریم به طور خاص برای مجله ۲۴ گروه همشهری حرف می‌زنیم، چند تجربه‌ای که با این مجموعه داشته‌ام خوب و بده و همه چیزش به صورت حرفه‌ای انجام شده است.

 

پس فرمول و کلمه کلیدی بین تو و رسانه برای انجام کارها «اعتماد» است؟
خیلی زیاد. برای این که با آنها صادقم. اگر بخواهم چیزی را از جایی نقل کنم، حتما موضوع کپی رایت برایم مهم است. درست است که در کشورمان قانون کپی رایت نداریم، اما کپی رایت انسانی که داریم.

 

این حضورهای رسانه‌ای، رابط بین شماها و مردم است، حتی گاهی بیشتر از پرده سینما و صحنه نمایش. در ضمن ویترین اطلاع رسانی فیلم‌ها الان بازیگران هستند و باید تعهد خبررسانی و تبلیغات رسانه‌ای فیلمی که بازی کرده‌ای وجود داشته باشد. با این احساس نیاز چطور کنار می‌آیی؟ می‌دانی که بدون این حضورهای مداوم رسانه‌ای صفحه‌های مجازی پرمخاطبی داری و توانسته‌ای ارتباطت را با مخاطبان و طرفداران حفظ کنی.

این خیلی بد است که همه جای دنیا رسانه یک بازوی قابل اعتماد است، ولی در کشور ما بخش اعتمادش کمتر از جاهای دیگر است. البته همه جا افرادی هستند که منتظر باگ‌های زندگی افراد مشهور هستند، اما انگار در ایران این‌ها بیشتر حضور دارند.

 

شهرت روزافزون صابرابر2
یعنی حاشیه جای متن را گرفته و متن را برده به حاشیه؟
دقیقا؛ این همان نکته‌ای است که آدم را نگران می‌کند. به همین خاطر جاهایی که از دستم بر می‌آید سعی می‌کنم یادداشت بدهم و جایی هم که تو زنگ می‌زنی بی هیچ بهانه‌ای می‌پذیرم، چون این اعتماد متقابل وجود دارد و وقتی اخبار فرهنگی هنری – انتشارش مجله ۲۴ باشد و گفت و گو با تو اتفاق می‌افتد، خب آدم با خیال راحت پیش می‌رود.

 

در سینما و پذیرش نقش هم همین فرمول «اعتماد» برایت اصل است؟
آنجا قضیه یک کم پیچیده‌تر است. قطعا اعتماد به کارگردان و عوامل اصلی یکی از فاکتورهاست. در ابتدای پروژه این اعتمادسازی را با تهیه کننده و کارگردان شروع می‌کنم و در طول فیلم هم با فیلمبردار و صدابردار و بقیه عوامل، یکی یکی به آدم‌ها اعتماد می‌کنم و پیش می‌روم.

 

یعنی آن بحث روابط عمومی را در اینجا به این شکل پیاده می‌کنی؛ در ارتباط فردی با آدم‌ها؟
دقیقا؛ شاید این جمله بسیار درستی است که من خیلی آدم فردی هستم. تک به تک با آدم‌ها راحت‌تر به نتیجه می‌رسم. به همین دلیل شاید از بیرون این طور به نظر برسد که نسبت به ارتباط با مطبوعات خیلی سخت گیرم، اما واقعا این طور نیست.

 

خیلی از بازیگران و هنرمندان که به قول هادی عامل خیلی چغر و بدبدن هستند راحت با بچه‌های رسانه کنار می‌آیند و در ارتباطند. تو با این که آدم صمیمی و راحتی هستی، بین اهالی رسانه خیلی محبوب نیستی؟
من آدم چشم تو چشم هستم. باید آدم‌ها را ببینم، بهشان گوش بدهم و باهاشان حرف بزنم. این مدل من است.

 

آیتم‌ها و نکته‏‌های مشخصی برای این جلب اعتماد در وهله اول و بدون شناخت قبلی داری؟ وقتی وارد یک پروژه می‌شوی، نقطه شروع این پروسه اعتماد کجاست؟
قطعا از فیلمنامه. در مطبوعات من صابرم، اما برای فیلم یک نقش و شخصیتیم. باید ببینم چقدر به سناریو وصلم، چقدر می‌فهممش و چقدر جایم در این قصه درست است. مرحله بعدی این که قرار است با چه کسی کار کنم؟ وقتی می‌خواهم شصت روز در یک پروژه با آدم‌هایی همکار باشم، باید همدیگر را درک کنیم و بفهمیم. خیلی وقت‌ها بوده که نقش خوبی هم داشته‌‎ام، ولی چون در پروژه حسم خوب نبوده، ازش خداحافظی کرده‌ام.

 

 

چه ملاک‌هایی برایت اولویت و اهمیت دارد؟
خیلی برایم مهم است که وقتی پروژه‌ای ساخته می‌شود بی زمان و بدون تاریخ مصرف باشد. خیلی از فیلم‌هایی که ساخته شده برای یک برهه و مقطع مشخص و کوتاه است.

 

آیا هنوز بازیگر حرفه‌ای (توی گیومه) نشده‌ای؟!
به تعبیری هیچ وقت بازیگر حرفه‌ای نخواهم شد! اگر معنای حرفه‌ای بودن این باشد که چه کار دارم چه خواهد شد، بروم سر صحنه و دیالوگم را بگویم و چک دستمزدم هم که پاس می‌شود، پس همه چیز ردیف است و دیگر چه می‌خواهم… من نیستم واقعا! نمی‌توانم بروم. بلد نیستم. می‌روم و هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید. بعضی اوقات رفته‌ام سر پروژه‌ای و خواسته‌ام این بار مقاومت کنم و به آن تعبیر کار حرفه‌ای بدهم؛ حتی فیلمنامه هم خوب بوده، ولی پنج جلسه که رفته‌ام سر دورخوانی گفته‌ام ببخشید، نمی‌توانم. من مال اینجا نیستم و خداحافظ!

 

در آن یک سال و نیم چه اتفاقاتی افتاد که فکر کردی الان دیگر وقتش رسیده و باید کار سینمایی شروع کرد؟
کم کم که رفتم جلو فهمیدم باید وارد شوم و اشتباهاتم را در فضای حرفه‌ای بسنجم. نه گفتن زیاد هم خطرناک است، چون ممکن است تبدیل به وسواس و بیماری بشود که نمی‌خواستم دچار بشوم. مثل بگویم تا ده سال بازی نمی‌کنم چون قرار است فلان نقش را بازی کنم! کدام فیلم؟ کو نقش؟ اصلا بی خیال واقعا! به خاطر همین کمی با خودم روراست شدم، چیزهایی را حذف کردم و چیزهایی جایگزینش شد و گفتم الان دیگر وقتش است.

 

اخبار فرهنگی و هنری – مجله سینما ۲۴

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.