با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

علائم کم‌کاری تیروئید و درمان آن

علائم کم‌کاری تیروئید و درمان آن

کم‌کاری تیروئید یکی از عارضه‌های شایع است. در این مطلب قصد داریم تا علائم کم‌کاری تیروئید و درمان آن را بررسی کنیم. این مطلب مفید را از دست ندهید:

 

کم‌کاری تیروئید چیست؟

افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، ترشح هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن یا متابولیسم در آن‌ها حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد کمتر از افراد عادی است. علائم کم‌کاری تیروئید درست بر عکس علائم پرکاری تیروئید است.

 

شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید عبارتند از:

– کاهش ضربان قلب
– خستگی
– خواب آلودگی مفرط
– افت هوشیاری
– اختلال حواس
– کاهش حافظه
– افزایش وزن بدن بدون افزایش مصرف غذا
– یبوست
– خشن شدن صدا
– افتادگی پلک‌ها
– پف آلود شدن صورت
– عدم تحمل سرما
– خشک و ضخیم شدن پوست و مو
– سردرد
– اختلال شدید عادات ماهیانه
 

درمان

اکثرا روش درمان برای کم‌کاری تیروئید، هورمون درمانی است. بیمار پس از چند ماه مصرف دارو بسیاری از علائم در او بر طرف می‌شود، اما بیمار باید تمام عمر تحت نظر پزشک باشد. در این بیماری علاوه بر درمان دارویی رژیم غذایی مناسب نیز بسیار مهم است. آن‌ها باید از مواد مغذی استفاده کنند که در ساخته شدن هورمون تیروئید کمک می‌کنند. اما رژیم غذایی مناسب برای افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند چه رژیمی است؟

 

رژیم غذایی مناسب برای کم‌کاری تیروئید:

۱- درست بر عکس بیمارانی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، این افراد باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند. آن‌ها باید سبزیجات را بپزند و بخورند. شاید از خود بپرسید مواد غذایی گواتروژن چه مواد غذایی هستند. این مواد غذایی عبارتند از انواع کلم، شلغم، روغن گلزا (کانولا)، بادام زمینی، ارزن و سویا.
۲- در هنگام مصرف سویا احتیاط کنید، زیرا مصرف زیاد سویا می‌تواند از جذب کافی داروهای تیروئیدی جلوگیری کند.
۳- این افراد باید نمک را در پایان پخت غذا به آن اضافه کنند تا از خارج شدن ید موجود در نمک همراه با بخار غذا به هنگام برداشتن درب قابلمه جلوگیری کنند. اگر از ابتدا نمک را به غذای خود اضافه کنید، کمتر از حد انتظار خود ید دریافت خواهید کرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که نباید نمک را در ظرف‌های شفاف و در معرض نور آفتاب قرار دهید.
۴- جالب است بدانید که زیاده‌روی در مصرف ید نیز باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود.
۵- برای جلوگیری از افزایش وزن باید در روز میزان کالری دریافتی خود را تنظیم کنید. توصیه می‌کنیم به کارشناس تغذیه مراجعه کنید و با صلاحدید پزشک از درمان دارویی در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید.
۶- افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند باید به مقدار کافی ویتامین‌های C ، A، E و ویتامین‌های گروه B بخصوص B2 ، B3 ، B6 به بدنشان برسانند، زیرا این ویتامین‌ها برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند.

 

مواد غذایی لازم در برنامه روزانه:

– توت فرنگی، آناناس، هندوانه، موز، سیب‌زمینی و هلو که سرشار از ویتامین C هستند.
– جگر، تخم مرغ، ماهی‌های روغنی، سبزی‌های سبزرنگ البته به جز گیاهانی که در خانواده کلم هستند، سبزیجات و میوه‌هایی که به رنگ زرد و نارنجی هستند. این‌ها منابع خوبی از ویتامین A هستند. میزان پررنگی این سبزیجات و میوه‌ها ارتباط مستقیمی با غلظت ویتامین در آن‌ها دارد.
– روغن‌های گیاهی، غلات، مغز دانه‌ها البته به جز بادام‌زمینی. این مواد غذایی منبعی غنی از ویتامین E هستند.
– غلات سبوس‌دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی که سرشار از ویتامین B هستند.
– استفاده از غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غلات سبوس‌دار زیرا حاوی مقدار فراوانی روی هستند.
– توصیه می‌شود در کنار منابع غذایی خوب از مکمل مولتی‌ویتامین و املاح نیز استفاده شود.
– استفاده از منابع سر شار از فیبر مانند سبزیجات، میوه‌هایی نظیر انجیر، آلو، سیب، مرکبات و علاوه بر این‌ها استفاده از حبوبات و غلات سبوس‌دار، برای رفع یبوست.
– نوشیدن مقدار کافی آب حداقل ۷ لیوان آب در روز ضروری است.
– از مصرف قندهای ساده مانند قند و شکر، شیرینی‌جات و … خودداری کنید.
– از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید و در مصرف فرآورده‌های شیری و گندم زیاده‌روی نکنید.
– افرادی که علاوه بر تیروئید کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز دارند باید از منابع غنی آهن نظیر جگر، گوشت قرمز و غلات غنی‌شده با آهن استفاده کنند.
– استفاده از جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا، زیرا این مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. مصرف این مواد به خصوص به افرادی که کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 دارند توصیه می‌شود. اگر به کم‌خونی توجه نشود باعث افزایش ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر می‌شود.
– از اسیدهای چرب ضروری استفاده کنید. مصرف مکمل امگا – ۳ که منبع غنی آن ماهی‎‌های روغنی آب‌های سرد هستند توصیه می‌شود. این مکمل می‌تواند برخی از علائم تیروئید را کاهش دهد. اگر شخص کمبود اسیدهای چرب ضروری داشته باشد ممکن است تعادل عملکرد غده تیروئید در او بر هم بخورد.

 

بنابراین ملاحظه می‌کنید که تغییر در شیوه غذاخوردن و تغییر برنامه غذایی در افرادی که چه پرکاری تیروئید و چه کم‌کاری تیروئید دارند بسیار مهم است. کسانی که مبتلا به این بیماری هستند هرگز گمان نکنند که رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند باعث بهبود آن‌ها شود. باید در کنار رژیم غذایی از درمان دارویی نیز کمک گرفت. رژیم غذایی و درمان دارویی باید در کنار هم در طول زندگی مورد توجه قرار گیرند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.