با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

علت افزایش وزن پس از ورزش

علت افزایش وزن پس از ورزششاید برای شما هم پیش آمده باشد که در اثر ورزش کردن با هدف کاهش وزن، نتیجه عکس گرفته و اضافه وزن داشته‌اید. شاید با خود بپرسید چرا ورزش کردن باعث اضافه وزنم شده است؟ پاسخ علت افزایش وزن پس از ورزش را در این مقاله از چیدنی خواهید یافت.

 
اینکه غذا کم می‌خورید یا مرتب ورزش می‌کنید و هنوز نمی‌توانید وزن کم کنید نگران نشوید؛ افزایش چند کیلو گمراه‌تان نکند. اولین علت این افزایش وزن غیرمنتظره وزن آب بدنتان است. بدن شما از ۶۰ الی ۷۰ درصد آب تشکیل شده است. اگر به محض ورزش کردن مقدار کمی وزن کم می‌کنید این کاهش وزن واقعی نیست و در واقع مقداری از آب بدنتان است که در اثر تعریق از دست داده‌اید، پس از این کاهش وزن خوشحال نشوید. نکته‌ای که وجود دارد این است که وزن آب موجود در بدن افراد مختلف، متفاوت است، در نتیجه این تغییر وزن‌ها و نوسانات ممکن است در یک فرد از چند گرم تا چند کیلو متفاوت باشد اما نکته حائض اهمیت این است که این کاهش وزن برای همیشه نخواهد بود و کاهش وزن طولانی مدت نیست. علت بعدی افزایش وزن بعد از ورزش کردن روال و روش تمرینات شما است. اگر هر روز و منظم ورزش می‌نمایید یک بار قبل از تمرین خودتان را وزن کنید و یک بار بعد از اتمام تمرین، متوجه اضافه وزنی می‌شوید که علت آن را اکنون شرح می‌دهیم. پس از ورزش کردن، جرم اندام‌ها، بافت‌ها، ارگان‌ها و اندام‌های دیگر ۱۵% تغییر می‌کند. این تغییر امری طبیعی و عادی است و به علت وضعیت آبرسانی، تغییر حالت و شل شدن عضلات و… بوجود آمده است. پس نگرانی برای اضافه وزن بعد از ورزش وجود ندارد و عادی و قسمتی از مکانیزم بدن است.

 

توضیح یک باور غلط

اکثر مردم تصور می‌کنند که عضله وزن بیشتری در مقایسه با چربی دارد، اما  واقعیت این است که وزن یک کیلو چربی دقیقا برابر یک کیلو عضله است. اما چون تراکم عضله بیشتر از چربی است، باعث این باور غلط شده است که نسبت به چربی سنگین‌تر است. ورزش کردن عضله در بدن تشکیل می‌دهد و در مقابل چربی‌ها را می‌سوزاند و همین موضوع باعث تغییرات وزن می‌شود و به همین دلیل  روش صحیح وزن کردن این است که این کار هفته‌ای یک بار خودتان را وزن کنید تا اعداد دقیق‌تری بدست آورید و هر روز یا هر ساعت خودتان را وزن نکنید.

 

وزن مهم نیست، به اندازه‌های بدن‌تان توجه نمایید

ترازو تنها یک عدد به شما می‌دهد؛ پس از بزرگی این عدد ناامید نشوید، بدانید آنچه مهم است تناسب اندام و ترکیب بدن شما است؛ پس عددی که ترازو نشان می‌دهد اهمیت ندارد. هدف شما تناسب اندام است که سبک‌تر شدن شما را به این هدف نمی‌رساند. پس به اندازه‌های اندامتان توجه کنید. برای ارزیابی دقیق نتایج ورزش خود هر هفته یا دو هفته اندازه اندامتان را بگیرید.

 

 

[تعداد: 2    میانگین: 2/5]
تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.