با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

عوامل و عوارض پرخوابی

عوارض خواب زیاد
درست است که خواب یکی از ضروریات برای داشتن جسمی سالم است. اما آیا می‌دانستید زیاد خوابیدن نیز خوب نیست؟ در این مطلب با عوامل و عوارض پرخوابی آشنا شوید:
آیا می‌دانستید افرادی که در طول روز ساعات طولانی می‌خوابند، ممکن است بیماری قلبی- عروقی داشته باشند و یا مبتلا به دیابت باشند؟ آیا می‌دانستید خطر مرگ در کسانی که زیاد در طول روز می‌خوابند بیشتر است؟
خواب نیازی است در بدن که طی آن بدن به آرامشی نسبی می‌رسد، خواب سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و با تأثیر بر روی سیستم ایمنی، اسکلتی، ماهیچه‌ای و عصبی آنها را جوان می‌کند. افراد در سنین مختلف، مقدار خوابشان نیز با هم تفاوت دارد. با بالا رفتن سن نیاز انسان به خواب به دلیل تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن تغییر می‌کند. در برخی از اشخاص زمان خوابیدن افزایش می‌یابد به طوری که شخص در طول روز و شب می‌خوابد و نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد. به همان اندازه که کم‌خوابی برای انسان مضر است، پر خوابی نیز سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.
افراد میانسال در شب در حدود ۷ ساعت می‌خوابند. نوزادانی که تازه متولد می‌شوند تا ۲ ماهگیشان در طول شبانه روز بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت می‌خوابند. این زمان در نوزادان ۲ تا ۱۱ ماه به ۱۴ تا ۱۵ ساعت کاهش می‌یابد. کودکان ۱ تا ۳ سال نیز در طول روز ۱۲ تا ۱۴ ساعت می‌خوابند. مشاهده می‌کنید که در کودکان هرچه سن بالاتر می‌شود زمان خواب آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. کودکانی که سنشان ۳ تا ۵ سال است، ۱۱ تا ۱۳ ساعت و کودکان ۵ تا ۱۰ ساله بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت می‌خوابند، این مقدار در نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال به ۸ تا ۹ ساعت تغییر می‌یابد. و بالاخره زمان خواب بزرگسالان بالای ۱۸ سال ۶ تا ۸ ساعت است. بنابراین بزرگسالان باید در طول شبانه‌روز ۶ تا ۸ ساعت بخوابند تا از فواید خواب کافی بهره‌مند شوند.

 

بهترین کیفیت خواب چه زمانی است؟

زمانی که بدن در طی خواب به پایین‌ترین دمای خود برسد و بعد از ۴ ساعت مقدار هورمون «ملاتونین» ترشح شده به مقدار حداکثر خود برسد، در آن زمان انسان بهترین خواب خود را تجربه می‌کند. کیفیت خواب همچنین به الگوهای رفتاری نیز بستگی دارد و ساعات خواب و بیداری بستگی به نیاز بدن دارد.
اگر در وسط روز احساس خواب‌آلودگی کنیم (این حالت معمولا بعد از خوردن غذا به وجود می‌آید و موقت است) و بخوابیم ممکن است در خواب شبانه‌مان اختلال ایجاد شود. برای اینکه این خواب آلودگی را از بین ببرید می‌توانید برخی فعالیت‌های سبک جسمانی را انجام دهید. یادتان باشد اگر در وسط روز خوابیدید، این خواب باید به صورت چرت باشد و نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد زیرا خواب شب را مختل می‌کند. میزان خواب کافی به خصوص در افرادی که بیماری مزمن دارند بسیار لازم و ضروری است. اما با همه این اوصاف و با فوایدی که خواب دارد اما بیش از حد خوابیدن نیز خوب نیست. افرادی که زیاد می‌خوابند، ممکن است مبتلا به بیماری‌ باشند. برای مثال افرادی که زود خسته می‌شوند و با اینکه تمام طول شب را به اندازه کافی خوابیده‌اند اما باز در صبح به سختی و با خستگی از خواب بیدار می‌شوند ممکن است دچار بیماری‌های کبدی باشند.
– کسانی که مبتلا به افسردگی هستند و کسانی که شرایط مساعد اقتصادی و اجتماعی ندارند نیز ممکن است بیش از حد بخوابند.
– کسانی که خواب عمیق ندارند نیز ممکن است زیاد در طول شبانه‌روز بخوابند و همچنان احساس خستگی کنند.
– همچنین افرادی که دچار  آپنه خواب (نوعی اختلال در خواب که در آن فرد تنفسش در خوب قطع و وصل می‌شود) هستند نیز در طول روز احساس خستگی می‌کنند.
– کسانی که محیط خوابشان مناسب نیست نیز در تمام طول روز احساس خستگی می‌کنند. محیط خواب می‌تواند بسیار در داشتن خوابی راحت و کافی مفید باشد. به طور مثال تلویزیون و رایانه نباید در اتاق باشد، اتاق خواب باید فقط برای خواب و نه چیز دیگری استفاده شود، اگر وسیله صوتی و یا تصوری در اتاق خواب روشن باشد، آرامش فرد را بر هم می‌زند.
– پدر و مادرهایی که نوزاد کوچک دارند نیز به دلیل اینکه در طول شب از کودک و یا نوزاد خود نگهداری می‌کنند در طول روز خسته هستند و احساس خواب آلودگی می‌کنند.

 

حمله خواب چیست؟

به تمایل شدید و غیر قابل کنترل به خوابیدن، حمله خواب می‌گویند که نوعی اختلال ارثی است که بر قسمتی از مغز که مسئول خواب و بیداری است تاثیر می‌گذارد. کسانی که دچار این اختلال هستند در طول روز احساس خواب‌آلودگی‌های شدید به سراغشان می‌آید و نمی‌توانند بیدار بمانند و نمی‌توانند تمایزی بین زمان بیداری و خواب قائل شوند. کمبود ماده‌ای به نام «هیپوکرتین» که نوعی پروتئین است که نقش انتقال‌دهنده عصبی را بر عهده دارد، باعث بروز این اختلال می‌شود.
علاوه بر همه علت‌هایی که ذکر شد عوامل دیگری مانند مصرف مواد مخدر، مصرف کافئین بیش از اندازه، مصرف برخی داروهای تجویزی، غذاهای ناسالم، خوردن تنقلات زیاد نیز می‌توانند عامل پرخوابی در افراد باشند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۴

دیدگاه‌های شما

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

اطلاع از
avatar

wpDiscuz
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.