با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

فواید و مضرات قهوه برای سلامتی

همانطور که می‌دانید قهوه نوعی نوشیدنی است که از دانه‌های بوداده شده گیاه قهوه به دست می‌آید. در این مقاله می‌خواهیم به فواید و مضرات قهوه برای سلامتی اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه انواع قهوه را نیز در بخش آشپزی خوشمزه وبسایت چیدنی حتما بخوانید:
قهوه

فواید قهوه برای سلامتی:

۱- قدرت آنتی‌اکسیدانی:

قهوه منبع غنی از آنتی اکسیدان است. طی تحقیقات به دست آمده مقدار آنتی‌اکسیدان یک فنجان قهوه نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال بیشتر است. چای و کاکائو دو منبع فنولیک هستند اما ترکیبات فنولیک در قهوه از چای و کاکائو هم بیشتر است. محققان تأیید کرده‌اند که در صورت افزودن شیر و خامه تغییری در جذب آنتی‌اکسیدان قهوه مشاهده نمی‌شود اما بهتر است به قهوه خود شکر اضافه نکنید، زیرا باعث تأخیر در جذب آنتی‌اکسیدان می‌شود.

 

۲- پیشگیری از پارکینسون:‌

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که اگر مصرف قهوه منظم باشد، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

 

۳- کاهش آسیب های کبد:

اگر فردی در طول روز سه فنجان و بیشتر قهوه بنوشد، پیشرفت هپاتیت C مزمن در او کاهش می‌یابد.

 

۴- سنگ صفرا و کلیه:‌

اگر کسی در طول روز حداقل ۱ فنجان قهوه بنوشد تا ۱۰% احتمال بیماری سنگ صفرا و کلیه در او کاهش می‌یابد. در کسانی هم که مصرف کننده بالای قهوه هستند و در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می‌نوشند، این مقدار به ۲۵% افزایش می‌یابد. یعنی ۲۵% کمتر از کسانی که قهوه نمی‌نوشند به سنگ کلیه و صفرا مبتلا می‌شوند.

 

۵- کاهش احتمال ابتلا به نقرس:‌

همچنین کسانی که در طول روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰% کمتر از کسانی که مصرف قهوه در آن‌ها پایین است در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.

 

۶- موفقیت شغلی:‌

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که کافئین تأثیر زیادی در هوشیاری و توجه افراد دارد و به نوعی یک محرک است و همین امر باعث تأثیر مثبت در موفقیت‌های شغلی می‌شود.

 

۷- بیماری آلزایمر:

افرادی که به خوردن قهوه علاقه دارند، دیرتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

 

مضرات قهوه برای سلامتی:

۱- فشار خون:

قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود. حتی اگر به مقدار جزئی دچار افزایش فشار خون شوند، کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، همین مقدار جزئی نیز می‌تواند برایشان خطرساز باشد.

 

۲- پوکی استخوان:‌

کسانی که در طول روز مقدار زیادی قهوه مصرف می‌کنند، ممکن است دفع کلسیم در ادرارشان افزایش یافته و در نتیجه در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار گیرند. خصوصا افرادی که به اندازه کافی کلسیم مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض این خطر هستند.

 

۳- خواب نامطلوب:

مصرف کافئین بیش از اندازه می‌تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شود. همچنین افراط در مصرف کافئین در به خواب رفتن و کیفیت خواب تأثیرات منفی دارد. بنابراین سعی کنید با توجه به شرایط خوابتان ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کنید. اما در کل توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از خوابیدن قهوه ننوشید.

 

۴- رفلاکس گوارشی:

افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی دارند و یا مستعد این بیماری‌ها هستند باید بدانند قهوه تا حد زیادی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده شود.

 

۵- بارداری:

اگرچه هنوز در رابطه با آسیب قهوه به جنین دلیل علمی و روشنی آورده نشده است اما بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری مقدار قهوه مصرفی خود را به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش دهند. علاوه بر این به خانم‌هایی که سابقه سقط‌های مکرر دارند و مشکلاتی برای بارداری دارند توصیه می‌شود مصرف قهوه را به طور کامل قطع کنند.

 

۶- کاهش جذب آهن:‌

نوشیدن قهوه به همراه غذا باعث کاهش جذب آهن بدنتان می‌شود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۵ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌های شما

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

اطلاع از
avatar

wpDiscuz
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.