با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

فوبیای اجتماعی و روش‌های درمان آن (۲)

با بخش دوم «فوبیای اجتماعی و روش‌های درمان آن» با ما همراه باشید.

فوبیای اجتماعی

 

پیشگیری به تربیت مربوط است

نوجوانان برای پیشگیری از فوبیای اجتماعی باید در جمع‌ها شرکت کنند و کسی آن‌ها را در جمع سرزنش یا تحقیر نکند. در چنین حالتی ترس آن‌ها کاهش می‌یابد و هر چقدر که سنشان بیشتر می‌شود، بهتر می‌توانند ابراز وجود کنند. والدین چنین کودکان و نوجوان‌هایی باید شیوه‌های تربیتی مناسبی اتخاذ کنند که در آن اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری را در کودکان خود پرورش دهند.

 

روش‌های درمان هراس از اجتماع یا فوبیای اجتماعی

افرادی که دچار این اختلال هستند باید دارو درمانی و روان‌درمانی را در کنار هم داشته باشند. فرد مبتلا علاوه بر اینکه دارو درمانی می‌شود، باید درمان‌های شناختی-رفتاری و گاهی هم روان درمانی پویشی بر روی او انجام شود. درمان‌های دارویی نیز به کنترل علائم اضطرابی هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت کمک می‌کند. در این میان درمان‌های شناختی و رفتاری محدودیت کمتری داشته و راحت‌تر هستند. در این روش درمان، علت بروز چنین اضطرابی را در فرد شناسایی می‌کنند و آن اضطراب را در فرد و در محیط اطرافش برطرف می‌کنند. در این روش روان درمانگر راهکارهایی را به بیمار ارائه می‌دهد. او به بیمار می‌آموزد که چگونه می‌تواند به خود کمک کند و شما آن راهکارها و تکالیف را در بین جلسات تمرین می‌کنید. نوع دیگری از درمان که درمان‌های پویشی نام دارند، عمیق‌تر هستند و تعداد روانگرهایی که از این روش استفاده می‌کنند کم است. این روش زمان‌برتر است و هزینه بیشتری نیز دارد. این روش ریشه‌های بروز اختلالات اضطرابی را به صورت عمقی‌تر که به الگوهای رفتاری فرد در کودکی بر می‌گردد را شناسایی می‌کند. طول درمان در این روش معمولا ۸ تا ۹ ماه طول می‌کشد و معمولا فرد بعد از ۳ هفته نشانه‌هایی از بهبودی را در خود نشان می‌دهد. سرعت بهبود می‌تواند با همراه کردن این روش با روان‌درمانی بیشتر شود. افرادی که دچار اختلال هراس اجتماعی در حد خفیف تا متوسط هستند، معمولا بعد از ۲۰ جلسه به طور کامل درمان خواهند شد. افرادی که هراس اجتماعی آن‌ها فقط در حد این است که از صحبت کردن در جمع می‌ترسند این دوره کمتر طول خواهد کشید. بر عکس افرادی که دچار هراس اجتماعی شدید هستند ممکن است نیاز به تعداد جلسات بیشتری داشته باشند.

 

به خودتان کمک کنید

کسی که به این اختلال مبتلاست و خودش این را می‌داند و برای درمان آن اقدام می‌کند، اولین قدم بزرگ را برای بهبودی خودش برداشته است. ناگفته نماند که درمان در این افراد باید به‌ تدریج و پله پله باشد تا از عهده آن بر آید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که در آغاز درمان احساس اضطراب می‌کنید و حالتان خوب نیست نگران نباشید. بسیاری از افراد مانند شما بودند و اکنون بهبود یافتند. شما نیز اگر می‌خواهید بهبود پیدا کنید مجبورید نهایت تلاش خود را بکنید. مطمئن باشید به نتیجه‌اش می‌ارزد. در روش‌های درمان تمرینات اولیه بسیار آسان هستند و به تدریج و در حالی که آرامش شما روز به روز در محیط‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، تمریناتتان سخت‌تر خواهد شد. این تمرینات به نفع شما هستند. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، احتمال بهبودی شما بیشتر است.

 

در ادامه بخوانید:

فوبیای اجتماعی و روش‌های درمان آن (۱)

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]
تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.