با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

ماساژ و انواع آن (بخش اول)

میلیون‌ها نفر در جهان از ماساژ درمانی برای سلامت و رهایی از استرس استفاده می‌کنند. بازار ماساژ امروزه بیش از پیش داغ است و روز به روز بر طرفداران آن اضافه می‌شود. ما هم بر همین اساس در این مطلب ابتدا تعریف مختصری از ماساژ خواهیم داشت و سپس به انواع مختلف آن اشاره خواهیم کرد و در انتها خواهیم گفت که چه کسانی از ماساژ درمانی پرهیز کنند. این مطلب مفید را از دست ندهید، با ما همراه باشید با ماساژ و انواع آن (بخش اول)

 

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی قدمتی طولانی دارد. شاید کمتر کسی تصور کند که قدمت آن به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. اسناد نشان می‌دهد ژاپنی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها و اعراب از ماساژ درمانی برای درمان بیماری‌ها و صدمات ناشی از آسیب بهره می‌بردند. بقراط نیز استفاده از ماساژ درمانی ر در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد گوشزد می‌کرد. این امر اهمیت ماساژ درمانی را نشان می‌دهد. ماساژ درمانی به دست ورزی و یا مالش بافت‌های نرم بدن گفته می‌شود که به درمان استرس، فشارهای عضلانی، بهبود درد آسیب‌های بدنی و عضلانی و بهبود بیماری‌ها و ناراحتی‌های مزمن و همچنین تندرستی و رسیدن به آرامش کمک می‌کند. ماساژ با افزایش جریان خون از فشار وارد شده بر رگ‌ها و در نتیجه از ناراحتی‌های قلبی می‌کاهد. اگر بخواهیم بنیانگذار این روش ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی را نام ببریم، باید بگوییم که ماساژ درمانی توسط هنریک لینگ بنیان شد. در کتاب طبی سنتی چینی‌ها که می‌توان آن را یکی از نخستین مراجع مکتوب ماساژ محسوب کرد، شایع‌ترین شیوه‌های درمان ماساژ پوست و ماهیچه‌ها است.

 

۱- ماساژ درمانی سوئدی

این ماساژ رایج‌‍ترین نوع ماساژ درمانی است که به ماساژ ساده نیز معروف است. این نوع ماساژ بسیار آرامش بخش و ملایم است. در این روش، ماساژور با استفاده از روغن‌های گیاهی و لوسیون و با استفاده از حرکات دورانی فشاری و لرزشی طولانی شروع به ماساژ سطح پوست می‌کند و به افزایش اکسیژن خون و دفع سموم کمک می‌کند. برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند ماساژ انجام دهند توصیه می‌شود. این ماساژ پایه و اساس انواع دیگر ماساژ است و برای بهبود سردرد، میگرن، افسردگی، اختلالات گوارشی، اضطراب و بی‌خوابی مفید است. حرکات اصلی ماساژ سوئدی عبارتند از: افلوراژ که به ماساژ با کف دست گفته می‌شود، فشار، ضربه، لرزش و اصطحکاک و گاهی هم خم شدن و کشش است. به خاطر داشته باشید که در صورت انجام ماساژ سوئدی بهتر است تا ۲۴ ساعت از مصرف کافئین و نیکوتین و همچنین از انجام دادن ورزش‌های سنگین اجتناب کنید و به استراحت بپردازید و آب زیاد نیز بنوشید تا بدنتان بتواند بهتر سم زدایی کند.

ماساژ درمانی سوئدی

۲- ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی نوعی از ماساژ درمانی است که در آن با استفاده از یک یا چند روغن گیاهی معطر که برای نیازهای خاص بدن ضروری هستند، انجام می‌شود. انتخاب نوع روغن بر عهده ماساژور است که تشخیص می‌دهد باید برای چه منظوری استفاده شود. ریلکسیشن، انرژی زا، کاهش استرس، حفظ تعادل و غیره. یکی از رایج‌ترین روغن‌های ضروری مورد استفاده در ماساژ آروماتراپی اسطوخودوس است. ماساژ آروماتراپی بیشتر برای کاهش استرس و شرایط عاطفی است مناسب است.

ماساژ آروماتراپی

۳- ماساژ سنگ داغ

در این روش از سنگ‌های گرم و نرم بر روی نقاط خاصی از بدن استفاده می‌شود تا عضلات بدن را گرم و نرم کند و در مراکز انرژی در بدن تعادل ایجاد کند. در این روش ماساژورها ممکن است با سنگ فشار ملایمی روی بدن ایجاد کند. گرمای سنگ‌ها در شما حس آرامش ایجاد می‌کند. ماساژ سنگ برای افرادی که تنش عضلانی دارند و ترجیح می‌دهند که ماساژ سبک‌تر انجام دهند مناسب است.

ماساژ سنگ داغ

۴- ماساژ بافت عمیق

این ماساژ که تا حدودی شبیه ماساژ سوئدی است، لایه‌های عمیق‌تر ماهیچه‌ها و بافت‌های هم بند را هدف قرار می‌دهد و با فشار بیشتری انجام می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که پس از مدت کوتاهی به طور مثال ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ماساژ درمانی فشار خون کاهش می‌یابد. این ماساژ استرس و ضربان قلب را کاهش می‌دهد و با آزادسازی اکسیتوسین و سروتونین باعث تسکین اعصاب و بهتر شدن خلق و خو می‌شود. این ماساژ همچنین برای رفع سفتی گردن و کمر و گرتگی عضلات مفید است. در این روش ماساژور با استفاده از فشار عمیق و یا اصطکاک باعث از بین بردن چسبندگی عضلات و تاندون‌ها می‌شود. به دلیل اینکه این ماساژ عضلانی و عمیق است کمی با درد همراه است که معمولا یک یا دو روز پس از ماساژ بهبود می‌یابد. اگر حس کردید که درد در حین ماساژ بیش از اندازه بود به ماساژور خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است آسیب ببینید. ماساژ بافت عمیق بیشتر برای درد عضلات و آسیب‌های مزمن استفاده می‌شود. در این روش ماساژور از نوک انگشتان، پشت دست، آرنج و بازو برای ماساژ دادن استفاده می‌کند. در این روش توصیه می‌شود بعد از انجام ماساژ مقدار زیادی آب بنوشید تا مواد سمی از بدنتان خارج شود و بهتر است در حین ماساژ نیز نفس‌هایی عمیق بکشید.

ماساژ بافت عمیق

۵- شیاتسو

شیاتسو ماساژی به سبک ژاپنی و به معنی فشار انگشت است. در این روش با استفاده از انگشتان، دست، آرنج، زانو، فشارهایی با بازه زمانی ۳ تا ۱۰ ثانیه روی نقاط خاصی از بدن انجام می‌گیرد و جریان انرژی در بدن را تحریک می‌کند. شیاتسو شامل کشش‌های بدنی ملایم نیز می‌شود. در سال ۱۹۶۴ شیاتسو در ژاپن به عنوان روشی درمانی به رسمیت شناخته شد. اگر بخواهیم از فواید این نوع ماساژ بگوییم باید به کاهش افسردگی، گرفتگی عضلات، کاهش اضطراب، کاهش سردرد و تهوع و ورم مفاصل اشاره کنیم. برخی بر این باورند که شیاتسو علاوه بر این که روشی درمانیست برای پیشگیری نیز مفید است و اگر با ورزش و رژیم غذایی سالم همراه باشد باعث بهبود سلامتی خواهد شد. شیاتسو همچنین باعث حفظ آرامش و افزایش اعتماد بنفس می‌شود و گردش خون و اکسیژن رسانی را بهبود می‌بخشد. در رفع خستگی داشتن خوابی راحت و آرام نیز مفید است. نکته قابل توجه در این نوع ماساژ این است که ماساژورتان حتما باید آموزش دیده باشد و به آناتومی بدن آشنا باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است به بدنتان آسیب وارد شود.

ماساژ شیاتسو

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.