با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

ماساژ و انواع آن (بخش دوم)

در ادامه معرفی انواع ماساژها با ما همراه باشید با ماساژ و انواع آن (بخش دوم)

۶- ماساژ تایلندی

این ماساژ یکی از قدیمی‌ترین انواع ماساژ است و به دوران بودا بر می‌گردد. ماساژ تایلندی ترکیبی از ماساژهای شیاتسو، طب فشاری و یوگا می‌باشد که با استفاده از داروهای گیاهی و مدیتیشن انجام می‌شود. ماساژورها در امتداد خطوط انرژی با شست، دست و پاها فشار وارد می‌کنند و حرکات یوگا نیز انجام می‌دهند. این کار باعث جریان انرژی در بدن می‌شود. این ماساژ بر پایه طب تایلندی است و در طب تایلندی معتقدند که انرژی درونی در بدن در حال چرخش است و باید به صورت آزادانه در بدن به گردش در بیاید تا سالم بمانیم زیرا در غیر اینصورت انرژی در بدنمان مسدود می‌شود و باعث به وجود آمدن ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌شود. هدف از ماساژ تایلندی نیز این است که با فشردن نقاط خاصی در بدن این انرژی را آزادانه در بدن به جریان بیندازیم و از مسدود شدن آن جلوگیری کنیم. ماساژ تایلندی باعث آرامش خاصی در بدن می‌شود. لازم به ذکر است که ماساژ تایلندی بر روی زمین و روی حصیر یا تشک انجا می‌شود. در این نوع ماساژ از هیچ نوع لوسیون و یا روغنی استفاده نمی‌شود و فرد می‌تواند لباس تنش باشد. فواید ماساژ تایلندی این است که در آن سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و بدن سم زدایی می‌شود و همچنین به انعطاف پذیری بدن کمک می‌کند و از آسیب رسانی به عضلات بدن پیشگیری می‌کند.

ماساژ تایلندی

 

۷- ماساژ بارداری

ماساژ بارداری نوعی دیگر از ماساژ بدن است که در زنان باردار و به منظور مراقبت از بارداری و بهبود رشد و سلامت جسمی و روحی جنین و مادر استفاده می‌شود. در این نوع از ماساژ حتما ماساژور باید حرفه‌ای و کارآزموده بوده و دارای مدرک باشد. متاسفانه در کشور ایران زیاد به این نوع از ماساژ درمانی اهمیت داده نمی‌شود. از فواید ماساژ در دوران بارداری می‌توان به کاهش اضطراب، افسردگی، تسکین درد عضلات و مفاصل اشاره کرد. همچنین این نوع ماساژ برای رشد و سلامت نوزاد نیز مفید است. در این نوع ماساژ مانند ماساژ سوئدی به عضلات بدن فشار ملایمی وارد می‌شود و جریان خون بهبود پیدا کرده و ناراحتی‌های مرتبط با تغییرات اسکلتی و هورمونی از بین می‌رود. همانطور که خانم‌های باردار می‌دانند، در طول دوران بارداری به دلیل اینکه گردش خون کاهش پیدا می‌کند تورم ایجاد می‌شود و این تورم در رگ‌های خونی رحم باعث افزایش فشار می‌شود. ماساژ دوران بارداری به کاهش این ورم‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این افزایش فشار رحم در اواخر دوران بارداری باعث درد عصب سیاتیک می‌شود که می‌توان با جلسات منظم ماساژ این درد را کاهش داد. ماساژ دوران بارداری فواید بسیار دیگری نیز دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از کاهش درد کمر و مفصل، بهبود گردش خون، کاهش تورم، کاهش سردرد و استرس و اضطراب، افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و خواب بهتر. لازم به ذکر است که بهتر است در ماساژ بارداری خانم باردار به پهلو دراز بکشد، زیرا اگر بدن در حالت بدی قرار گیرد به جنین و رحم فشار وارد می‌شود.
نکته: اگر بارداری پرخطر، فشار خون حاملگی، سردرد شدید و ناگهانی و تورم شدید هستید، قیبل از ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ بارداری

 

۸- ماساژ بازتابی یا رفلکسولوژی

این نوع ماساژ نیز بدون روغن بوده و در آن بیشتر روی کف پاها، کف دست‌ها و گوش و کار می‌شود. ماساژورها اعتقاد دارند که کف دست و پاها و یا گوش بازتاب کننده هریک از اعضای بدن به صورت فردی یا جمعی است که با ماساژ آن نقاط باعث تغییرات مثبتی در آن نقطه خاص از بدن می‌شود. این نوع ماساژ به درمان از طریق ماساژ کف پاها، دست‌ها و لاله گوش‌ها معتقد است. حس لامسه یکی از مهم‌ترین حس‌های انسان است که به طور غریزی و بدون آموزش از آن استفاده می‌کند. به طور مثال برای دلداری به فردی و یا برای آرام کردن شخصی از دستان خود استفاده می‌کنیم. پس عمر درمان با دست‌ها قدمتی طولانی دارد. اگر بر روی نقاط بازتابی بدن بر روی کف دست‌ها و پاها و گوش ماساژ داده شود انرژی در داخل بدن تحریک می‌شود و از انسداد آن در ارگان‌های بدن جلوگیری می‌کند. بر اساس این ماساژ درمانی در بدن صفحاتی بازتابی وجود دارند که به شکل جنین وارونه می‌باشند. مانند کف دست‌ها، کف پاها و گوش‌ها، و حتی چشم‌ها (علم چشم خوانی و عنبیه شناسی) و تمام این‌ها یک نقشه کوچک از کل بدن هستند، بر اساس این روش نقاط بازتابی با اندام درونی در ارتباط هستند و با ماساژ آن‌ها همورمون‌ها و آنزیم‌ها در آن نقاط شروع به ترشح می‌کنند و بدن شروع به درمان خود می‌کند. این روش برای هر نوع سنی مناسب است و در کل باعث آرامش بدن می‌شود.

ماساز بازتابی

 

۹- ماساژ ورزشی

ماساژهای ورزشی به طور خاص برای کسانی که فعالیت‌های فیزیکی دارند طراحی شده است. لازم نیست که حتما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا ماساژ ورزشی انجام دهید. بلکه این ماساژ همچنین توسط افرادی که فعال هستند و کار می‌کنند نیز انجام می‌شود. این نوع ماساژ بر روی آرامش و ریلکسیشن تمرکز نمی‌کند، بلکه هدفش محافظت و پیشگیری و درمان آسیب‌ها و افزایش عملکرد ورزشی است. در این ماساژ ترکیبی از تکنیک‌ها استفاده می‌شود. ضربه‌ها معمولا در این ماساژ از ماساژ سوئدی سریع‌تر هستند. کشش‌ها یک تکنیک معمول در این ماساژ هستند. آن‌ها کمک می‌کنند که عضلاتتان نرم شوند و انعطاف بدنیتان افزایش پیدا می‌کند.

ماساژ ورزشی

 

۱۰- ماساژ عضلات پشت

یکی از راه‌های کاهش استرس و فشارهای عصبی و رفع خستگی ماساژ عضلات پشت می‌باشد. این ماساژ به مدت ۳۰ دقیقه و بر روی پشت و ستون فقرات انجام می‌شود. دردهای عضلانی و گرفتگی مفاصل شایع‌ترین مشکلات برای افرادی هستند که تمام طول روز سرپا هستند و یا به کارهای سخت مشغولند و در بدن خود احساس کوفتگی می‌کنند. ماساژ عضلات پشت، کمر و ستون فقرات می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. ماساژ عضلات پشت گردش خون را بهبود می‌بخشد و هوشیاری بدن را افزایش می‌دهد.

ماساژ عضلات پشت
و در آخر: ماساژ برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟
– کسانی که بیماری‌های عفونتی پوست دارند.
– کسانی که تازه عمل جراحی کرده‌اند.
– کسانی که تازه شیمی درمانی کرده‌اند.
– افرادی که پوکی استخوان دارند.
– افرادی که دچار تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان هستند.
– افرادی که دچار کوفتگی و یا رگ به رگ شده شده‌اند.
– افرادی که دچار سرطان و بیماری قلبی هستند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.