با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

مایعات مفید برای خانم‌های باردار

مایعات مفید برای خانم‌های بارداردوران بارداری برای هر خانمی دوره‌ای حساس است که باید به شدت مراقب سلامتی خود و جنینش باشد. خانم‌ها نگرانی‌های عمده‌ای در این دوران دارند که یکی از آن‌ها نوشیدنی‌هاست و اغلب این مادران این سوال دارند که چه نوشیدنی برای آن‌ها مفید است؟ خوردن چه مایعاتی توصیه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر پیرامون مایعات مفید برای خانم‌های باردار، خانم دکتر وفا  به این سوالات پاسخ می‌دهند.

 

چه مایعاتی در زمان بارداری مفیدتر است؟
مهم‌ترین نوشیدنی آب است. مصرف چای و قهوه و نسکافه و شربت و نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه، به دلیل اینکه اسملاریته بالاتری نسبت به آب دارند باعث می‌شوند آب بیشتری از بدن دفع شود و دفع آب بیشتر از بدن زمینه تشنگی یا همان دهیدراتاسیون را در بدن مادر باردار فراهم می‌کند که خطرناک است.  طبیعی‌ترین نوشیدنی آب است؛ بنابراین توصیه می‌شود شخص باردار تشنگی خود را نسبت به آب حساس نکند، یعنی به محض تشنگی و در فواصل زمانی کوتاه آب بنوشد. اولین نشانه‌های کم آبی خشکی دهان است. خانم‌های باردار چون نسبت به سایر افراد آسیب پذیرتر هستند، باید تشنگی خود را با آب برطرف کنند و اجازه ندهند تشنگی بیشتر شود.

 

در فصل تابستان یک فرد عادی نسبت به گرما حساس است چه برسد به شخص باردار که آسیب پذیری او نسبت به سایرین بیشتر است. نیاز به آب و مایعات با توجه به شرایط تماس افراد با نور و گرما و حرارت و با توجه به شرایط شغلی هر فرد متفاوت است. به‌ صورت کلی افرادی که با توجه به شرایط شغلی خود در معرض نور آفتاب و گرما قرار دارند، املاح زیادی از بدن‌شان دفع می‌شود، بنابراین آب تنها برای آن‌ها کافی نیست. خانم بارداری که شغل او به گونه‌ای است که تماسش با گرما بیشتر است زیاد عرق می‌کند. در این حالت آبی که از بدن او دفع می‌شود همراه با مقداری نمک و املاح دیگر به صورت عرق از بدن او دفع می‌شود و آب به تنهایی پاسخگوی تمام نیازها نیست. این دسته از مادران باید مایعات دیگری استفاده کنند که نیازهای آن‌ها را تامین کند. حتی در بعضی مواقع آب تنها خطرناک است. مادران باردار باید همراه با آب مایعاتی بنوشند که مقداری نمک و قند و دی‌کربنات و املاح دیگری داشته باشد تا املاحی را که از دست داده‌اند، جبران کنند. مقداری نمک و چای شیرین می‌تواند دفع املاح را جبران کند. شخص بارداری که زیاد عرق نمی‌کند آب ساده برای او کافی است. چنین فردی باید در فواصل زمانی کوتاه، تشنگی خود را با آب رفع کند و در این صورت مشکل خاصی هم پیدا نخواهد کرد.

 

غیر از آب چه بخوریم؟
مادران باردار باید در برنامه غذایی معمولی خود چای، قهوه، شیر، دوغ، لبنیات، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌هایی هم قرار دهد که مقدار قابل توجهی آب به بدن می‌رساند. مصرف چای و قهوه و نسکافه باید ۳ تا ۴ فنجان در روز باشد. چای باید کم رنگ باشد. شیر و لبنیات از نوع کم‌چرب مصرف شود. مصرف شیر و  لبنیات هم ۲ تا ۳ لیوان در روز باشد. در مورد کافئین در چای و قهوه باید گفت برخی مواقع ممکن است خطرناک باشند. همانطور که گفته شد در روز نباید بیش از ۳ یا ۴ فنجان نوشید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.