با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

مشکلات موسیقی پاپ ایران

 

علاقه‌مندان به موسیقی پاپ در این مطلب درباره معزلات و مشکلات موسیقی پاپ ایران و حواشی آن با ما همراه  باشند تا مختصری به حال و روز این روزهای موسیقی کشورمان بپردازیم:
این روزها موسیقی پاپ کشور مانند سال‌های اخیر همچنان پر است از تلاش خوانندگان مختلف برای پیدا کردن شهرت و محبوبیت در دل مردم، و روزی نیست که آهنگی جدید و چهره ای تازه وارد، پا به عرصه موسیقی ایران زمین نگذارد، اما هر اندازه که به تعداد ترانه‌ها و خوانندگان نوظهور اضافه می‌شود از آن طرف سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کیفیت یک کار هنری حرفه‌ای قابل مشاهده است یا آنکه صرفا هر سازی با صدای یک علاقه‌مند جویای نام ترکیب شده است و خروجی کار چیزی نیست جز یک محصول پیش‌افتاده که بیشتر از یکی دوبار کسی مایل به شنیدن آن نیست.

مشکلات موسیقی پاپ ایران
البته نمی‌شود توقع داشت که همه آثار در یک سطح بوده و برخوردار از کیفیت یکسان باشند ولی چرا هر چه پیش می‌رویم روز به روز ساختار موسیقی پاپ افسار گسیخته‌تر و باری به هر جهت می‌شود. در این میان عده‌ای بر این عقیده هستند که نباید به هر ترانه و یا آلبومی مجوز داده شود و اصلا ظهور بی رویه خواننده و آلبوم‌های موسیقی منجر به کاهش کیفیت کارها و نیز پایین آمدن سلیقه و ذائقه موسیقی در نزد مردم می‌شود؛ در واقع این حجم از کارهای مشابه و دارای عناصر بسیار ساده و چه بسا گاهاَ بی محتوا، از آهنگ و ترانه‌هایی شکل گرفته‌اند که کوچکترین مجالی برای فکر کردن به انسان نمی‌دهند و از او یک مصرف کننده بی‌اختیار برای صنعت بزرگ موسیقی و سود مالی آن می‌سازد. این جنس موسیقی (برخلاف موسیقی کلاسیک، سنتی و اصیل) آکنده از تکرار و تکرارهایی‌ست که در ساختار موسیقی، ترانه ها، حتی میکس و مسترینگ خود عملکردی یکسان و فاقد طراحی دارا می‌باشند، به گونه‌ای که در سالیان اخیر صرفا یک نقطه انفجار که همه آهنگ‌ها باید به آن برسند در اکثریت کارها دیده می‌شود و شاکله موسیقایی مصنوعی توام با شادی و هیجانی فانتزی است که در بهترین آهنگ‌های پاپ شاید به چند ثانیه برسد و بعد همچون معتادانی باید دنبال آهنگ‌هایی جدیدتر رفت تا شاید آن چند ثانیه طلایی تکرار شود.

مشکلات موسیقی پاپ ایران
این جنس موسیقی از ساده لوحی و عدم آگاهی مخاطبین و مردم عادی استفاده کرده و کیفیت هنری آن بر پایه هیچ بنا شده است و با کوچکترین جملات عاشقانه مخاطبش را همراه خواننده می‌کند. این جنس موسیقی ارزشی برای ساز و نوازنده هم قائل نیست. تاثیر موسیقی پاپ فعلی تا جایی پیش رفته که اکثر خواننده‌ها فارغ از کار حرفه‌ای به فکر یک تولید دکوربندی شده هستند؛ نه ساز، نه صدابرداری، نه سال‌ها تمرین و تسلط بر ساز و صدا هیچکدام اهمیتی ندارند و از آنجایی که موسیقی پاپ جهان را در زیر پای خود دارد، کسی کمتر صدای پیانویی گرم می‌شنود یا با تکنوازی گیتاری حالی به حالی می‌شود و به جای آن آواز خسته کننده‌ای می‌شنود و منتظر می‌نشیند تا سریع یک آهنگ دیگر جایگزین آن کند. این جنس موسیقی فرصت درک عمیق‌تر از موسیقی را از مردم می‌گیرد. البته فراموش نکنیم که پیشرفت تکنولوژی در این بین تاثیری دوگانه داشته و علی رغم اشباع کردن بازار موسیقی باعث شده که هر کسی مجال شناخت و آموختن آن را بیابد؛ اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر به این قضیه بنگریم که چطور و چرا بسیاری از خوانندگان نسل جدید موسیقی پاپ ایران مثل محسن یگانه، احسان خواجه امیری، بنیامین و غیره (که به جز خوانندگی خود آهنگساز و مؤلف هم هستند) از سنین پایین می‌توانند دست به خلق ملودی‌ها و آهنگ‌های قوی بزنند، یکی از دلایل اصلی را باید در گسترش فناوری و پیدایش آهنگسازی کامپیوتری دانست.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۴

دیدگاه‌های شما

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

اطلاع از
avatar

wpDiscuz
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.