با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

مواد غذایی ناسالم و چاق کننده – بخش ۱

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی تعدادی از مواد غذایی ناسالم و چاق کننده بپردازیم، این‌ها موادی هستند که برخلاف تصور عموم مردم، زیاد هم برایمان مناسب و مفید نیستند؛ حتی اکثریت مردم معتقدند که برخی از این مواد برای لاغری مناسب هستند، در شرایطی که این‌ طور نیست. در زیر به تعدادی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

مواد غذایی ناسالم و چاق کننده

 

۱- غلات صبحانه:

این غلات به اصطلاح سالم، یکی از بدترین غذاهایی است که می‌توانید با آن روزتان را شروع کنید. به این غلات عموما شکر و کربوهیدرات اضافه می‌شود که این مواد از چاق کننده‌تربن مواد غذایی موجود است. با مصرف این ماده در ابتدای روز قند خون و انسولین در بدنتان پردازش می‌شود، اما پس از گذشت چند ساعت قند خون بدنتان کاهش پیدا کرده و بدنتان به یک میان وعده دیگر با میزان کربوهیدرات بالا نیاز پیدا می‌کند. به بسته بندی این مواد توجه کنید، حتی آن محصولاتی که ادعای سلامتی دارند مانند میزان کالری کم و یا وجود غلات کامل، آنها هم با شکر تهیه شده و عمل می‌آیند. اگر در ابتدای روز گرسنه هستید صبحانه مصرف کنید اما نه از مواد فرآوری شده بلکه از مواد پروتئین دار مانند تخم‌مرغ و سبزیجات استفاده کنید. اگر حتما باید از غلات استفاده کنید پس به دنبال آن محصولاتی باشید که میزان کمتری شکر داشته و شامل یک مجموعه کامل از غلات باشد.

 

۲- نان کامل گندم:

نان گندم کامل اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای نان‌های معمولی معرفی شده است. این مسئله تا حدودی درست است چرا که حداقل می‌توان گفت میزان ضرر کمتری نسبت به بقیه دارد. اما مشکل اصلی با غذاهای غلات کامل در این است که اغلب آن‌ها از دانه‌های واقعی غلات تولید نشده‌اند. تقریبا بدون استثنا می‌توان گفت که دانه‌ها را سابیده تا به صورت آرد ریزی درآید چرا که به همان سرعت دانه‌های قابل تصفیه هضم می‌شود. نان کامل ممکن است به اندازه کمی بیشتر فیبر و مواد مغذی داشته باشد ولی این مقدار در سیستم بدنی اثر چندانی ندارد. به علاوه در گندم و دیگر نان‌های آن مواد مغذی برای بدنتان وجود ندارد که نتوانید با مصرف دیگر مواد غذایی آن‌ها را جبران کنید. برخی از غلات هستند که برای افرادی که نمی‌توانند بعضی مواد غذایی را مصرف کنند مناسب است اما باید بدانید که گندم جز این دسته نیست. حتی برخی از آزمایش‌ها نشان داده که گندم و نان‌های کامل آن باعث بروز مشکلاتی در افراد حساس به گلوتن شده است.

 

۳- گرانولا:

اگر گرانولا با مواد سالم و واقعی تولید شود کاملا سالم و مناسب است. اما هنگامی که تولید کنندگان دست به تولید انبوه می‌زنند آن‌ها را به گونه‌ای ناسالم تغییر می‌دهند. گرانولا شامل میوه‌های خشک، جو و آجیل و … است که به خودی خود سالم است اما وقتی به آن روغن و شکر اضافه می‌شود، دیگر سالم نیست.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.