با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

مواد غذایی ناسالم و چاق کننده – بخش ۲

مواد غذایی ناسالم و چاق کننده – بخش ۲: مواد غیر طبیعی

مواد غذایی ناسالم و چاق کننده

۴- ماست‌های کم‌چرب:

ماست به عنوان یک ماده غذایی سالم شناخته شده و همین‌طور هم هست. اما ماست‌های کم‌چرب دارای مشکلاتی هستند؛ چرا که پس از حذف چربی از ماست، ماست طعم بدی پیدا می‌کند و برای جبران این مساله، تعدادی طعم دهنده به آن اضافه می‌کنند. برای افزودن طعم به ماست، شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا و یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی اضافه می‌کنند و این در صورتی است که مطالعات جدید نشان داده که چربی‌های اشباع شده مضر نبوده و در ماست‌های کم‌چرب با حذف این مورد، موادی را جایگزین می‌کنند که بسیار مضر هستند. بنابراین با خیال راحت ماست پرچرب بخورید و از مصرف ماست کم‌چرب اجتناب کنید.

 

۵- سس‌های سالاد آماده:

سبزیجات بسیار سالم و دارای مواد مغذی، فیبر و آنتی‌اکسیدان بوده، به همین دلیل مصرف سالاد در وعده‌های غذایی توصیه شده است. اما بسیاری از مردم طعم آن‌ها را دوست ندارند و به همین علت به آن سس و دیگر چاشنی‌ها را اضافه می‌کنند. مشکل اکثر این سس‌ها در این است که آن‌ها را با شربت ذرت با فروکتوز بالا و روغن سویا و دیگر مواد طعم دهنده می‌سازند. از سویی نیز دارای میزان بالایی از کالری هستند. بهتر است بجای استفاده از این سس‌ها از مواد طبیعی و سالمی چون روغن زیتون، آبلیمو، سرکه و … استفاده کنید.

 

۶- آبمیوه‌ها:

آبمیوه‌ها عموما سالم تلقی می‌شوند؛ ولی به شرطی که از خود میوه در آن استفاده شود و نه از طعم دهنده، شکر، برخی مواد شیمیایی و آب. پس اگر خودتان می‌توانید به صورت طبیعی آبمیوه بگیرید، هیچ‌گاه سراغ این آبمیوه‌ها نروید. تمامی میوه‌ها دارای مقدار کمی شکر هستند. اما آبمیوه‌ها عاری از فیبر هستند، نیازی به جویدن ندارند و شما در یک لحظه می‌توانید مقدار بسیار زیادی از قند را بنوشید. یک فنجان آب پرتقال به اندازه دو پرتقال دارای شکر است. میزان قند درون آبمیوه‌ها تقریبا برابر میزان قندی است که در نوشابه‌ها موجود است. پس اگر به دنبال کاهش وزن هستید، از مصرف آبمیوه اجتناب کنید و خود میوه را میل کنید.

 

۷- نوشابه‌های رژیمی:

یکی از تغییرات در رژیم غذایی که افراد آن را سریع پذیرا شدند، جایگزین کردن نوشیدنی‌های حاوی قند بالا با نوشابه‌های رژیمی بوده است. این کار یک حرکت موثر برای کاهش میزان قند و کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها است؛ هر چند که مطالعات نتوانسته این موضوع را به طور قطع ثابت کند. با این حال ممکن است شنیده باشید، برخی افراد با مصرف نوشابه‌های رژیمی وزن کم کرده‌اند اما این به این علت نیست که آن‌ها فقط این مورد را در رژیم غذایی‌شان تغییر داده‌اند بلکه ممکن است تغییرات دیگری را نیز در سبک زندگی و یا رژیم غذایی‌شان اعمال کرده‌اند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.