با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین‌ها (۱)

آیا می‌دانید بهترین زمان مصرف برای ویتامین‌ها چه زمانی است؟ آیا با وجود یک رژیم غذایی مناسب باز هم نیاز به استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها هست؟ ضرورت مصرف مولتی ویتامین‌ها برای چیست؟ حتی با وجود یک رژیم غذایی مناسب ما نیاز به استفاده از ویتامین‌ها برای اطمینان از دریافت و جذب کافی آن‌ها داریم؛ ولی این بدین معنا نیست که مصرف مکمل‌ها می‌تواند جایگزینی برای عدم استفاده از مواد غذایی باشد، بلکه حضور مکمل‌ها باعث کامل‌تر شدن برنامه غذایی‌مان می‌شود. در صورت کمبود ویتامین‌ها، بدن دچار مشکلات جدی و اساسی می‌شود، پس مصرف صحیح و به اندازه آن کاری عاقلانه برای پیشگیری و درمان و بهبود برخی از بیماری‌هاست. برای میزان مصرف هرکدام از مکمل‌ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. هرکس مصرف این ویتامین‌ها را در زمانی خاص توصیه می‌کند و این‌ جور پیام‌ها در گروه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد ولی چقدر این توصیه‌ها دقیق،علمی و درست است؟ اکنون به نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌پردازیم:

نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین‌ها (1)
ویتامین‌ها به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم بندی می‌شوند که برای مصرف ویتامین‌های محلول در چربی می‌بایست آن‌ها را با با غذاهایی که دارای چربی‌اند مصرف کنیم. ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین A ،D ،E و K است و ویتامین‌های محلول در آب نیز شامل ویتامین ‍‍C و B است.
به بررسی چندی از این ویتامین‌ها می‌پردازیم:

 

کلسیم:

خوردن کلسیم بیشتر در شب‌ها توصیه شده است به این‌ دلیل که کلسیم به خواب کمک می‌کند؛ و همچنین برای جذب بیشتر توصیه می‌شود به همراه شیر آن را مصرف کنید. برخی بر این باورند مصرف کلسیم باعث سنگ کلیه می‌شود، ولی دکتر میرزا زراتی این باور را غلط می‌پندارد و می‌گوید: “عدم مصرف کلسیم باعث بروز پوکی استخوان می‌شود و توصیه می‌کند، بجای قطع و عدم مصرف آن، اگزالات کلسیم را کاهش دهند. منابع دارای اگزالات کلسیم اسفناج، کرفس، چای پررنگ، توت فرنگی و … است.”
از عوارض کمبود مصرف کلسیم می‌توان به راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالی اشاره کرد.
کلسیم در استخوان‌ها، دندان‌ها و پوسته تخم مرغ وجود دارد.

 

ویتامینA:

ویتامین A را بهتر است از مصرف روزانه در مواد غذایی دریافت کنید، یعنی از طریق میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات. اکثرا از همین رژیم غذایی مناسب افراد ویتامین A مورد نیاز بدنشان را دریافت می‌کنند، ولی اگر شخصی دچار کمبود این ویتامین شود، طبق صلاح دید پزشک باید مکملش را مصرف کند. ویتامین A برای بهبود بینایی و پوست مفید است و برای فعالیت قلب و عروق و فشار خون نقش حیاتی دارد. این ویتامین در روغن جگر ماهی، جگر مرغ، جگر گوساله و… و در سبزیجات و میوه‌هایی مانند هویج، اسفناج، کدو، خربزه، هلو، پرتقال و … وجود دارد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.