با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین‌ها (۲)

در بخش دوم مقاله با موضوع نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین‌ها به معرفی ویتامین‌های B و C و D می‎‌پردازیم:

راهنمای مصرف مولتی ویتامین ها (قسمت دوم)

ویتامین های گروه B:

این ویتامین موجب افزایش متابولیسم بدن و رشد و تقسیم سلولی می‌شود و برای پوست، ماهیچه و سیستم عصبی لازم و مفید است. ویتامین B انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص خودشان را دارند. انواع ویتامین B: ویتامین B1 یا تیامین، B2 یا ریبوفلاوین، B3 یا نیاسین، B5 یا اسید پانتوتنیک، B6 یا پیریدوکسین، B7 یا بیوتین، B9 یا اسید فولیک، B12 یا کوبالامین. شیر، سبوس گندم، جگر، تخم مرغ، سبزیجات با برگ سبز و … دارای این ویتامین‌ها می‌باشند.

 

ویتامین C:

مناسب است این ویتامین را در ۳ وعده غذایی‌مان مصرف کنیم. مصرف این ویتامین با غذاهای دارای چربی باعث از بین رفتن خاصیت ضد سرطانی این ویتامین می‌شود. کمبود ویتامین C باعث عوارض و بیماری‌هایی چون خونریزی لثه، اسکوربوت، خشکی پوست و… می‌شود؛ ولی خوشبختانه میزان اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‌شود اکا بازهم باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه آن موجب اختلالاتی مانند اختلالات گوارشی و ابتلا به سنگ اگزالات در مجاری ادرار می‌شود. منابع گیاهی و جانوری حاوی این ویتامین عبارتند از: عناب، خرمالو، انبه، توت فرنگی، نارنگی، زغال اخته، جگر مرغ و بره سرخ شده، شیر بز تازه، قلب بره کبابی و …

 

ویتامین D:

مانند دیگر ویتامین‌ها کمبود و مصرف زیاد این ویتامین نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای مثال کمبود این ویتامین می‌تواند باعث راشیتیسم، پوکی استخوان، افزایش احتمال به سرطان سینه و پروستات و … گردد و مصرف بیش از اندازه آن خصوصا با کلسیم می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود. از دیگر عوارض آن می‌توان به سردرد، حالت تهوع، ضعف و … اشاره کرد. برای دریافت این ویتامین می‌توانید روزانه به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب بروید. این ویتامین در سبزیجات و غلات و همچنین در کره، تخم مرغ، خامه، جگر و… وجود دارد. درصورت کمبود این ویتامین در بدن توصیه می‌شود از ویتامین D3 استفاده کنید که بصورت کپسول و آمپول موجود است. برای جمع‌بندی این مسئله به توضیحات دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مولتی ویتامین‌ها و زمان مصرفشان می‌پردازیم: “مولتی ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین‌های محلول در آب و چربی است که گاهی مینرال هم دارند. مصرف برخی ویتامین‌ها با معده خالی و برخی دیگر همراه غذا بهتر است. بطور کلی بهتر است این مولتی ویتامین‌ها و مینرال‌ها بعد از غذا مصرف شوند.”

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.