با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

ورزش‌های مخصوص خانم‌های باردار

ورزش‌های مخصوص خانم‌های باردار

ورزش کردن در همه حال برای بدن مفید است. مخصوصا در دوران بارداری نتایج شگت‌انگیزی دارد. در این مطلب قصد داریم ورزش‌های مخصوص خانم‌های باردار را به شما معرفی کنیم. در ادامه هم به ورزش‌هایی اشاره می‌کنیم که خانم‌های باردار باید آن‌ها را با احتیاط انجام دهند. این مطلب مفید را از دست ندهید.

 

نتایج فوق‌العاده ورزش کردن در دوران بارداری:

– کمک به تثبیت وضعیت خلق و خو
– بهبود کیفیت خواب
کاهش دردها، مشکلات و سختی‌های دوران بارداری
– آماده کردن خانم‌ها برای زایمان با کشش عضلات و بالا بردن استقامت آن‌ها
– کمک به تناسب اندام و روی فرم آمدن بدن بعد از زایمان

 

تمریناتی که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها اشاره کنیم، برای خانم‌های باردار مناسب هستند اما ممکن است برخی از تمرینات در ماه‌های اول بارداری مشکل به نظر برسند و یا مناسب نباشند. در هر صورت بهتر است قبل از اینکه تمرینی را شروع کنید، ابتدا با ماما یا پزشک خود مشورت کنید.

 

تمرینات قلبی عروقی بهترین ورزش برای خانم‌های باردار

 پیاده روی

پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای خانم‌ها در دوران باردای است. پیاده‌روی که یکی از بهترین تمرینات قلبی عروقی است، بدون فشار بر زانوها، قوزک پا و بدون تأثیرات سوء جانبی خانم‌ها را در این دوران سالم نگه می‌دارد. شما در هرجا که اراده کنید می‌توانید پیاده‌روی کرده و به هیچ تجهیزات خاصی برای این ورزش نیاز ندارید به جز یک جفت کفش مناسب که در همه خانه‌ها یافت می‌شود. این را بدانید که می‌توانید با خیال راحت در کل ۹ ماه بارداری پاده‌روی کنید. این ورزش بسیار ایده‌آل و کاملا بی‌خطر است.

 

 شنا

شنا نیز ورزش بسیار خوبی برای دوران بارداری است. این ورزش کاملا برای شما بی‌خطر است. شنا به دلیل فواید زیر یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در میان خانم‌های باردار است:
– همه عضلات بزرگ بدن اعم از بازوها و پاها را به حرکت در می‌آورد.
– فواید قلبی و عروقی زیادی دارد.
– برای خانم‌های بارداری که در دوران بارداری مقداری اضافه وزن پیدا کرده‌اند، این امکان را می‌دهد که در آب احساس بی‌وزنی کنند.

 

 ایروبیک سبک (ورزش‌های هوازی)

خوبی کلاس‌های ایروبیک این است که در آن‌ها حرکاتی انجام می‌شود که با شرایط بدن سازگاری دارند. برای انجام این ورزش مفید در کلاس‌های ویژه خانم‌های باردار شرکت کنید. در این صورت می‌توانید با خانم‌های باردار دیگری که شرایط شما را دارند آشنا شده و از بی‌خطر بودن حرکات این ورزش برای خودتان و نوزادتان اطمینان حاصل کنید.

 

حرکات موزون

در کلاس‌های حرکات موزون ثبت نام کنید یا اگر شرایطش را ندارید خودتان دست به کار شوید! در خانه موسیقی دلخواهتان را پخش کنید و با انجام حرکات موزون در نشیمن خانه‌تان و یا هر جای دیگر از خانه ضربان قلب خود را افزایش دهید. فقط به این نکته خوب وجه کنید؛ نباید از حرکات سریع و جست و خیز و پرش و چرخش استفاده کنید.

 

 

خانم‌های باردار این ورزش‌ها را با احتیاط انجام دهند (تمرینات انعطافی و استحکامی):

 یوگا (حرکات کششی ذهن و جسم):

ورزش یوگا هم برای آرامش مادرهای آینده در دوران بارداری و هم برای سفت شدن ماهیچه‌ها بسیار خوب است. این ورزش در صورت فشار بر روی مفاصل شما را انعطاف‌پذیر می‌کند. شما خانم‌های باردار باید دستورات حرکات یوگا که بیشتر حرکات کششی ذهن و جسم است را با چندبار در هفته با پیاده‌روی و شنا همراه کنید تا نتیجه بهتر بگیرید.

 

 حرکات کششی:

برای نرم و شل کردن بدن در دوران بارداری حرکات کششی بهترین گزینه است. این تمرینات مفید از وارد آمدن فشار به ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند. این ورزش را با تمرینام قلبی و عروقی که برایتان توضیح دادیم همراه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. فقط باید حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید.

 

 بدن سازی:

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به صورت روزانه بدنسازی انجام می‌دهید، دلیلی ندارد که ورزش بدنسازی خود را در دوران بارداری متوقف کنید. ورزش خود را متوقف نکنید اما میزان وزنه‌های خود را کاهش دهید. بهتر است این حرکات را در دوران بارداری با حداقل وزنه انجام دهید. اگر این ورزش را با احتیاط انجام دهید و از حرکات آرام و کنترل‌شده استفاده کنید، بدنسازی بهترین روش برای سفت کردن و کشش عضلات شما در دوران بارداری است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.