با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

پنج استراتژی برای کاهش سطوح استرس

آیا حس می‌کنید که خیلی در موقعیت‌های استرسی قرار دارید؟ انرژیتان افت کرده و لحظاتی پر از نگرانی دارید؟ استرس می‌تواند مانند یک داروی تقویت کننده عمل کند. استرس حواس ما را برای اینکه مطمئن شویم که بهترین عملکرد خود را داریم افزایش می‌دهد. واکنش بدن به استرس نتیجه تکامل هزاران سال واکنش به خطراتی مانند یک ماموت پشمالو یا مواجهه با یک خرس بزرگ می‌باشد. آنطوری که در کتاب دکتر مایکل رویزن، “جوان بمانید”، آمده، استرس به طوری طراحی شده که سیستم بیولوژیکی ما را برای اطمینان از انجام کارهایی مانند دویدن تقویت می‌کند. بنظر جالب می‌آید، نه؟ چه کسی است که دلش نخواهد همیشه در بالاترین میزان کارایی قرار داشته باشد؟ و اینکه استرس یک واکنش کاملا طبیعی است اما چه ضررهایی دارد؟ متاسفانه بدن شما طوری طراحی نشده که استرسی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را تجربه کند. این مثل این می‌ماند که شما اجاق گاز روشن را رها کنید، در حقیقت تمام خانه را خواهد سوزاند.
دکتر پل راش مدیر موسسه آمریکایی استرس پیشنهاد می‌دهد که “استرس بهره وری را تا یک نقطه افزایش می‌دهد، اما بعد از آن همه چیز را بسرعت خراب می‌کند”. بدن افراد سطوح مختلفی از استرس را می‌تواند تحمل کند، درست مثل افرادی که می‌توانند وزنه‌های سنگین‌تری در باشگاه را بلند کنند، در حالیکه سایرین قادر به انجام آن نیستند. هر چند که استرس قابل انباشتن است. در حقیقت، هر کسی به میزان حد خود خواهد رسید. زمانیکه شما نگرانی بیش از حدی را در طولانی مدت تجربه می‌کنید، حتی یک اتفاق کوچک می‌تواند به شدت به شما آسیب برساند.

پنج استراتژی برای کاهش سطوح استرس
در اینجا پنج استراتژی برای کاهش سطوح استرس در محل کار به شما معرفی می‌شود:

 

۱- به چیست‌ها و چرا‌ها متمرکز شوید

خواه با کارهایی که مجبور به تکمیلشان هستید دچار دستپاچگی شوید یا از یک کار بخصوص استرس داشته باشید، دانستن اینکه قرار است به چه چیزی برسید و چرا این برای شما اهمیت دارد، مانند یک عنصر رهایی بخش از استرس عمل می‌کند.

۲- برای کار برنامه ریزی کنید و به برنامه‌تان عمل کنید

آنچه را که برای انجام کار نیاز دارید از شب قبل برنامه ریزی کنید، روزتان را به شیوه‌ای برنامه ریزی کنید که زمان اضافی‌تری برای انجام یک کار در اختیار شما گذاشته و به آن برنامه کاملا عمل کنید. به خود زمان بیشتری برای تکمیل کارها بدهید تا مطئن شوید که تمام روز شما با اتفاقات پیش پینی نشده، خراب نمی‌شود. برنامه ریزی در یک شب قبل همچنین به شما این اطمینان را می‌دهد که قربانی فراموش کردن قرار ملاقات صبح زود نشده و ۱۰۰ درصد بالاتر از همه چیز بوده و مغز شما را برای شروع غیر ارادی کار روز بعد و حل مسائل قادر می‌سازد. در حالیکه ما هنوز چیزهای زیادی برای فرا گرفتن درباره ضمیر ناخودآگاه داریم، وقتی زمان را برای حل مسائل در برنامه هر روز برنامه ریزی می‌کنید، روز بعد فکر می‌کنید که از قبل جواب را می‌دانید.

۳- استراحت‌های کوتاه داشته باشید

اگر شما با مقدار زیادی از فشارهای روحی مواجه هستید، یک استراحت کوتاه به ذهن و جسم شما یک زمان کوتاهی برای استراحت داده و شما می‌توانید با یک ذهن تازه به سر کار خود برگردید، بدون اینکه خیلی از مسیر خود خارج شده باشید. استراحتی کوتاه و استشمام هوایی تازه گاهی اوقات تمام چیزی است که برای یک بازیابی مجدد نیاز است. تنفس عمیق به مغز شما اکسیژنی که برای برداشتن موانع بر سر راه و ادامه پیشروی نیاز دارد را می‌رساند.

۴- انعطاف پذیری

وقتی دارید، روز خود را برنامه ریزی می‌کنید همیشه یک یا دو کار غیر ضروری را در برنامه‌تان بگنجانید. به این ترتیب، اگر یک اتفاق پیش بینی نشده رخ دهد، می‌توایند به راحتی روی آن متمرکز شده و آن برنامه‌های غیر ضرور را در جدول زمانی تاریخ‌های بعدی بگنجانید. تلاش برای گنجاندن تمام کارهای ضروری خود در یک روز برای شما هیچ جایی برای انتقال چیزی نگذاشته و به شدت استرس را افزایش می‌دهد. با یک برنامه ریزی هوشمندانه‌تر از دستپاچه شدن خود جلوگیری می‌کنید.

۵- بار را تقسیم کنید

تبادل اطلاعات با مدیر خود، رهبر تیم یا همکاران استرسی را که احساس می‌کنید را کاهش می‌دهد. به آن‌ها بگویید که در زندگی شغلی شما چه می‌گذرد یا بگویید که برای شما چه اتفاقی افتاده که اینقدر کلافه هستید. بیرون ریختن آنچه که در سینه دارید باعث کاهش نگرانی شما خواهد شد. برخی می‌توانند در باشگاه وزنه‌های سنگین‌تری بلند کنند، زیرا آن‌ها زمانی برای آماده سازی بدن خود برای این فعالیت‌ها، صرف کرده‌اند. شما هم می‌توانید بدن خود را برای تحمل بهتر استرس آماده کنید. ۳۰ دقیقه ورزش را در برنامه روزمره خود بگنجانید، آب زیادی بنوشید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به میزان کافی استراحت کنید. این فعالیت‌های پایه‌ای، بهره وری شما را به طور چشمگیری افزایش داده و تفکر انتقادی شما را به همان اندازه که موجب کاهش استرس می‌شود، زیاد می‌کند. آماده کردن بدن خود برای استرس همچنین این اجازه را به ما می‌دهد که به چیزهای بیشتری در زمان کمتری دست پیدا کنیم و احتمال استرس بیشتر را کاهش می‌دهد. شما فردی آرام‌تر خواهید بود و بهره وری بیشتری در محل کار و در زندگیتان خواهید داشت.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.