با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

چگونه خوشبین باشیم (بخش دوم)

در این مقاله به بخش دوم  «چگونه خوشبین باشیم» با موضوع «افزایش میزان خوش بینی» می‌پردازیم:

چگونه خوشبین باشیم (بخش دوم)

۱- ببینید که با دنیای اطرافتان چگونه ارتباط برقرار می‌کنید. خوشبینی از مغز شما نشات نمی‌گیرد بلکه از بیرون سرچشمه می‌گیرد، خوش بینی، بین شما و دنیایی که در آن زندگی می‌کنید رشد می‌کند. یاد بگیرید که آن جنبه‌هایی از محیط خود را بشناسید که با آن‌ها احساس شادی نمی‌کنید و وقت و انرژی خود را صرف تغییر آن‌ها کنید.
– برای تغییر دنیا برای بهتر شدن به شیوه‌ای منسجم‌تر تلاش کنید. این می‌تواند به شکل پیوستن به جنبش‌های عدالت اجتماعی یا سیاسی که برای شما اهمیت دارد باشد.
– بخاطر داشته باشید که ثروتی به نام تفاوت فرهنگ‌ها در دنیا وجود دارد که فرهنگ شما تنها یکی از آن‌هاست. فکر نکنید که فرهنگ شما تنها فرهنگ یا بهترین آن در دنیا می‌باشد. تفاوت‌ها را در دنیا بپذیرید و سعی کنید به دیگران به شیوه خودشان کمک کنید که باعث می‌شود زیبایی و مثبت بودن را در چیزها ببینید.
– درمقیاسی کوچک، حتی تغییر دادن موقعیت اسباب و اثاثیه می‌تواند روحیه، الگوهای غیر مفید رفتاری را تغییر دهد و باعث شود شما چیزهای جدید بسازید. مطالعات نشان می‌دهد که ترک یک عادت آسانتر از تغییر برنامه روزانه است زیرا باعث فعال شدن بخش جدید از مغز شما می‌گردد.
– یادگیری و پذیرش کار با دامنه وسیعی از احساسات کمک می‌کند که آنچه را که قبلا تجربه نکرده‌اید را بیازمایید. به جای تلاش برای مدیریت جزئی احساسات از طریق تکرار عادات هر روز، موقعیت‌های جدید را امتحان کنید و تلاش کنید چیزهای پیرامون خود را بهبود ببخشید.
– اهدافی را برای آینده خود درنظر بگیرید. با این کار، شما از خلق انتظارات غیر واقعی از خود و دیگران دوری می‌کنید.
۲- تلاش کنید زندگی خود را بدون مثبت بودن تجسم کنید. این تمرین از محققین برکلی سرچشمه می‌گیرد که پیشنهاد می‌دهند که هر هفته ۱۵ دقیقه برای این تمرین وقت بگذارید. به این فکر کنید که زندگی شما بدون اینکه چیزی را دوست داشته باشید و قدردان آن باشید چگونه خواهد بود که می‌تواند به شما کمک کند که خوش بینی را با به شمار آوردن تمایل طبیعی برای فرض کردن اینکه چیز‌های خوب در زندگی به شما داده شده است، رشد دهید. بخاطر داشته باشید که شما در اتفاقات خوبی که برایتان افتاده خوش شانس بوده اید و قدردان آن‌ها باشید.
– با تمرکز بر روی حادثه‌ای مثبت در زندگی آغاز کنید، مثل یک موفقیت، یک مسافرت یا هر چیزی که برای شما اهمیت دارد.
– آن اتفاق را به خاطر بیاورید و به شرایطی که منجر به وقوع آن اتفاق شد فکر کنید.
– به راه‌هایی که آن شرایط را می‌توانست متفاوت‌تر کند فکر کنید. برای مثال ممکن بود شما آن زبان جدید را یاد نمی‌گرفتید و آن مسافرت برای شما پیش نمی‌آمد، یا ممکن بود شما روزنامه آن روز را نمی‌خواندید و آگهی شغلی را که امروز دارید را در آن نمی دیدید.
– تمام این اتفاقات مثبت و تصمیمات را یادداشت کنید که ممکن بود به شکلی متفاوت اتفاق بیفتد و نگذارد به این شکل مثبت روی دهد.
– تصور کنید که زندگیتان چه شکلی بود اگر این اتفاقات نیفتاده بود. تصور کنید که زندگیتان بدون پیامدهای مثبت آن اتفاقات چه شکلی بود.
– دوباره به آن اتفاق فکر کنید. به پیامدهای مثبتی که به زندگی شما آورده فکر کنید. ممکن بود این اتفاق برای شما نیفتد پس قدردان آن باشید.
۳- خط کشی نقره ای را پیدا کنید. این میل طبیعی انسان است که روی اتفاقات ناخوشایند تمرکز کند تا روی اتفاقات مثبت. وقتی یک اتفاق منفی رخ می‌دهد جنبه‌های مثبت آن را درنظر بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که این توانایی یک جزء کلیدی از خوش بینی است و همچنین به کاهش استرس، افسردگی و بهبود روابط شما با دیگران کمک می‌کند. این را روزی ده دقیقه به مدت سه هفته تمرین کنید و خواهید دید که چقدر خوش بین تر می‌شوید.
– با فهرست کردن ۵ چیزی که فکر می‌کنید جنبه‌های مثبت زندگی شما هستند شروع کنید.
– سپس به زمانی فکر کنید که چیزها آنطوری که انتظار می‌روند پیش نمی رود یا باعث نگرانی شما می‌شود. مختصرا بنویسید که آن موقعیت چگونه بود.
– به دنبال ۳ چیز در آن موقعیت باشید که به شما بعنوان خطوط نقره ای کمک کند.
– برای مثال ممکن است که خودروی شما مشکل پیدا کرده و شما مجبور شدید با اتوبوس سر کار خود با تاخیر حاضر شوید. این یک موقعیت خوشایند نیست اما می‌توانید موارد زیر را بعنوان جنبه‌های مثبت درنظر بگیرید:
– شما با مردمی در اتوبوس ملاقات کردید که به طور معمول با آن‌ها برخوردی نداشتید.
– شما توانستید با اتوبوس بروید که ارزان‌تر از تاکسی است.
– خودروی شما قابل تعمیر است.
– حتی اگر خیلی جزئی تلاش کنید سه مورد حداقل پیدا کنید. این به شما کمک می‌کند تا در تفسیر وقایع و واکنش به اتفاقات ورزیده شوید.
۴- وقتتان را صرف کارهایی کنید که باعث لبخند یا خندیدن شما می‌گردد. به خودتان قول دهید که بخندید. دنیا پر از شوخی است، خود را در آن غرق کنید. سریال‌های کمدی نگاه کنید، یک کتاب لطایف بخرید. هر شخصی حس شوخ طبعی متفاوتی دارد اما چیزهایی را پیدا کنید که باعث خندیدن شما می‌شود. حداقل روزی یکبار لبخند بزنید. بخاطر داشته باشید خنده راه طبیعی از بین بردن استرس است.
۵- شیوه زندگی سالم را اتخاذ کنید. خوش بینی و مثبت اندیشی رابطه تنگاتنگی با ورزش و سلامت جسم دارد. در حقیقت، ثابت شده که ورزش با تولید اندورفین به هنگام فعالیت‌های بدنی باعث تقویت روحیه می‌شود.
– حداقل سه بار در هفته برخی فعالیت‌های بدنی انجام دهید. فعالیت بدنی لزوما به معنی به باشگاه رفتن نمی‌باشد. به پیاده روی بروید. به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. هر شکلی از فعالیت بدنی به هر میزانی که باشد باعث بهبود روحیه شما می‌گردد.
– تحقیقات نشان داده که بین مصرف دخانیات و الکل و بدبینی رابطه وجود دارد.
۶- اطراف خود را با دوستان و افراد خانواده که باعث بهبود روحیه شما می‌شوند پر کنید. برای مثال با کودکان خود بازی کنید یا با دوست خود به یک کنسرت بروید. گذراندن وقت با سایر افراد می‌تواند روشی مهم برای کاهش انزوا و تنهایی باشد که می‌تواند باعث بروز بدبینی شود.
-مطمئن شوید کسانیکه در زندگی شما هستند افرادی مثبت و حمایتگر می‌باشند. هر شخصی که در زندگی با او روبرو می‌شوید ممکن است توقعاتی مانند شما از زندگی نداشته باشد و این طبیعی است. اما اگر می‌بینید که دیدگاه و عقیده یک شخص روی شما اثر منفی دارد خود را از او دور کنید. انسان‌ها به شدت مستعد تاثیرپذیری از احساسات هستند بطوریکه احساسات و طرز فکر افراد اطراف ما روی ما تاثیر دارد. افراد منفی سطوح استرس شما را افزایش داده و باعث می‌شود که شما نسبت به توانایی خود برای مدیریت استرس به شیوه‌ای سالم شک کنید.
-درمورد روابط خود نیز بازنگری کنید. شما هرگز نمی‌دانید شخصی که خیلی با شما تفاوت دارد ممکن است چیز ارزشمندی با خود به زندگی شما بیاورد. مهم است که ترکیب صحیحی از افراد را بیابید که می‌توانند خوش بینی شما نسبت به آینده را افزایش دهند.
-تغییر روحیه به معنی تغییر شخصیت نیست. خوش بین بودن به معنی برونگرا بودن نیست. مجبور نیستید برای خوش بین بودن برونگرا نیز باشید. در حقیقت تلاش برای بودن شخصی که نیستید، می‌تواند احساسات بد و ناراحت کننده ای برای شما داشته باشد، و نه حس خوش بینی.
۷- در کارهایتان با سایرین مثبت باشید. خوش بینی مسری است. نشان دادن خوش بینی و مهربانی در روابط خود با دیگران نه تنها به نفع خود شماست بلکه یک اثر زنجیره‌ای روی سایرین نیز دارد. به همین دلیل است که گفته شده امور خیریه یا فعالیت‌های داوطلبانه فاکتور مهمی در بهبود روحیه است. خواه خریدن یک فنجان قهوه یا کمک به زلزله زدگان در کشورهای دیگر باشد، مثبت بودن در فعالیت‌ها، باعث افزایش خوش بینی می‌گردد.
– امور خیریه به عنوان یک پیشران طبیعی برای افزایش اعتماد بنفس به حساب می‌آید که باعث کاهش حس بدبینی و ناامیدی می‌گردد.
– کمک یا بخشش به دیگران باعث می‌شود که حس خوبی از بودن در این دنیا داشته باشید. این خصوصا زمانی درست است که حس کنید که سهمی از دنیا دارید.
– امور داوطلبانه باعث می‌شود که دوستان جدیدی بیابید با افرادی آشنا شوید که خوش بینی شما را افزایش دهند.
– لبخند زدن به غریبه‌ها یک رفتار فرهنگی است. برای مثال، فرهنگ آمریکایی این را یک رفتار دوستانه تلقی می‌کند اما فرهنگ روسی به آن مشکوک می‌گردد. در جامعه به افراد لبخند بزنید اما بدانید که ممکن است آن‌ها فرهنگ متفاوتی از شما را دارا باشند پس اگرکه پاسخی از طرف مقبل دریافت نکردید نرنجید.
۸- بدانید که خوش بینی یک چرخه است. هر چه بیشتر در کارها و اندیشه خود مثبت باشید پیگیری روند خوش بینی در زندگی روزانه شما راحتتر خواهد بود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.