با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

کاهش خستگی بعد از یک روز کاری سخت

خستگی بعد از کار

بعد از یک روز کاری سخت به خانه آمده‌اید و خستگی زیاد کلافه‌تان کرده است؟ دنبال روش‌هایی برای کاهش خستگی بعد از یک روز کاری سخت هستید؟ برای رفع این حالت در فواصل زمانی کوتاه انجام دادن کارهای کوچک، از خستگی شما می‌کاهند و انرژی لازم برای فعالیت‌های دیگر روزانه را برایتان به ارمغان می‌آورند.
روزانه به مدت ۵ دقیقه به ماساژ دادن صورت و گردن و دست‌ها و پاها و خلاصه در هر ناحیه بدن که احساس خستگی می‌کنید بپردازید. با این کار علاوه بر جلوگیری از گرفتگی عضلات، خستگیتان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین ماساژ با افزایش گردش خون احساس شادابی در شما ایجاد می‌کند. حتی ماساژ لاله گوش نیز برای رفع خستگی و انرژی دادن به بدن توصیه شده است. برای این کار کافیست با انگشت شست و اشاره لاله گوش خود را ماساژ دهید.
نفس عمیق بکشید. با این کار دم و بازدمتان فعال می‌شوند و خستگی را از بدنتان دور می‌کنند. تنفس عمیق یک راه بسیار سریع برای افزایش انرژی در بدنتان است. برای کشیدن نفس عمیق، نفس خود را با ۴ شماره به درون شش‌هایتان بفرستید و خارج کنید. مجددا این کار را انجام دهید، این بار بعد از کشیدن نفس عمیق آن را در سینه حبس کنید، تا ۶ بشمارید و سپس به آرامی نفس خود را خارج کنید.
شاید اگر بگوییم جویدن آدامس باعث رفع خستگی می‌شود تعجب کنید. اما این حقیقت دارد و طی تحقیقاتی در بریتانیا به این نتیجه رسیدند. جویدن آدامس ضربان قلب و پمپاژ خون را افزایش داده و خون بیشتری به مغز می‌رسد و در نتیجه هوشیاری نیز افزایش می‌یابد.
درگیر کردن ذهن نیز می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از خستگی باشد. برای مثال هنگامی که حس می‌کنید خسته‌اید، به یک موسیقی گوش دهید. فیلم مورد علاقه‌تان را نگاه کنید و یا پشت میز نشسته و کمی با کامپیوتر کار کنید. برای چند دقیقه ذهن خود را با روش‌هایی که فکر می‌کنید ذهنتان را درگیر می‌کند، درگیر کنید.
همانطور که می‌دانید شکلات سیاه حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان انرژی بدنتان را افزایش می‌دهد. بنابراین خوردن شکلات سیاه را فراموش نکنید.
اکثر افراد در هنگام خستگی ثابت و بدون حرکت باقی می‌مانند در صورتی که به گفته کارشناسان اگر در هنگام خستگی کمی فعالیت بدنی داشته باشید بدنتان را دوباره شارژ می‌کنید. به طور مثال می‌توانید در هنگام خستگی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.
مدییشن هم یکی دیگر از راه‌های بسیار موثر برای رفع کسالت و خستگی و انرژی دوباره است. برای انجام مدیتیشن ما یکی از ساده‌ترین روش‌های آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را روی صندلی قرار دهید. اکنون دست‌ها را به سمت دو طرف بدن باز کنید و روی زمین قرار دهید. بالشی زیر سرتان بگذارید و روی اعصاب خسته بدنتان تمکز کنید تا خستگی آن نواحی از بین برود.
کسی نمی‌تواند منکر فواید نوشیدن آب شود. یکی دیگر از فواید نوشیدن آب کافی در طول شبانه روز رفع خستگی بدن است. نوشیدن آب کم در طول روز کسالت و خستگی به همراه می‌آورد. بنابراین سعی کنید روزانه حداقل لیوان آب بنوشید. در طول روز نیز هر وقت حس خستگی کردید یک لیوان آب بنوشید. خوردن سبزیجات و میوه‌ نیز بسیار موثر است. برعکس سعی کنید چربی‌ و قند بیش از حد نخورید زیرا در این صورت حس خستگی در شما افزایش می‌یابد. یکی دیگر از نوشیدنی‌ها برای رفع خستگی به جز آب چای است که به دلیل کافئین موجود در آن خستگی را کاهش داده و انرژی بدنتان را افزایش می‌دهد.

[تعداد: 2    میانگین: 2/5]
تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.