با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۱۷ کار قبل از باردار شدن

اگر تصمیم دارید مادر شوید، پیش از آن بهتر است ۱۷ کار قبل از باردار شدن را انجام دهید تا یک دوره بارداری سالم و فرزندی سالم داشته باشید.

17 کار قبل از باردار شدن

۱- به پزشک مراجعه کنید و چک آپ کنید

نزد پزشک بروید و از او بخواهید تا چک آپ کاملی انجام دهد. این چک آپ، تاریخچه بیماری‌های خانوادگی و بیماری‌های خود شما سلامت کنونی و داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی می‌کند. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بسیار خطرناک است و باید قبل از بارداری عوض شوند زیرا ممکن است در بدن مادر رسوب کند و ضرر داشته باشد. هنگامی که نزد پزشک می‌روید در مورد رژیم، وزن، ورزش و عادت‌های بدتان مانند مصرف سیگار و مواد مخدر نیز با او صحبت کنید. باید برای شما مولتی ویتامین تجویز شود. اطمینان حاصل کنید که واکسن‌های خود رابه موقع زده‌اید. مصونیت خود در برابر بیماری‌های دوران کودکی همچون آبله مرغان و سرخچه را آزمایش کنید. به همه سوال‌هایی پزشکتان پاسخ درست بدهید. اگر از آخرین آزمایش و چک آپ شما حدود یکسال می‌گذرد، حتما دوباره تست پاپ اسمیر انجام دهید و آزمایش‌های لازم برای بررسی بیمارهای عفونی و مقاربتی را انجام دهید. بعضی از زوج‌ها مایلند به دلیل سابقه خانوادگی برای بیماری‌هایی همچون کم خونی داسی شکل، تای ساکز، تصلب کیستی بافت‌ها، آزمایش ژنتیک بدهند.

 

۲- به سابقه پزشکی خود توجه کنید

سعی کنید در رابطه با سابقه پزشکی خود و همسر خود اطلاعات کسب کنید و چک کنید سابقه بیماری‌های ژنتیکی همچون سندروم داون، کم خونی داسی شکل، تصلب کیستی بافت‌ها، تای ساکز یا ناهنجاری‌های خونی نداشته باشید. همچنین در بستگان و فامیلتان کسی دچار عقب ماندگی ذهنی یا بیماری‌های جسمی دیگری همچون بیماری‌های قلبی یا نقص لوله عصبی نباشند. دکتر شما باید همه سابقه پزشکی شما را بررسی کند و مطمئن شود که شما و همسرتان مشکل ژنتیکی ندارید.

 

۳- اسید فولیک مصرف کنید

خوردن اسید فولیک بسیار ضروری است. با مصرف حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در طول روز از یک ماه پیش از بارداری و سه ماه نخست بارداری، می‌توانید ۵۰ تا ۷۰ درصد از داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی همچون اسپینا بیفیدا جلوگیری کنید. مصرف اسید فولیک همچنین می‌تواند از دیگر ناهنجاری‌های تولد نیز جلوگیری کند. اسید فولیک و مولتی ویتامین‌های پیش از تولد را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. پیش از خرید مولتی ویتامین، دقت کنید آیا حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در خود دارد یا خیر. همچنین توجه داشته باشید مولتی ویتامین، بیشتر از ۷۷۰ میکروگرم ویتامین آ نداشته باشد، مگر اینکه بیشتر آن بتاکاروتن باشد. استفاده بیش از حد ویتامین آ می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های تولد شود. اگر از مکملی که استفاده می‌کنید مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

۴- مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید

مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کنید زیرا مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سیگار و مواد مخدر به سقط جنین زایمان زودرس و نوزادان کوچک و کم وزن منجر می‌شود. این را بدانید تاثیر برخی از داروها و مخدرها حتی از پس از ترک آنها نیز در بدن باقی می‌مانند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند، استفاده از تنباکو روی باروری مادر و کم شدن اسپرم‌های پدر تاثیر دارد. در حقیقت، حتی کشیدن گاه و بیگاه سیگار نیز می‌تواند روی باردار شدن تاثیر منفی بگذارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز تاثیر منفی در بارداری دارد. آنها می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های زایمان یا مشکلات دیگر برای رشد نوزاد شوند. شاید ترک عادت‌های بد مشکل باشد. با مشاور صحبت کنید. مشاور راهکارهایی پیش روی شما قرار می‌دهد تا راحت‌تر سیگار یا مواد مخدر را ترک کنید.

 

۵- یخچال خود را از مواد غذایی سالم پر کنید

پیش از بارداری هنوز نیاز نیست به جای دو نفر غذا بخورید، بنابراین باید تغذیه خود را درست کنید. باید سعی کنید از مواد مغذی و سالم تغذیه کنید تا بارداری سالم‌تری داشته باشید. سعی کنید هر روز حداقل ۲ لیوان آب میوه و ۲٫۵ لیوان آب سبزیجات مصرف کنید. خوراکی‌ها و غذاهایی که کلسیم زیاد دارند همچون شیر، ماست و آب پرتقال مملو از کلسیم مصرف کنید. از منابع غنی پروتئین مانند آجیل، حبوبات، انواع فراورده‌های سویا، مرغ و گوشت تغذیه کنید.

 

۶- مصرف کافئین را کاهش دهید

با اینکه هنوز اتفاق نظری در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری بین کارشناسان وجود ندارد، اما بیشتر آنها معتقدند، زنان باردار و افرادی که تصمیم به باردار شدن دارند، باید مصرف این کافئین را به حداقل برسانند. مطالعات نشان می‌دهند میان مصرف کافئین و کاهش باروری رابطه مستقیم وجود دارد. مصرف زیاد کافئین می‌تواند در مواردی به سقط جنین منجر شود. زنان باردار باید میزان مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز، یعنی یک فنجان کاهش دهند.

 

۷- وزن خود را کنترل کنید

اگر وزن ایده آلی داشته باشید بارداری آسان‌تری خواهید داشت. کم یا زیاد بودن نسبت قد به وزن (BMI) می‌تواند منجر به مشکلاتی برای باردار شدن بشود. داشتن BMI زیر ۲۰ یا بیش از ۲۴ وزن به قد می‌تواند روی باروری تاثیر منفی داشته باشد. اگر در وزن متناسب قرار ندارید، کم یا زیاد کردن وزن شاید به باردار شدن شما کمک کند. داشتن وزن متناسب، بارداری راحت تری نیز برای مادر به ارمغان می‌آورد. برای رسیدن به وزن مناسب با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

۸- حواستان به مصرف ماهی باشد

اگر از طرفداران ماهی هستید باید حواستان به مصرف آن باشد. با اینکه ماهی منبع اسیدهای چرب اومگا ۳ (که برای رشد مغز و بینایی کودک شما بسیار مهم است) و همچنین پروتئین، ویتامین D و دیگر مواد مغذی است، اما با این حال حاوی جیوه نیز هست که می‌تواند خطرناک باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، زنان باردار باید به طور متوسط ماهی مصرف کنند و باید از خوردن ماهی‌هایی که جیوه زیاد پرهیز کنند. سازمان دارویی و غذایی جهانی توصیه می‌کند، زنانی که قصد باردار شدن دارند از خوردن گوشت ماهی‌هایی همچون کوسه، اره ماهی و شاه ماهی خالدار خودداری کنند و بیشتر از ۱۷۰ گرم تن ماهی در طول هفته مصرف نکنند. از مصرف ماهی‌های رودخانه ای که خودتان صید کرده اید نیز خودداری کنید مگر اینکه مطمئن باشید آلوده نیستند. سازمان دارویی و غذایی جهانی توصیه می‌کند، زنان باردار در طول هفته حدود ۳۴۰ گرم ماهی مصرف کنند.

 

۹- برنامه ورزشی برای خود بریزید و آن را دنبال کنید

همین حالا یک برنامه ورزشی برای تناسب اندام خود تعیین کنید و بر اساس آن پیش بروید. به این ترتیب می‌توانید بارداری سالم‌تری داشته باشید. ورزش کردن تاحدی که کمی هم عرق کنید، می‌تواند در از بین بردن استرس‌های پیش از بارداری مفید باشد. تمرینات ورزشی سالم شامل ۳۰ دقیقه ورزش ملایم همچون پیاده روی، دوچرخه سواری یا ورزش‌های کاهش وزن در بیشتر روزهای هفته است. برای افزایش انعطاف بدن، ورزش‌های کششی یا یوگا انجام دهید. بعد از باردار شدن نیز تمرینات ورزشی خود را ادامه دهید. اگر تاکنون ورزش در برنامه روزانه شما وجود نداشته است، آن را اضافه کنید و از برنامه‌های ساده‌ای همچون پیاده روی بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز شروع کنید. می‌توانید از تمرینات ساده‌ای همچون استفاده از پله‌ها به جای آسانسور یا پارک کردن ماشین در فاصله‌ای دورتر از محل کار و پیاده رفتن یک قسمت از مسیر استفاده کنید.

 

۱۰- به دندانپزشک مراجعه کنید

هنگامی که می‌خواهید خود را برای باردای آماده کنید حتما باید به سلامت دهان و دندان خود نیز رسیدگی کنید. تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌تواند منجر به بیماریهای لثه شود. در دوران بارداری میزان استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد و همین باعث می‌شود لثه در مقابله با باکتری‌ها رفتاری متفاوت نشان دهد و منجر به تورم لثه‌ها شود. این تورم باعث می‌شود هر باری که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید یا نخ دندان می‌کشید، لثه‌ها خونریزی کنند. خانم‌هایی که پیش از باردار شدن همه مشکلات لثه و دندان‌های خود را برطرف می‌کنند، در دوران بارداری مشکلات کمتری خواهند دشت. حتما پیش از باردار شدن به دندانپزشکی بروید و دندان‌های خراب خود را درست کنید.

 

۱۱- به مسائل مالی توجه کنید

به دنیا آوردن و پرورش کودک هزینه‌های زیادی دارد. پیش از باردار شدن باید همه هزینه‌های مرتبط با بارداری، زایمان و رشد و مدرسه رفتن کودک خود را برآورد کنید. می‌توانید برای کم کردن بخشی از هزینه‌ها از بهترین بیمه‌ای که امکانات بیشتری دارد، استفاده کنید. اگر پزشک یا مامای خاصی مد نظر شماست، هزینه‌های ویزیت و … را برآورد کنید. اگر می‌توانید از هزینه‌های کنونی خود کم و پس انداز کنید تا بعد از تولد کودک، با مشکل مواجه نشوید.

 

۱۲- به سلامت روانی خود توجه کنید

موسسه پزشکی آلیس دومار می‌گوید، زنانی که از افسردگی رنج می‌برند، دو برابر بیشتر از زنان سالم در معرض مشکلات ناباروری قرار دارند. افرادی که افسرده هستند نمی‌توانند به خوبی از خود مراقبت کنند، در نتیجه نمی‌توانند از فرزندانشان نیز مراقبت کنند. کارشناسان معتقدند باردارشدن در دوران افسردگی بسیار دشوار است. دومار پیشنهاد می‌کند زنانی که در خانواده آنها سابقه افسردگی وجود دارد، پیش از بارداری حتما سلامت روان خود را کنترل کنند. اگر نشانه‌هایی از افسردگی همچون علاقه نداشتن به مسایلی که قبلا از آنها لذت می‌بردید، تغییر در میل و اشتیاق‌های خود، تغییر در عادت‌های خواب، نداشتن انرژی یا داشتن احساس ناامیدی و بی ارزش بودن را در خود مشاهده کردید، حتما به روان درمان یا روانشناس مراجعه کنید. دو درمان بسیار موثر افسردگی، مشاوره و دارودرمانی است و بیشتر بیمارها، با تلفیق هر دو درمان با هم مداوا می‌شوند. اگر مصرف دارو برای شما الزامی بود، روانپزشک داروهایی برای شما تجویز خواهد کرد که پیش از بارداری و دوران بارداری برای شما ضرر نداشته باشد. البته می‌توانید از روش‌های مدیریت استرس همچون مراقبه و یوگا نیز استفاده کنید.

 

۱۳- از عفونت اجتناب کنید

بسیار مهم است که پیش از باردار شدن هیچ گونه عفونتی در بدن شما وجود نداشته باشد. نباید از غذاهایی همچون پنیرهای نرم پاستوریزه نشده یا دیگر لبنیات روزانه و گوشت، ماهی یا مرغ خام و نیم پز استفاده کنید. این غذاها حامل باکتری‌های مضر و خطرناکی هستند که می‌توانند منجر به بیماری‌های تغذیه‌ای و در نتیجه سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن نوزاد شوند. همچنین باید از آب میوه‌های پاستوریزه و هموژنیزه نشده نیز استفاده نکنید زیرا حاوی باکتری‌هایی همچون ای کولی یا سالمونلا هستند. پیش از غذا درست کردن دستان خود را تمیز بشویید. مطمئن شوید یخچال شما روی درجه ۳۵ تا ۴۰ درجه فارنهایت تنظیم شده است و درجه فریزر منفی ۱۸ درجه سانتی گراد است. این درجه‌ها به سالم ماندن مواد غذایی کمک می‌کنند. هنگام گلکاری یا کشاورزی در باغچه، حتما از دستکش استفاده کنید تا باکتری‌های عفونی از خاک نگیرید. مراقب باشید تا سرما نخورید. می‌توانید در ابتدای هر فصلی واکسن آنفولانزا را تزریق کنید. مبتلا شدن به آنفولانزا در طول بارداری می‌تواند باعث بروز مشکلات پیچیده‌ای همچون ذات الریه یا زایمان زودرس بشود.

 

۱۴-خطرهای محیطی را کاهش دهید

شاید نتوانید خود را از همه خطرهای محیطی در امان بدارید اما می‌توانید تا حد امکان این خطرها را به حداقل کاهش دهید. بعضی از کارها برای شما و کودک متولد نشده‌تان مضر و خطرناک است. به طور مثال، اگر هر روز در معرض مواد شیمیایی یا تشعشات مضر قرار دارید باید پیش از باردار شدن تغییراتی در این اوضاع به وجود بیاورید. همچنین، برخی از محصولات پاک کننده همچون آفت کش‌ها، محلول‌ها یا سرب‌های موجود در آب نوشیدنی برای رشد و پرورش نوزاد در بدن مضر هستند. با پزشک خود مشورت کنید و تا حد امکان مسایل خطرناک موجود در زندگی روزمره خود را حذف یا کاهش دهید.

 

۱۵- خوب به تصمیم خود فکر کنید

بچه دار شدن یکی از تعهدات زندگی است. پیش از تصمیم گیری برای بچه دار شدن، فکر کنید آیا برای پذیرفتن این مسئولیت آمادگی کافی دارید. برای اطمینان از این آمادگی به سوال‌های زیر فکر کنید:
– آیا می‌دانید که چگونه باید مسئولیت‌های بچه داری خود را به خوبی انجام دهید و بین کار و خانواده خود تعادل برقرار کنید؟
– آیا آمادگی لازم برای نگهداری از فرزندی که مشکل خاصی دارد را دارید؟
– آیا شما و همسرتان هر دو به بچه دار شدن تمایل دارید؟

 

۱۶- زمان تخمک گذاری خود را پیدا کنید

برخی از خانم‌ها وبرای باردار شدن خیلی راحت روش‌های جلوگیری را کنار می‌گذارند و همه چیز را به قضا و قدر می‌سپارند. اما تعدادی دیگر، با علامت زدن دوران قاعدگی خود و دنبال کردن علائم برای کشف زمان باروری خود، محاسبات دقیقی را دنبال می‌کنند.
برای تعیین زمان تخمک گذاری خود، دمای بدن خود و تغییرات مخاط دهانه رحم خود را بررسی و یادداشت کنید. این نشانه‌ها را برای چند ماه پشت سر هم دنبال کنید تا بتوانید در هر دوره زمان دقیق تخمک گذاری خود را پیدا کنید. البته از دستگاه‌های محاسبه تخمک گذاری نیز می‌توانید استفاده کنید. این کیت‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

 

۱۷- کنار گذاشتن روش‌های پیشگیری

وقت آن است که با روش‌های پیشگیری از بارداری خداحافظی کنید. افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند باید پیش از بارداری مواردی را در نظر داشته باشند. پیش از کنار گذاشتن این قرص‌ها، باید دوره خود را تمام کنید تا قاعدگی شما دچار بی نظمی و اشکال نشود. شاید چند ماه طول بکشد تا دوره قاعدگی شما دوباره به حالت نرمال بازگردد اما بیشتر خانم‌ها همان ماه اولی که قرص‌ها را کنار می‌گذارند، بارور می‌شوند. برخی از کارشناسان معتقد هستند، بهتر است پس از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری از روش‌های طبیعی همچون کاندوم استفاده کنید تا دوباره قاعدگی شما به حالت نرمال برگردد. منتظر ماندن برای داشتن قاعدگی نرمال به شما کمک می‌کند تا زمان دقیقی داشته باشید و بتوانید به راحتی برای انجام آزمایش‌های مورد نظر خود در سه ماهه نخست بارداری برنامه ریزی کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.