با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۲۰ اشتباه رایج در کاهش وزن – بخش اول

اشتباهات رایج در کاهش وزن

افراد بسیاری هستند که دائم در حال تلاش برای کاهش وزن خود هستند اما به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست. این افراد حتما در روند کاهش وزن خود دچار اشتباهاتی می‌شوند که مانع از رسیدن آن‌ها به وزن مطلوب می‌شود. این افراد خودشان از اشتباهات خود بی‌خبرند و به همین دلیل مدام به خود می‌گویند من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که کم غذا می‌خورم، پس چرا وزنم کم نمی‌شود؟ اینها سؤالاتی هستند که تقریبا تمام افرادی که برای کاهش وزن خود تلاش می‌کنند از خود می‌پرسند. ۲۰ اشتباه رایج در کاهش وزن را برایتان آماده کرده‌ایم که در ۲ بخش تقدیم حضورتان می‌کنیم. و اما در این بخش، ۱۰ اشتباه اول:

 

۱- خوردن کورن فلکس در وعده صبحانه

کورن فلکس غذایی است که از غلات تهیه شده است و در وعده صبحانه با شیر مصرف می‌شود. در برخی از رژیم‌های غذایی به خوردن کورن فلکس توصیه شده است. اما خوردن آن در عده صبحانه نه تنها به کاهش وزن شما کمک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود قبل از اینکه وقت نهار شود، احساس گرسنگی کنید و در نتیجه غذای بیشتری در روز بخورید. افرادی که در وعده صبحانه خود تخم‌مرغ می‌خورند، پروتئین موجود در تخم‌مرغ تا ساعت‌ها آن‌ها را سیر نگه می‌دارد.

 

۲- خوردن نان و برنج سفید

خوردن نان و برنج سفید یکی دیگر از اشتباهاتی‌ست که به خصوص ما ایرانی‌ها به آن عادت کرده‌ایم. سال‌ها پیش ادعا شد، افرادی که کربوهیدرات تصفیه شده مانند نان سفید و یا برنج سفید مصرف می‌کنند، وزنشان مخصوصا در قسمت میانی بدنشان افزایش می‌یابد. برای بررسی این ادعا دانشمندان به ۲ گروه از مردم رژیم غذایی با کالری یکسان دادند و بعد از مدتی متوجه شدند، گروهی که در رژیم غذایی خود نان و برنج بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به گروه دیگر در هر سال ۱۰ میلی‌متر به دور شکمشان اضافه می‌‌شود.

 

۳ – مصرف بیش از حد آبمیوه

آیا می‌دانستید نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه از غذاهای جامد بیشتر روی وزن انسان تأثیر می‌گذارد؟ جالب است که بدانید در صورت حذف تنها ۱ نوشیدنی در طول روز بعد از گذشت ۶ ماه نیم کیلوگرم از وزن بدنتان بدون هیچ تلاشی کم می‌شود. بنابراین هر چقدر این نوشیدنی‌های شیرین بیشتر کاهش یابند، نتیجه بهتری می‌گیرید.

 

۴ – خوردن شیر با چای

خوردن شیر با چای کار اشتباهی است. دانشمندان هندی معتقدند؛ چای دارای ترکیباتی مانند theaflavins و thearubigins است که این ترکیبات جذب چربی در شکم را کاهش داده و کلسترول خون را کم می‌کند. اما خوردن آن با شیر باعث می‌شود، پروتئین‌های شیر این اثر را خنثی کنند. پس اگر نگران وزن خود هستید، هرگز شیر خودتان را با چای ترکیب نکنید.

 

۵ – اهمیت ندادن به برچسب‌های غذایی

هر ماده غذایی که خریداری می‌کنید برچسب آن را بخوانید. مطالعات نشان داده‌اند؛ افرادی که عادت دارند برچسب مواد غذایی را بخوانند و ورزش هم می‌کنند نسبت به دیگران وزن بیشتری از دست می‌دهند. حتی افرادی که ورزش هم نمی‌کنند خواندن برچسب مواد غذایی باعث کاهش وزن آن‌ها می‌شود. دانشمندان علت آن را اینگونه بیان می‌کنند: خواندن برچسب مواد غذایی درک بیشتری از کالری‌های موجود در آن ماده غذایی به افراد می‌دهد و باعث می‌شود هنگام غذا خوردن نا خود آگاه غذای خود را کم کنند.

 

۶ – حذف ادویه از غذا

تحقیقات ثابت کرده‌اند اگر به غذای خود فلفل تند اضافه کنید، کالری در بدنتان با سرعت بیشتری می‌سوزد. فلفل یک فایده خوب دیگر هم دارد و آن این است که فلفل باعث کاهش اشتهای انسان در خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین می‌شود.

 

۷ – نخوردن ماست

بر اساس گزارشی از نشریه بین المللی چاقی، افرادی که در روز ۳ مرتبه ماست می‌خورند در مقایسه با افرادی که ماست نمی‌خورند، ۲۲ درصد بیشتر وزنشان کاهش پیدا می‌کند. به علاوه زمان بیشتری کاهش وزنشان دوام می‌آورد. گویا چربی و پروتئینی که در ماست وجود دارد، نقش زیادی در سوزاندن چربی دارند، زیرا کسانی که به ماست علاقه دارند ۸۱ درصد چربی بیشتری را در ناحیه شکم خود آب می‌کنند.

 

۸ – معاشرت با دوستان چاق

معاشرت و نشست و برخاست با افراد چاق خود به خود روی افزایش وزن شما نیز تأثیر می‌گذارد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند هر فرد با داشتن ۴ دوست چاق، ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر در آینده وزنش افزایش پیدا خواهد کرد. همه انسان‌ها علاقه زیادی به تقلید از رفتارهای یکدیگر دارند و تقلید از نحوه و مقدار غذا خوردن هم یکی از این رفتارهاست.

 

۹ – خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی

برای شما هم حتما تا حالا پیش آمده است که در حال ورق زدن مجله و یا کتاب آشپزی هستید و یا در سایت‌های اینترنتی طرز تهیه غذاهایی را می‌بینید، ناگهان چشمتان به یک غذای پرکالری و چرب می‌افتد و آن غذا یا شیرینی یا کیک و یا هر چیز دیگری را هوس می‌کنید. روانشناسان دانشگاه ساوث کالیفرنیا کشف کرده‌اند که خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی و دیدن تصویر غذاهای هوس‌انگیز، قسمت کنترل اشتها در مغز شما را تحریک کرده و باعث افزایش علاقه ما به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه می‌شود. فقط عکس نیست. خواندن روش‌های تهیه غذا نیز مغز شما را به شدت تحریک می‌کند.

 

۱۰ – نجویدن غذا به اندازه کافی

هر چقدر غذا را زمان بیشتری در دهان خود نگه دارید، به همان نسبت زبان شما سیگنال‌های بیشتری را به مغزتان می‌فرستد و این سیگنال‌ها مغزتان را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کنند. هر چقدر غذا را بیشتر بجوید، سریع‌تر احساس سیری بیشتری کرده و میزان ورود غذا به بدن را محدود می‌کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.