با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۳ روش کنترل استرس

همه ما زمان‌هایی را داشته‌ایم که در آخرین دقیقه تلاش کرده‌ایم که یک کار را تحویل دهیم یا مقاله کلاسی خود را تکمیل کنیم. هرچه که به پایان زمان معین نزدیک می‌شویم، قلب ما تندتر می‌زند، کف دستمان شروع به عرق کردن می‌کند، احساس ناراحتی، ترس و نگرانی می‌کنیم. موقعیت‌های استرسی، نگرانی و تشویش به دنبال دارد. احساس نگرانی زیاد نیازمند درمان است اما احساس استرس گاه و بیگاه کاملا نرمال است. داشتن استرس و نگرانی اصولا ناراحت کننده است اما همچنین برای پیدا کردن انگیزه، تغییر و پیشرفت، لازم است.
در اینجا ۳ روش کنترل استرس و کنترل درآوردن قدرت نگرانی برای افزایش بهره وری و حرکت‌های رو به جلو در زندگی را معرفی می‌کنیم.

 

۱- چندین هدف کوچک برای دستیابی در نظر بگیرید

هنگامیکه استرس دارید و نگران هستید، مغز شما برای رسیدن به اهدافتان آماده می‌شود. طبق تحقیقات موسسه ملی سلامت روانی، وقتی ما با تهدید روبرو می‌شویم، بخش آمیگدال، یک سازه کوچک و بادامی شکل در اعماق مغز، استرس و نگرانی را رها می‌کند. زمانیکه عکس العمل فرار یا مقابله توسط آمیگدال فعال شود، مواد شیمیایی گوناگونی توسط مغز به درون بدن آزاد می‌شود. نورپینفرین و کورتیزول ادراک و واکنش شما را تقویت می‌کند، در حالیکه اندورفین، سروتونین و دوپامین شما را آرام و ریلکس می‌کند.
دوپامین خصوصا نشان داده که اثر مضاعفی بر تحریک انگیزه دارد. بمحض اینکه شما به هدفتان برسید، بدن شما مقدار سخاوتمندانه‌ای از دوپامین آزاد می‌کند که به شما حس خوبی دست می‌دهد. برای ادامه تجربه احساس رضایت، یک زنجیره از دوپامین ایجاد کنید که بهنگام استرس و نگرانی آزاد می‌شود. اولا، تعدادی هدف کوچک برای رسیدن پیش از شروع به کار را تعیین کنید. همینکه اولین هدف در لیست خود را تکمیل کنید، احساس خوبی به شما دست می‌دهد و مهم‌تر از آن برای کار بر روی هدف بعدی تشویق می‌شوید.

چندین هدف کوچک برای دستیابی در نظر بگیرید

 

۲- رابطه خود را با استرس تغییر دهید

ما وقتی درباره استرس در اخبار می‌شنویم، اغلب درباره کاهش یا مواجهه با استرس بحث می‌شود. بجای اینکه به ما بهره گیری مفید از استرس و نگرانی را برای بهبود زندگی مان آموزش دهند، رسانه‌ها به ما یاد داده‌اند که به استرس به چشم یک بیماری وحشتناکی که باید از بین برود نگاه کنیم. گرچه در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ییل انجام شده، درک استرس به عنوان نیرویی مثبت در زندگی واقعا منجر به عملکرد بهتر در محیط کار یا مدرسه خواهد شد. این مطالعه توسط یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری در ایالت نیو انگلند انجام شده که اخراج‌هایی در آن اتفاق افتاده است. بنابراین، کارکنان در یک موقعیت تقریبا همیشگی از نگرانی و وحشت نسبت به کار خود قرار داشتند. برای آزمون این فرضیه که ادراکات درباره استرس می‌تواند رفتار را تغییر دهد، محققین ابتدا کارکنان را بطور تصادفی در سه گروه قرار دادند.
گروه اول ویدئوهایی را تماشا می‌کرد که نشان می‌داد چگونه استرس می‌تواند باعث تقویت عملکرد شود. یکی از ویدئوها ستاره بسکتبال لبرون جیمز را نشان می‌داد که در حال پرتاب توپ بود با این شعار که ” استرس بهترین‌ها را از افراد بیرون می‌کشد”. گروه دوم ویدیوهایی را تماشا می‌کردند که پیشنهاد می‌کرد که استرس می‌تواند فلج کننده باشد. ویدئوی دیگری از لبرون جیمز نمایش داده شد که در حال انجام پرتابی با این شعار بود “استرس می‌تواند باعث فروریختن افراد گردد”. آخرین گروه بعنوان گروه ناظر بوده و هیچ ویدیوئی تماشا نکردند. محققین دریافتند که کارکنان گروه یک در مقایسه با سایر گروه‌ها بطور معناداری نشانه‌های فیزیکی کمتری در ارتباط با استرس از خود نشان دادند مثل سردرد، کمر درد، گرفتگی ماهیچه و بیخوابی. آنها همچنین به طور معناداری در ارزیابی‌های بعدی بهره وری پیشرفت داشتند. با اتخاذ یک محیط ذهنی مثبت درباره استرس شما شانس تجربه اختلالات منفی فیزیکی و روحی را کاهش داده و بهره وری خود را افزایش می‌دهید. دفعه دیگری که به هم ریختید، و آرزو کردید که استرس از شما دور شود، سعی کنید که رابطه خود را با استرس تغییر دهید.

رابطه خود را با استرس تغییر دهید

 

۳- مشکلاتی که نیاز به راه حل‌های خلاقانه دارند را برای آخر سر بگذارید

در موقعیت‌های اینچنین، تاد کاشدان استاد روانشناسی دانشگاه جرج میسون، پیشنهاد استفاده از استرس و نگرانی را برای به راه افتادن چرخ‌ها می‌دهد. او در کتابش با عنوان بالاترین قسمت نیمه تاریک شما: چرا تمام خود باشید و نه فقط خود خوبتان – موفقیت و اجرا بدست بیاورید، می‌نویسد که ” شما احتمالا با ایده لحظات شگفت زدگی آشنا هستید که باعث شکفتن یک درک می‌شود که به طور ناگهانی یک مشکل را حل می‌کند یا باعث می‌شود یک ایده‌ای به ذهن برسد که اصلا انتظارش را نداشتید. چیزهای خلاقانه‌ای در توجهات غیر مرتبط و غیر متمرکز وجود دارد. وی پیشنهاد می‌دهد که بهترین ایده‌های شما زمانی پدیدار می‌شود که شما در حال انجام کارهایی هستید که به تمرکز زیادی نیاز ندارد. او سپس می‌افزاید “در موقعیتهایی که خطر، یک احتمال است اما اتفاقات مبهم، پیچیده و نامطمئن می‌باشند، نگرانی بر مثبت اندیشی غلبه می‌کند. در چنین مواردی، افراد نگران به سرعت راه حل‌ها را کشف می‌کنند. از همه مهم‌تر، نگرانی به شما کمک می‌کند که مسائلتان را به سرعت حل کنید. حال، شما چگونه مشاوره‌های کاشدان را در زندگی خود بکار می‌برید؟
وقتی که شما نمی‌دانید از کجای لیست کارهایتان باید شروع کنید، اولویت بندی کارهایتان را امتحان کنید. بر این اساس که هر کار چه میزان خلاقیت نیاز دارد، با فعالیت‌های پیش پا افتاده‌تر شروع کنید. این می‌تواند هر چیزی اعم از تکمیل وظایف اداری تا پر کردن کاغذهای کاری باشد. سپس به سمت کارهایی که دقت و ذکاوت بیشتری نیاز دارد حرکت کنید، مانند مرتب نمودن میز خود یا فرستادن ایمیل‌های مهم.
در آخر، زمانیکه نگرانی‌های شما در اوج خود قرار دارد، پروژه‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین میزان خلاقیت و تمرکز را نیاز دارد مانند ایجاد راه حل‌های خلاقانه برای مشکلات محل کار یا توسعه ایده‌هایی برای پروژه‌های جدید برای اینکه روی آن‌ها کار شود. ممکن است به هنگام کار بر روی کارهای پیش پا افتاده، ایده‌های فوق العاده‌ای به ذهن شما برسد! با سازماندهی برنامه‌های کاری خود، بر اساس اثرات جانبی مثبت نگرانی و استرس، شما خود را برای موفقیت آماده خواهید کرد.

مشکلاتی که نیاز به راه حل‌های خلاقانه دارند را برای آخر سر بگذارید

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.