با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۴ روش مواجهه با فشارهای روحی

مواجهه با فشارهای روحی چیزی است که همه ما روزانه با آن روبرو هستیم. برای مثال، فشار روحی انجام دادن به موقع یک کار، گیر افتادن در ترافیک یا به موقع تحویل دادن ارائه یک کار پژوهشی دانشگاهی و یا پروژه‎ای برای کار. فشار روحی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تقاضاهایی را بر جسم و روان و احساس ما تحمیل می‌کند که موجب می‌شود کمتر از حدی که باید، احساس خوب بودن داشته باشیم. همه ما باید یاد بگیریم که تحت فشار روحی چگونه عمل کنیم که نه تنها موفق باشیم بلکه موثر نیز باشیم. جدا از همه اینها، فشار روحی یک اتفاق طبیعی است که اگر ما یاد نگیریم که خود را چگونه مدیریت کنیم، از کسانیکه این کار را به خوبی بلد هستند عقب خواهیم افتاد.
عقیده مرسوم مواجهه با فشار روحی، بالا بردن عملکرد خود به سطح بالاتر و “بهتر عمل کردن” می‌باشد که هنوز به درستی کار نمی‌کند. ما شروع می‌کنیم به زیادی فکر کردن درباره کارهای در دست و آنچه که دیگران فکر می‌کنند، بنابراین ما حتی فشار بیشتری روی خود برای کار کردن وارد می‌آوریم. در حقیقت، حتی ممکن است استرس بیشتری بعنوان صاحبان مشاغل داشته باشیم زیرا که بقای شخصی و حرفه‎ای ما به این بستگی دارد که چقدر خوب و درست با عدم قطعیت کنار بیاییم. در اینجا ۴ روش مواجهه با فشارهای روحی، برای اینکه مطمئن شوید که در مسیر درست قرار گرفته‌اید به شما معرفی می‌شود:

4 روش مواجهه با فشارهای روحی

۱- روی مسائل اساسی و بنیادی متمرکز شوید

شما واقعا در یک لحظه بهتر نخواهید شد. تلاش کنید با گسترش ادراک و آگاهی‌های تازه به کارآمدی خواندن یک کتاب با سرعت هرچه تمام‌تر و به خاطر سپردن آن تمرین تمرکز کنید. بجای تمرکز بر فشار روحی، به آنچه که می‌دانید، روی محتوا و روی مهارت‌ها و دانشی که شما را در خط مقدم این جبهه قرار داده متمرکز شوید (البته نه همه آن‌ها با هم در یک زمان).

 

۲- ارزش فشار روحی را بازتعریف کنید

بجای اینکه به فشار روحی به چشم یک تهدید برای کارتان نگاه کنید، به آن به عنوان یک فرصت برای به چالش کشیدن خودتان بنگرید. با آن خوش بگذرانید! در کتاب «عملکرد تحت فشار» نویسندگان بیان می‌دارند که “وقتی شما به موقعیت فشار روحی به عنوان یک چالش نگاه کنید، شما تشویق می‌شوید برای اینکه انرژی و توجه بیشتری برای بهترین عملکردتان بگذارید.” جدا از همه، اگر که شما امروز کار مقررتان را انجام ندهید، آیا دنیا واقعا فردا به پایان می‌رسد؟ نه احتمالا، شما فقط دوستان کمتری خواهید داشت ( فقط برای شوخی)

 

۳- باز تایید خودتان

با ایستادن مقابل آینه و گفتن این جمله به خودتان که چقدر بهتر از همیشه عمل می‌کنید، یک راه علمی اثبات شده برای تقویت اعتماد بنفس و کارایی شخصی می‌باشد. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استنفورد صورت گرفته، از برخی از دانشجویان ترم هفتم خواسته شد که روی جنبه‌های مثبت زندگی مثل خانواده، دوستان و تفریحاتشان در زمان وجود استرس‌، مثلا در زمان تعطیلات یا دقیقا قبل از امتحان یا در ابتدای سال تحصیلی تمرکز کنند. نتایج؟ یک بهبود ۳۰ درصدی در نمرات آزمون‌ها. چه کسی می‌گوید که غرور به هیچ دردی نمی خورد؟

 

۴- کار خود را موقتا تغییر دهید

فشار روحی که از طرف خودتان تحمیل می‌شود، اغلب به دلیل اعتقاد محدود کننده‌ی “همین است که هست” می‌باشد. این تنها تصور من از موفقیت است، ” همین نیست”. هیچ چیزی در زندگی قطعی نیست، مرگ، مالیات و ترافیک بد شهری. وقتی به یک اتفاق به چشم وسیله‌ای برای پایان به جای خود پایان نگاه کنید، خواهید دید این همان جایی است که می‌توان در آنجا یاد گرفت، رشد کرد و بهتر شد. همچنین جاده‌ای رو به جلو خواهید دید که پر از موقعیت‌هاست، بجای اینکه پر از بن بست باشد. مواجهه با فشار روحی، در نهایت به دورنمای شخصی شما و اهمیتی که شما برای یک کاری با توجه به شناخت از خودتان و ارزش‌های خودتان، درنظر می‌گیرید بستگی دارد. فشار زیادی به خود تحمیل نکنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.