با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۵ اشتباه معمول که دشمن سلامتی‌اند

ضرب‌المثلی معروف می‌گوید انسان جایزالخطاست. اما برخی اشتباهات هرچند کوچک هم باشند، سلامتی را به خطر می‌اندازند و تاوان سنگینی دارند. پس بهتر است از بروز چنین اشتباهاتی جلوگیری کنیم. اشتباهاتی که با سلامتی کلی بدنمان ارتباط مستقیم دارند. در اینجا ۵ اشتباه معمول که دشمن سلامتی‌اند را نام برده و توضیح مختصری درباره آن‌ها خواهیم داد:
۱- اولین اشتباهی که قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که برخی از افراد بدون اجازه و مشورت با پزشک داروهای مصرفی خود را کنار می‌گذارند و در واقع خودسرانه آن‌ها را قطع می‌کنند. این اتفاق اغلب هنگامی رخ می‌دهد که فرد بیمار به خیال خودش دیگر حالش بهبود یافته و نیازی به ادامه مصرف دارو در خود نمی‌بیند. این کار بسیار خطرناک بوده و باید حتما تحت نظر پزشک باشد. برای مثال کسی که داروی فشار مصرف می‌کند، با مشاهده علائم بهبودی مصرف آن را قطع می‌کند اما با این کار فشار خونش در آینده افزایش می‌یابد و او را در معرض خطر سکته‌های مغزی قرار می‌دهد.

قطع مصرف دارو

 

۲- برخی از افراد از مراجعه به پزشک و در میان گذاشتن مشکلات خود با او خجالت کشیده و احساس شرم می‌کنند. این دسته افراد ترجیح می‌دهند از بیماریشان رنج ببرند اما پزشک خود را در جریان نمی‌گذارند. اغلب این مسئله در زمینه‌های عصبی و جنسی رخ می‌دهد. در هر موردی که باشد این کار اشتباه است و باید بدانید که پزشک شما را درک می‌کند و به بهبود شرایطتان کمک خواهد کرد. برای افرادی که بیش از اندازه خجالتی هستند توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه به پزشک مشکلات خود را بر روی کاغذی یادداشت کنند و هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنند کاغذ را به وی بدهند و او را در جریان کامل بیماری و یا مشکل خود قرار دهند.

مراجعه به پزشک

 

 

۳- حتما تا حالا اسم مواد شوینده آنتی باکتریال به گوشتان خورده و شاید هم در حال حاضر از این مواد برای شستشوی دست‌ها و ظروف و برای نظافت منزل استفاده می‌کنید. دست نگه دارید! زیرا استفاده از مواد آنتی باکتریال قوی ممکن است باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را در محیط زیست تولید کنند و این کار می‌تواند باعث بروز عفونت‌های شدید شود. پس بهتر است با شوینده‌های معمولی به نظافت منزل خود بپردازید.
آنتی باکتریال

 

۴- مورد بعدی افرادی است که شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند. مخصوصا شب‌های قبل از روز تعطیل و بنابراین مجبور می‌شوند روز تعطیل را تا نیمه‌های روز خواب باشند. این کار نظم ساعت بدنتان را به هم خواهد زد و سلامت شما در خطر می‌افتد. با این کار اولین روز کاریتان بعد از تعطیلات به شما سخت خواهد گذشت. پس حتی‌المقدور سعی کنید شب‌ها زود به خواب بروید.

بیدار ماندن در شب

 

 

۵- گاهی پیش می‌آید که به خیال خودمان در حال انجام دادن کاری مفید برای سلامتی بدنمان هستیم، اما در واقع این طور نیست و ممکن است به خودمان آسیب برسانیم. برایتان مثالی خواهیم زد. شاید گمان کنید اگر قبل از ورزش، حرکات کششی زیاد انجام دهید میزان آسیب دیدگی را در شما در حین ورزش کاهش می‌دهد اما در حقیقت این چنین نیست. انجام حرکات کششی خوب است اما اگر بیش از اندازه باشد قدرت عضلاتتان کاهش پیدا خواهد کرد و نتیجه آن چیزی جز کاهش قدرت بدنیتان و کاهش تعادل نخواهد بود. پس اولا حرکات کششی را به میزان لازم انجام دهید و ثانیا برای قسمت راست و چپ بدنتان به یک اندازه این کار را انجام دهید.

حرکات کششی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.