با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

۵ راه افزایش تمرکز در روزهای پرمشغله

با ۵ راه افزایش تمرکز در روزهای پرمشغله آشنا شوید:

5 راه افزایش تمرکز در روزهای پرمشغله

 

۱- هر روز صبح تمرین مدیتیشن

برای تمرکز حواس نیاز نیست که مدت زمان زیادی را صرف کنید. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، شرکت کنندگانی که ۲۵ دقیقه در روز برای مدیتیشن تمرکز حواس وقت صرف می‌کنند، استرس کمتری در وضعیت مورد آزمایش نسبت به سایرینی که این مدیتیشن را انجام نمی‌دهند، احساس می‌کنند. سعی نکنید که زمان زیادی را صرف مدیتیشن کنید. با مقدار کم شروع کنید و در آغاز با چند دقیقه در روز شروع کنید، آرام بنشینید و قدردانی را تمرین کنید. سعی کنید تصویر بزرگ‌تر را قبل از اینکه سرگرم ایمیل‌‌ها و کارهای دیگر شوید بخاطر بیاورید. (در این مقاله مجالی برای توضیح مدیتیشن نیست با یک سرچ ساده ابتدا با آن آشنا شوید.)

۲- روی افکار پریشان دوباره تمرکز کنید

گوشی‌‌های هوشمند، برنامه‌‌های کاربردی، کامپیوترها و تبلت‌‌ها به راحتی از شما کار بیشتری می‌کشند. اگر در هر روز خیلی ادامه دهید، افکارتان از الف به ب به ه به ی می‌پرد، و کاملا بهره وری شما را خراب کرده و ذهنتان را خسته می‌کند. وقتی که روز کاریتان کلافه کننده می‌شود و استرس شروع به ریشه دواندن می‌کند، برای مدتی فقط روی یک چیز تمرکز کنید. به چیزهایی که خود را قدردان آنها می‌دانید فکر کنید، سلامتی، دوستان و خانواده و یا هر چیز دیگر. یک استراحت کوتاه، باعث خلاصی از استرس شده و فکر شما را با طراوت می‌کند. تحقیقی از موسسه ملی سلامت بریتانیا، دانشگاه ماساچوست و موسسه درمانی ذهن و جسم در‌‌هاروارد پیشنهاد می‌کند که تمرین تمرکز ذهن در محل کار موجب بهبود تمرکز، حافظه و توانایی یادگیری چیزهای جدید و افزایش بهره وری می‌گردد.

۳- زمانی برای بیرون رفتن بگذارید

با ایمیل‌‌های مداوم، کارهای بی پایان در لیست کارهایی که باید انجام شوند و آتشی که باید خاموش شود، استراحت کردن شاید غیر منطقی بنظر برسد. اما کار کردن موقع نهار و امتناع از استراحت ضررش بیش از منفعت آن است. بدون استراحت، مغز هیچگاه زمانی برای تازه شدن پیدا نکرده و فرصت‌های آرامش پیدا کردن و بدست آوردن درکی جدید از بین می‌رود. حداقل یکبار در وسط روز به خود استراحت دهید حتی اگر برای چند دقیقه باشد. وب گردی نکنید بلکه زمانی را برای دور شدن کامل از کار پیدا کنید. به بیرون از دفتر بروید، تلفن را کنار بگذارید و فقط از زمان حال لذت ببرید. به این فکر کنید که روزتان چگونه می‌گذرد و از فکر کردن درباره اینکه کار بعدی که باید انجام شود چیست، اجتناب کنید.

۴- خوب غذا بخورید

خوردن بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود بلکه همچنین روی احساسات نیز اثر دارد. تغذیه سالم‌تر ذهن و جسم را برای داشتن حس بهتر قوی می‌کند. هم زمان با خوردن غذاهای سالم تمرکز حواس را نیز تمرین کنید. تلویزیون را خاموش کرده، لپ تاپ را بسته، از اینترنت خارج شده و روی غذا تمرکز کنید.

۵- به دیگران توجه کنید

گرچه تمرکز حواس یک فعالیت درونگرایانه می‌باشد، تمرین آن روی روش‌‌های ارتباطات فردی با اطرافیان اثر می‌گذارد. زمانی را برای فکر کردن به دیگران بگذارید و کاری مفید برای آن‌‌ها انجام دهید. کمک و بخشش به دیگران شاید رشد دهنده‌ترین و آرامبخش‌ترین فعالیتی باشد که کسی بتواند درگیرش شود. در عوض، تمرین تمرکز حواس باعث مهربانی می‌شود. در مطالعه‌ای که در مجله PLOS One منتشر شد، دانشجویان کالج که تمرین تمرکز حواس را انجام داده بودند، احتمالا دو برابر کسانی که این تمرین را انجام نداده بودند، جای خود را در یک اتاق انتظار شلوغ به یک فرد بیمار می‌دهند. تمرین تمرکز حواس نه تنها برای شخص مفید است، بلکه می‌تواند آرامش را برای کارکنان، همکاران و هر کسی در اطراف ما به ارمغان بیاورد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.