با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

۵ عادت استثنایی مردم مثبت اندیش

می‌توان گفت این افراد از سیاره دیگر آمدند و یا شما آنها را تا به حال ندیده‌اید. آنها در حال تصویر سازی یک روز پربار در محل کاری که دوستش دارند از خواب بیدار می‌شوند. پس از آن به تصویر خودشان در آینه خوشامد می‌گویند و با خودشان زمزمه می‌کنند که امروز چقدر خوب به نظر می‌رسی (و واقعا هم به این حرفشان باور دارند) احتمالا آنها بسیا خوش شانس هستند از اینکه یک شریک زندگی خوب و مکانی راحت برای زندگی و کار دارند. بنابراین جای تعجب نیست اگر که در آسمان روشن ذهنشان، ابرهای نگران و تفکرات منفی وجود ندارد. انسان‌های مثبت اندیش احتمالا به جای آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه و پخت و پز در آشپزخانه و اتو کردن لباس‌ها، به مدیتیشن و یوگا می‌پردازند. آنها عبارات مثبت روی دیوارهایشان می‌نویسند یا دیوارها را با پوسترها و تابلوهای الهام بخش تزیین می‌کنند. با تکرار روزانه عبارات و تامل در تصاویر روی دیوار، این افراد تغییرات رویایی را به زندگی خود وارد می‌کنند و اگر این کارها در زندگیشان جواب می‌دهد، آنها کاملا باید از سیاره‌ای دیگر باشند! شما یا دوستان شاید این کارها را کرده باشید اما نتیجه خوبی به دست نیاورده باشید. واقعیت مطمئنا پیچیده‌تر است. اکنون ۵ عادت استثنایی مردم مثبت اندیش را برای شما شرح می‌دهیم:

5 عادت مردم استثنایی مثبت اندیش

 

۱- جایگزین کردن افکار منفی

در حالیکه بسیاری از مردم مثبت اندیش در برابر افکار منفی، نگرانی‌ها و استرس مقاومت می‌کنند و یا قادر به اجتناب از آنها هستند،اما در واقع آنها اینطور نیستند! آنها با معکوس کردن افکار منفی به مثبت (من نمی توانم=من می‌توانم)، روی افکار منفی کار می‌کنند. بنابراین شما هم اگر می‌خواهید افکار مثبت خود را افزایش دهید باید این کار را انجام دهید. اگر والیبالیست خوبی نیستید گفتن من می‌توانم والیبال بازی کنم از شما یک والیبالیست حرفه ای نمی‌سازد هرچقدر هم که تکرار کنید باید در کنارش به تمرین هم بپردازید.
افکار همانند یک طرح یا نقشه هستند که تعین می‌کنند شما به کجا خواهید رفت. می‌توانید افکار مثبت در حال کار را همانند یک ماشین زمان تصور کنید که هرجا که شما آرزو کنید شما را خواهد برد یا هر چیز و هرکس که شما مایل باشید را به زندگیتان وارد می‌کنند، اما افکار، یک شروع است مانند نگاه کردن به یک نقشه که شروع یک سفر است. به همین ترتیب وقتی که افکار منفی در شما، عادت‌ها و رفتار منفی ایجاد کنند، تلاش ساده برای جلوگیری یا حذف افکار منفی زیاد به شما کمک نخواهند کرد. پس اگر اجتناب از شک‌ها و افکار منفی برایتان میسر و تاثیر گذار نیست، افراد مثبت چه کاری انجام می‌دهند که می‌تواند برای شما نیز موثر باشد؟ پیدا کردن یک جایگزین می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

۲- در بیرون از خانه کار کنید یا پیاده روی کنید

این مثال یک عادت فوق العاده و یک جایگزین عالی است. همه ما می‌دانیم که به ورزش منظم نیاز داریم و از فواید ورزش کردن و مضرات ورزش نکردن آگاهیم. در حالی که علاقه‌مندان به یوگا و باشگاه به توصیف ارزش آن می‌پردازند، اکثر ما دنبال بهانه‌ها و دلیل‌های مختلف هستیم که ورزش نکردن در بیرون یا در خانه و حتی دویدن در پارک نزدیک خانه‌مان را توجیه کنیم. شاید پارکی در نزدیکی محل سکونتمان نباشد اما حتما می‌توانید جایی را برای دویدن یا قدم زدن پیدا کنید. این را یک فرصت منحصر به فرد برای مبارزه با بهانه جویی‌های خود بدانید. تا زمانی که جهان شبیه فیلم‌های آینده نیست که همه رفت و آمد‌ها به شاتل محدود می‌شود، شما همیشه می‌توانید یک جا را برای قدم زدن پیدا کنید. اگر همه تلاشهایتان برای ورزش کردن با شکست مواجه شده است، قدم زدن به شما یک وقفه می‌دهد که از استرس‌هایتان دور باشید، آرامش پیدا کنید و ذهن، حال و بعضی از احساسات خود را مجددا تنظیم کنید. کار کردن در بیرون نیز همین تاثیر را دارد اما یک پیاده روی جایگزین بسیار خوبی است.

 

۳- به آنچه که دیگران دارند یا آنچه که دیگران انجام می‌دهند اهمیت ندهید

یکی از توصیه‌های تمام افراد شاد این است که « مقایسه نکنید» . در واقع مقایسه نکردن، دو عادت بزرگ در افراد مثبت است که عبارتند از پیدا کردن یک جایگزین معقول و منطقی (شما مجبور نیستید از دیگران تقلید کنید) و دیگری اینکه شکرگزار چیزهایی که دارید باشید. انسان‌ها اغلب تمایل دارند که کمیت یا کیفیت هم را دست بالا بگیرند. همیشه مرغ هسایه غاز است. اگر دیگران را دست بالا نگیریم، شاد و مثبت خواهیم شد. این واقعیت که کسی گرانتر یا بزرگ تر و بیشتر از وسیله ای که شما دارید را دارد به معنی این نیست که یک منبع آرامش و آسایش و لذت برای آن فرد است. کمتر داشتن به سادگی به معنای متناسب‌تر با نیاز‌ها یا منافع خود، راحت‌تر استفاده کردن، زمان کافی برای لذت بردن از آن داشتن و استراحت کردن به جای به آب و آتش زدن برای به دست آوردن بیشتر است. عبارت «یک سایز برای همه یا free سایز بودن » یک عبارت بد در تولید انبوه است و به ندرت مناسب همه است،بنابراین معیار خود را بدانید و از مقایسه آن با دیگران بپرهیزید.

 

۴- اولویت بندی کنید و کمتر انجام دهید.

«کمتر انجام دهید» ممکن است این جمله جدال آمیز به نظر برسد اما این به معنای «وقت هدر دادن و لم دادن» نیست! برای اکثر مردم این واضح است که راضی نبودن با «همه چیز از کامل کمتر است» شانس کمی برای شاد بودن به آنها می‌دهد. راضی نبودن به کمتر انجام دادن یک کاری از بیشترین زمانی که همیشه برای آن وقت می‌گذارید نیز حسی مشابه دارد. «بهترین استفاده از وقت » به عنوان یک منبع با ارزش در نظر گرفته می‌شود. با این حال اگر زمان کافی برای خانواده یا تفریحاتتان ندارید نکته مهم این جمله را درک نکرده اید. بر اولویت‌های خود تمرکز کنید و لیست کارهای روزانه خود را زیاد پر نکنید. مصرف و خرید خود را کاهش دهید و از گوش دادن به شکایات دیگران، مرور اینترنت، تماشای فیلم‌های خشن و دیگر منابع غیر ضروری استرس دوری کنید.

 

۵- در جمع‌های مثبت حضور داشته باشید

از افراد منفی اندیش که هرگز راضی به تغییر نمی‌شوند دوری کنید. به کسانی که سرشار از انرژی‌های منفی هستند نه بگویید و وقت خود را به سرزنش کردن دیگران یا شایعه ساختن برای دیگران هدر ندهید. آنها افرادی هستند که در زندگیتان مشکل ایجاد می‌کنند یا سعی می‌کنند شما را تحت تاثیر افکار منفی خود قرار دهند. شما ممکن است سعی کنید که مودبانه اوضاع را کنترل کنید اما اگر این اتفاق مدام بیفتد شما باید آنها را از زندگی خود حذف کنید. مردم به جای زیر و رو کردن و جویدن مشکلات خود نیاز به راه حل دارند. بنابراین تا زمانی که آنها نصیحت خوب پیشنهاد می‌کنند یا می‌پذیرند و تلاش برای تغییر خود می‌کنند، تداوم مشکلات وجود نخواهد داشت. دور خودتان را با حوادث شاد و سرگرم کننده و مردم مثبت احاطه کنید. در اطراف خود دنبال چیزهای خوب بگردید و قدر چیزهایی که دارید یا چیزهایی که شما را خاص میکند را بدانید. به خودتان برای بهتر انجام دادن کارها امتیاز و اعتبار بدهید نه برای بیشتر انجام دادن کارهایتان. هیچ چیز ماورایی در مورد انسان‌های مثبت وجود ندارد. بنابراین برای یک انسان مثبت شدن نیاز به سفر به فضا نیست! شما می‌توانید دنیای شخصی خودتان را با تغییرات مثبت کوچک بهتر کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۳ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.