با پزشکان

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

۵ غذای رژیمی کم‌ کالری

در این مطلب به شما دستورالعمل پخت ۵ غذای رژیمی کم کالری خوشمزه را می‌آموزیم. این غذاها هم بسیار مقوی هستند هم دیگر لازم نیست نگران کالری آنها باشید. با ما همراه باشید:

 

سوپ اسفناج

مواد لازم:
– ۳ پیمانه اسفناج خرد شده
– ۱ قاشق چایخوری روغن
– سیر رنده شده (بسته به ذائقه تان به میزان لازم، فقط در حدی نباشد که سوپ را تلخ کند)
– نصف پیمانه پیاز خرد شده
– ۱ پیمانه شیر کم چرب
– نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

سوپ اسفناج
طرز پخت:

سیر و پیاز را با روغن در ماهیتابه کمی تفت می‌دهیم. اسفناج را هم کمی تفت می‌دهیم. کمی آب می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم تا اسفناج بپزد. اسفناج پخته شده را در مخلوط‌کن می‌ریزیم تا تبدیل به پوره شود. بعد دوباره در قابلمه می‌ریزیم و شیر و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده، می‌گذاریم چند دقیقه دیگر بپزد و سرو می‌کنیم. کالری این غذا بسیار پایین است و به دلیل وجود اسفناج غذایی مقوی است.

 

ماهی رژیمی

مواد لازم:
– ۱۰۰ گرم ماهی (از هر نوعی می‌تواند باشد)
– ۱ عدد گوجه فرنگی
– ۱ عدد پیاز
– نصف فلفل دلمه‌ای به رنگ دلخواه
– آب لیموترش تازه به میزان دلخواه
– پودر فلفل و لیمو به مقدار دلخواه
– نمک به مقدار دلخواه

ماهی رژیمی
طرز پخت:
ابتدا ماهی را مزه‌دار می‌کنیم. به آن نمک و فلفل و آبلیمو می‌زنیم و در یخچال می‌گذاریم. ۱ساعت برای مزه‌دار شدن آن کافیست. سپس در کف یک ظرف گود مخصوص فر، گوجه و پیاز حلقه شده و فلفل دلمه‌ای را بچینید و ماهی مزه‌دار شده را از یخچال بیرون بیاورید و روی آنها قرار دهید و مجددا یک لایه دیگر از گوجه فرنگی و پیاز حلقه شده و فلفل دلمه‌ای را روی آن بچینید. روی ظرف را کامل با فویل بپوشانید. چند سوراخ در سطح فویل ایجاد کرده و و در طبقه وسط فر با دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید. این غذا بدون حتی یک قطره روغن تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و سالم است.

 

خوراک سبزیجات

مواد لازم:
– ۱ عدد هویج کوچک
– ۱ عدد گوجه فرنگی
– ۲ عدد قارچ متوسط
– ۱ عدد فلفل دلمه‌ای
– بچه ذرت به میزان دلخواه
– نمک و فلفل به میزان لازم

خوراک سبزیجات
طرز پخت:
ابتدا ذرت را آبپز یا بخارپز کنید. هویج و فلفل دلمه‌ای و قارچ را به قطعات بزرگ خرد کنید. گوجه فرنگی را رنده کنید. سپس همه مواد به جز قارچ را با هم مخلوط کنید و با یک لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد. وقتی همه‌ی مواد پخت نوبت اضافه کردن قارچ است. نمک و فلفل را هم اضافه کرده و نوش جان کنید. خوراک سبزیجات انواع مختلفی دارد و طرز پخت همه آن‌ها تقریبا یکسان است. در پختن سبزیجات بهتر است زیاد آنها را نپزید تا ویتامین موجود در آن‌ها حفظ شود.

 

خوراک عدس

مواد لازم:

– ۱ لیوان عدس
– ۱ عدد پیاز
– ۱ عدد گوجه
– ۵ عدد قارچ متوسط
– چند برگ جعفری
– ۱ قاشق ذرت پخته شده
– ۱عدد بروکلی
– مقداری کرفس
– ۱ عدد هویج

خوراک عدس
طرز پخت:
عدس را با کمی آب و نمک و پیاز می‌گذاریم تا بپزد. کرفس و هویج را اضافه می‌کنیم تا کمی نرم شوند. وقتی از سفتی آن‌ها کاسته شد گوجه و ذرت و بروکلی و جعفری را اضافه می‌کنیم. نمک و فلفل می‌زنیم و اجازه می‌دهیم با شعله ملایم بپزد تا آبش تبخیر شود. در آخر هم قارچ ها را اضافه می‌کنیم. نوش جان! این غذا به دلیل وجود عدس، سرشار از آهن می‌باشد.

 

کشک بادمجان رژیمی

مواد لازم:
– ۴ عدد بادمجان
– ۱ عدد پیاز
– ۲ حبه سیر
– ۱ قاشق غذاخوری نعناع
– ۱ قاشق غذاخوری کشک
– ۲ قاشق غذاخوری ماست کم چرب
– نمک فلفل زردچوبه به مقدار لازم

کشک بادمجان رژیمی
طرز پخت:
بادمجان را روی اجاق گاز و یا زغال کبابی کنید. سیر و پیاز را خورد کنید و همراه مقدار بسیار کمی آب بپزید و در ظرف را ببندید و وقتی آبش خشک شد شروع کنید به هم زدن پیازها و سیر تا کمی طلایی شود. زیر ماهیتابه را خاموش کنید. پوست بادمجان‌های‌ کبابی را بکنید و آن را بکوبید (اگر تخم بادمجان زیاد بود کمی از آن را بگیرید)، سپس آنرا کوبیده و به سیر و پیاز اضافه کنید .و در آخر هم ماست و کشک را به آن اضافه کرده و نمک و فلفل می‌زنیم و نیم تا ۱ ساعت در یخچال می‌گذاریم تا حسابی جا بیفتد. اگر مایلید می‌توانید کمی هم زعفران به آن اضافه کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۴ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.