با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۵ کار ممنوع برای کسانی که کمردرد دارند

کمر درد
کمردرد یک بیماری است که بسیار شایع شده است و حتی برخی از آن به عنوان بیماری قرن یاد می‌کنند. در این مطلب ۵ کار ممنوع برای کسانی که کمردرد دارند را خواهید خواند. علت بروز کمردرد کارهای نادرستی است که در طول روز انجام می‌دهیم و تبدیل به عادتی نادرست برایمان شده است که سلامت کمرمان را به خطر می‌اندازد. به طور مثال وسایل سنگین را از روی زمین بلند و جا به جا می‌کنیم، طرز نشستنمان صحیح نیست و شاید مهم‌ترین دلیلی که این روزها بیشتر باعث بروز کمردرد شده است این است که یکجا نشین شده‌ایم!
و اما کارهایی که برای کمردردی‌ها منع شده است:

۱- خم شدن به جلو:

اگر بخواهید چیزی را از روی زمین بردارید، به چه صورت این کار را انجام می‌دهید؟ اگر بخواهید کفشتان را بپوشید و یا بند کفشتان را ببندید چطور؟ اگر برای این کارها به جلو خم می‌شوید، باید بدانید که با انجام این کار فشار زیادی به کمرتان وارد می‌کنید و کمردردتان را تشدید می‌کنید. هرگز به سمت زمین خم نشوید. اگر می‌خواهید چیزی را از روی زمین بردارید برای این کار زانوهایتان را خم کنید به حالت نیمه نشسته درآیید و بعد آن چیز را از روی زمین بردارید. اگر این کار را انجام دهید، دیگر به کمر و ستون فقراتتان کمتر فشار وارد می‌شود و بیشتر به پاهایتان فشار وارد می‌کنید. برای پوشیدن کفش و بستن بند کفشتان نیز به همین ترتیب. روی زانو بنشینید و کفشتان را به پا کنید و یا اگر صندلی و یا پله در نزدیکی شماست پاهایتان را روی آن بگذارید و سپس کفشتان را بپوشید.

 

۲- بلند کردن اشیاء سنگین:

هرگز به تنهایی برای بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین اقدام نکنید، زیرا این کار کمردردتان را بدتر می‌کند. برای این کار از اطرافیانتان کمک بگیرید. اگر کسی نبود و مجبور شدید به تنهایی این کار را انجام دهید، یادتان باشد که برای بلند کردن به سمت آن خم نشوید. برای بلند کردن ابتدا روی زانوهایتان بنشینید، شیء مورد نظر را با ۲ دستتان بگیرید و سپس از زانوها برای بلند شدنتان کمک بگیرید. در این صورت به کمرتان کمتر فشار وارد می‌شود و برای بلند شدن از پاها و ران‌هایتان کمک می‌گیرید.

 

۳- روی مبل ولو شدن:

لم دادن روی مبل و یا صندلی در محل کار، در خانه و یا حتی در سینما کار اشتباهی است. با این که در این وضعیت حس می‌کنید راحت نشسته‌اید اما باید بدانید که قرار دادن بدنتان در این وضعیت مانند این است که دارید کمرتان را شکنجه می‌کنید! طرز صحیح نشستن به این صورت است که باید نشیمنگاه شما به انتهای صندلی بچسبد و کمی به مقدار جزئی بالاتنه‌تان به سمت جلو باشد، زیرا قرار دادن بدن در وضعیت ۹۰ درجه بین ران‌ها و کمر به مدت زیاد سخت است. کف پاهایتان باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. چنانچه پشت میز کارتان هستید، ساعت دست‌هایتان باید روی میز باشد. در حالت ایستاده نیز پاهاتان را کمی از هم باز کنید تا کمرتان در وضعیت مناسب‌تری قرار بگیرد. موقع خواب نیز هرگز به حالت دمر یا روی شکم نخوابید.

 

۴- ورزش نکردن:

برخلاف تصور بعضی‌ها، کنار گذاشتن ورزش به علت کمردرد بسیار اشتباه است. برای اینکه ستون فقرات شما سالم باشد باید عضلات کمر خود را تقویت کنید و این کار جز با ورزش امکان‌پذیر نیست. البته ورزش‌هایی نیز هستند که برای کسانی که کمردرد دارند مناسب نیستند اما برخی ورزش‌ها مناسب کمردردی‌هاست. برای مثال شنا یکی از ورزش‌های توصیه شده برای کسانی است که کمردرد دارند زیرا در حالت شنا وزنی روی بدنتان نیست. برای کشش ستون فقرات و تحرک ستون فقرات یوگا ورزش مناسبی می‌باشد. علاوه بر اینها یک پیشنهاد بهتر برایتان داریم. کفشی مناسب به پا کنید و به پیاده‌روی بروید. یادتان باشد، پیاده‌روی راحت‌ترین ورزش برای سلامت است.

 

۵- دشمنی به نام کفش‌های پاشنه بلند:

خانم‌هایی که به طور مرتب از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده می‌کنند، بدانند که با این کار آسیب شدیدی به کمر خود وارد می‌کنند. بلندقدتر به نظر رسیدن به چه قیمتی؟ به قیمت آسیب رساندن به سلامتیتان؟ پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شود حالت بدنتان عوض شود و با به سمت جلو افتادن وزن بدنتان کمرتان انحنای بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه باعث کمردرد می‌شود. البته کفش‌هایی که کاملا تخت هستند نیز باعث تشدید کمردرد می‌شوند زیرا این کفش‌ها باعث می‌شوند که مرکز ثقل بدن به عقب حرکت کند و فشار زیادی به عضلات کمر وارد شود. اندازه پاشنه مناسب برای کفش‌ها بین حداکثر ۴ تا ۵ سانتی‌متر است. از کفش‌های پاشنه‌بلند فقط در مهمانی‌ها و مواقع خاص استفاده کنید و از راه رفتن با کفش پاشنه‌بلند در طول یک روز کامل خودداری کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.