با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۷علت برای افزایش وزنتان

در اینجا با ۷علت برای افزایش وزنتان آشنا شده و روش های جلوگیری از آن را شرح می‌دهیم.

۱- به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

آسان به نظر می‌رسد که کمتر بخورید و بیشتر ورزش کنید. در خلاء شما ممکن است درست گفته باشید اما بدن دستگاه هوشمندی‌ست. هنگامی که کالری کاهش می‌یابد، مراقب باشید بیش از حد این اتفاق نیفتد. ترک کالری بیش از حد، می‌تواند زیانساز باشد. هنگامی که کالری بدن خود را کاهش می‌دهید، بدن به حالت گرسنگی می‌رود و سوخت و ساز بدنتان مختل می‌شود.

به اندازه کافی غذا نمی خورید

 

۲- مقدار نادرست وعده های غذایی

شمارش کالری می‌تواند خسته کننده باشد برای کسانی که به آن عادت نکرده‌اند. با توجه به ابزار هوشمند مثل برخی تلفن‌های همراه که بارکد خوان هستند و می‌توانند مشخصات بسته غذایی شما را اعم از وزن و کالری را به شما نشان دهند، میزان کالری بسته غذایی خود را مشخص کنید. یک هفته تمام غذاهای خود را وزن کنید و اندازه بگیرید، بنابراین شما یک آمار از اندازه سهمتان از غذا و کالری هر غذا دریافت می‌کنید.

v

 

۳- چاشنی‌ها

استفاده از سس باربکیو و کباب را متوقف کنید. بسیاری از چاشنی‌های مورد علاقه شما باید شامل ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری در هر وعده (که می‌تواند به کوچکی یک قاشق غذا خوری) باشد. چاشنی‌های کم کالری و فاقد کالری هم برای انتخاب هستند، مانند خردل و سس تند. شما می‌توانید سس خود را همراه داشته باشید و در بیرون با غذای مورد علاقتون استفاده کنید. با این کار علاوه بر لذت بردن از غذا، از خوردن صدها کالری اضافی جلوگیری کرده‌اید. سس گوجه فرنگی شامل ۱۵ کالری (۴ گرم قند) در هر قاشق غذاخوری است که زمانی که ۲-۳ وعده در روز غذا می‌خورید به این مقدار اضافه می‌شود.

چاشنی‌ها

 

۴- کالری‌ها را از نوشیدنی‌ها دریافت ‌کنید

سریع‌ترین راه برای افزودن کالری، استفاده از نوشیدنی‌هاست. مایعات به شما احساس سیری نمی‌دهند. زیرا اصولا تا زمانی که سیر و راضی می‌شوید، کالری را به بدنتان وارد می‌کنید. آب میوه، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، باعث کاهش وزن نمی‌شوند. آنها را کنار بگذارید. اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، انواع رژیمی و بدون شکرشان را مصرف کنید. برای بسیاری از مردم این می‌تواند یک کم کننده کالری باشد و باعث جهش در کاهش وزنشان شود.

 کالری‌ها را از نوشیدنی‌ها دریافت ‌کنید

 

۵- ورزش‌های قلبی بیش از اندازه

این درست است که شما باید کالری بیشتری نسبت به کالری دریافتیتان بسوزانید تا وزن کم کنید و ورزش‌های قلبی سریع‌ترین راه برای سوزاندن کالری است. ساعت‌ها وقت صرف کردن روی تردمیل و دویدن می‌تواند خسته کننده باشد و باعث اختلال در سوخت و ساز شود. بدن شما با ورزش‌های قلبی عروقی و هوازی به سرعت سازگار می‌شود. اگر در آغاز به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت ۶ مایل در ساعت بدنتان X کالری بسوزاند در نهایت X-Y کالری می‌سوزاند. بنابراین باید ادامه دهید تا شدت آن را افزایش دهید تا وزنتان کم شود. همانطور که می‌بینید، در نهایت انرژی یا زمانتان به پایان می‌رسد.

ورزش‌های قلبی بیش از اندازه

 

۶- تمرینات قدرتی انجام نمی‌دهید

پاسخ شما به معضل قبلی وزنه برداری است. تمرینات با وزنه، پدیده ای به نام EPOC (مصرف اکسیژن پس از ورزش بیش از حد) می‌باشد. به طور خلاصه، این بدان معنی است که سوخت و ساز بدن بعد از ورزش بالا می‌رود. گاهی اوقات متابولیسم تا ۷۲ ساعت پس از یک جلسه تمرینات با وزنه بالا می‌ماند.

تمرینات قدرتی انجام نمی‌دهید

 

۷- نداشتن برنامه

آماده سازی بزرگترین روش در مبارزه با اضافه وزن است. وعده‌های غذایی خود را برنامه ریزی کنید و کالری دریافتی خود را با روز قبل، بعد و در طول وعده های غذایی تنظیم کنید. سخت است در برابر غذای مختصر در محل کار و یا پیتزایی که رئیس می‌خرد مقاومت کنید. دانستن اینکه چه چیزی می‌خواهید بخورید به از بین بردن وسوسه کمک می‌کند. نداشتن گزینه های سالم و یا برنامه ریزی، به غرق شدن در چیزهایی که در حال تلاش برای جلوگیری از آنها هستید منجر می‌شود.

نداشتن برنامه

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.