با پزشکان

دکتر امیر حسن محبوبی

فلوشیپ فوق تخصصی اورولوژی اطفال

دکتر محمد آذرفر

پزشک تغذیه کلینیکی و متابولیسمی

۷ روش مقابله با درگیری‌های ذهنی در کار

کار کردن می‌تواند پر از استرس و سراسیمگی باشد. حتی در مشاغلی که علاقه‌مند به آن هستیم. علاوه بر فشار درونی، چالش‌های کاری می‌توانند حتی بزرگتر از آنچه هستند حس شوند. ما می‌توانیم وانمود کنیم که زندگی شخصی و کاری دو بخش مجزا از یکدیگر هستند اما واقعیت زندگی از این قرار نیست. ما یک نفر هستیم و کار و زندگی شخصی، فرد را اشباع می‌نمایند. در امور خانوادگی و در کار افراد غالبا به کسی مراجعه می‌کنند که قابلیت انجام همه امور را دارد. گرفتارترین و پر مسئولیت‌ترین اشخاص همان‌هایی هستند که برای انجام امور دائما از طرف سایرین به آنها مراجعه می‌شود و زیر بار توقعات قرار می‌گیرند. چنین افرادی در واقع آنهایی هستند که می‌شود رویشان حساب کرد. مطمئنا تمامی ما مسائل شخصی و کاری خاص خود را داریم که تنها بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. همانطور که افراد با هم متفاوت هستند، امور شخصی آنها نیز گوناگون و مختلف می‌باشد اما در برخی سطوح تمامی این موضوعات بر روی احساس ظاهر و بر کار ما سایه می‌افکنند. زمانی که هنگام کار دچار گرفتاری ذهنی هستید و همچنین استرس امور شخصی به آن افزوده می‌شود، نمی‌توان به آن بی اعتنا بود.

7 روش مقابله با درگیری‌های ذهنی در کار

در ذیل ۷ روش مقابله با درگیری‌های ذهنی در کار پیشنهاد شده است:

۱- تصمیم بگیرید که امروز و در این هفته چه کار‌هایی برای انجام دارید

فکر کردن درباره همه امور می‌تواند ذهن ما را درگیر نماید. خصوصا وقتی از اموری صحبت می‌کنیم که بایستی در ماه‌های پیش رو انجام پذیرد. این کار را نکنید. تمامی این افکار به صورت یکجا منجر به این خواهد شد که حجم این امور بیشتر از آنچه هست به نظر ما برسد. به جای این کار، افکارتان را به امور کوتاه مدت‌تری تقلیل دهید. برای مثال امروز برای امروز و برای این هفته فکر کنید. تاریخ کارهایی که باید انجام پذیرد را یادداشت و بازه‌های زمانی را مشخص کنید تا بتوانید در لحظه حال از فکر کردن به آنها فارغ گردید.

 

۲- بدانید که بهترین استفاده از زمان فقط برای لحظه حال است

این سوال را از خود بپرسیم، «بهترین استفاده‌ای که در لحظه حال می‌توانم از زمان خودم داشته باشم چه چیز است؟» تمامی ما ممکن است گرفتار مشغله‌های مختلف ذهنی شویم و وقتی کارها پشت هم قرار می‌گیرند، به سدی غیر قابل عبور بدل می‌گردند. وقتی اینگونه سوال می‌شود که بهترین کار در لحظه حال چه می‌باشد، باعث می‌شود که با شفافیت و تمرکز چاره را بیابید.

 

۳- قهرمان نباشید. بگذارید دیگران نیز کمک نمایند

اگر شما یک شخص فعال در محل کار و یا در خانواده می‌باشید، در انجام امور زیاده روی نکنید. یک لحظه متوقف شده و از خود بپرسید کاری که الان انجام می‌دهم چه کاری است که الان انجام می‌دهم که شخص دیگری می‌توانست به جای من آن را انجام دهد یا دست کم کمک کند تا انجام پذیرد؟ اما بخش دشوار کار: از آنها بخواهید که کمک بکنند و سپس رهایشان سازید. مادامی که در نقش قهرمان ظاهر می‌شوید، نمی‌توانید مسئولیت‌هایتان را کم نمایید.

 

۴- بخاطر داشته باشید که چه کار‌هایی را می‌توانید کنترل کرده یا تحت تاثیر قرار دهید و چه کار‌هایی را نمی‌توانید

ما همواره انرژی زیادی را برای انجام کارهایی که از توانمان خارج است هدر می‌دهیم. فهرستی از امور تحت کنترل و توانمندی خودتان تهیه نمایید و برای چگونگی صرف زمان و انرژی برای آنها تصمیم گیری نمایید و باقی کارها را رها سازید که تمرکزتان بر این باشد که کجاها می‌توانید موثر و نافذ باشید.

 

۵- خودتان را در اولویت قرار دهید

با انتخاب‌های صحیح و درست بار استرس را از زندگی خود کم نمایید. این خیلی فردی و شخصی می‌باشد. برای شما ممکن است کارهایی مانند یوگا یا پیاده روی، فعالیت فرهنگی در محل کار یا حتی برنامه ریزی زمانی کار‌های روزمره باشد.

 

۶- با یک شنونده خوب هم صحبت شوید

عموما همیشه پاسخی برای مشکلات ما موجود است اما بایستی آنها را بیابیم. صحبت کردن با فردی که بتواند پرسش‌های خوبی را مطرح سازد یا چشم انداز‌های جدیدی را پیشنهاد نماید، راه خوبی است اگر به چیز بیشتری نیاز دارید به یک متخصص مراجعه کنید، چون نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود. این درست مثل اینست که اگر دندانتان درد می‌کند و برای یک شب می‌خواهید از دستش خلاص بشوید، به یک پزشک عمومی نزدیک محلتان مراجعه می‌کنید اما اگر اساسی می‌خواهید از شرش خلاص شوید به یک دندانپزشک مجرب مراجعه می‌کنید.

 

۷- از خود بپرسید آیا این مساله ۳ روز، سه ماه و یا سه سال دیگر هنوز هم مهم است؟

این سوال به طرق مختلفی قابل طرح است اما نکته اینجاست که وقتی واقعا خسته شده‌اید، دست از کار بردارید و به این بیندیشید که اهمیت هر کاری تا کجاست؟
آیا ۳ روز دیگر نیز مهم است؟ اگر نه ارزش ندارد که وقت بیشتری صرف آن نمایید، راه حل ساده‌ای یافته و سپس آن را رها سازید.
آیا ۳ ماه دیگر نیز مهم خواهد بود؟ اگر پاسخ مثبت است نشان می‌دهد که اهمین موضوع و تاثیر آن بیشتر بوده، پس شاید لازم باشد وقت بیشتری را صرف آن کنید.
آیا ۳ سال دیگر نیز مهم خواهد بود؟ در صورت وجود پاسخ مثبت باید گفت که این مساله در زندگی شما تاثیر حیاتی داشته و شایسته است که توجه خاصی را معطوف آن سازید. همواره موارد مهمی وجود دارد مانند روابط، خوشبختی و کار که از سایر امور متمایز می‌باشند، زمان مناسبی به هریک از آنها اختصاص دهید چرا که غالبا در لیست اولویت‌ها از قلم می‌افتند. اگر کار مشغله ساز است کنار بایستید و از منظر دیگری به آن بنگرید. آیا این خستگی موقت است؟ چه کاری می‌توانید برای خودتان انجام دهید؟ هر کاری می‌تواند باشد. از مهربان‌تر بودن با خودتان گرفته تا مدیریت زمانی کار‌ها به صورت دیگر و حتی تغییر شغل. از همین امروز بهترین وکیل مدافع خودتان باشید. اگر خودتان نباشید پس چه کسی این کار را انجام دهد؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۴

دیدگاه‌های شما

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

اطلاع از
avatar

wpDiscuz
داغترین مطالب

جهت عضویت در خبرنامه چیدنی لطفا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید.